Literacy and Reading for the 21st Century

  • Carla Viana Coscarelli Universidade Federal de Minas Gerais
  • Ana Elisa Ribeiro Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET - MG

Abstract

Each textual genre requires a specific approach by the reader. She needs to understand the composition of the texts, the languages that are articulated in it, in order to notice the singularities of literary texts and the symbolic systems they involve. The ‘Redigir’ Project develops and makes available, free of charge, activities to be used by teachers of Portuguese. The project deals, among others, with literary texts, exploring their comprehension from a perspective of literary and digital literacy, multimodality, and multiliteracy studies. Our goal is the development of students’ reading skills and the training of teachers who will help the students improve their reading skills of diverse textual genres on printed and digital media. Our proposals include activities about contemporary poetry, whose authors are interviewed by our team. There are also proposals involving the creation of picture books exploring augmented reality. We aim to contribute to the teachers’ training and help them put into practice recent literary and linguistic theories, working in a meaningful, critical and transformative way.

Keywords

literacy, reading, literature, multimodality, multiliteracies

  • Abstract viewed = 6 times
  • PDF viewed = 31 times
  • HTML viewed = 3 times

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Elisa Ribeiro, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET - MG

Departamento de Linguagem e Tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

References

BETHÔNICO, Jônio Machado, and Daniella Milagres (2016). “Letramento em marketing em avaliações do 3o. ciclo do Ensino Fundamental.” Simpósio Internacional de Ensino de Língua Portuguesa – SIELP, Uberlândia, MG: Universidade Federal de Uberlândia. 25 May 2017. http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/arquivos/anais_sielp_2016 k.pdf
BRAIT, Beth, and Maria Cecília Souza e Silva, eds. (2012). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto.
CASTRO, Marcelo de (2017). Letramentos multissemióticos em aulas de Língua Portuguesa: possibilidades e desafios em uma escola pública de Ouro Preto – MG. Masters Dissertation, Universidade Federal de Ouro Preto.
CAZDEN, Courtney, Bill Cope, Norman Fairclough, and Jim Gee (1996). “A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures.” Harvard Educational Review 66.1: 60-93.
COSCARELLI, Carla Viana, and Else Martins Santos (2009). “O livro didático como agente de letramento digital.” Alfabetização e língua portuguesa. Ed. M. G. Costa Val. Belo Horizonte: Autêntica/Ceale/ Fae/UFMG. 171-18.
COSSON, Rildo (2014). Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto.
FLORES, Camila Engler B. (2015). Compreensão de enunciados de questões de tirinhas da Mafalda. Master Dissertation, Universidade Federal de Minas Gerais.
FREIRE, Paulo (1974). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
OECD (2011). “PISA 2009 Results: Students on Line: Digital Technologies and Performance.” 11 Jan 2016. http://dx.doi.org/10.1787/9789264112995-en
PAIVA, Aparecida (2005). “Alfabetização e leitura literária.” BRASIL. Ministério da Educação. Alfabetização e letramento na infância. TV Escola, Boletim 05. 27 May 2017. http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Formacao/150630AlfabetizacaoeLetramento.pdf#page=42
PAULINO, Graça (2001). “Letramento literário: por vielas e alamedas.” Revista da FACED, 117-125. 27 May 2017. https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/viewFile/2842/2018
SOARES, Magda (2002). “Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura.” Educação & Sociedade 23: 143-160. 27 May 2017. http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935
SOUZA, Cláudia Mara (2005). O gênero prova e as habilidades de leitura: O que provam as provas? Masters Dissertation, Universidade Federal de Minas Gerais.
Published
2018-08-10
How to Cite
COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. Literacy and Reading for the 21st Century. MATLIT: Materialities of Literature, [S.l.], v. 6, n. 3, p. 129-140, aug. 2018. ISSN 2182-8830. Available at: <http://impactum-journals.uc.pt/matlit/article/view/5261>. Date accessed: 21 aug. 2018.
Section
Secção Temática | Thematic Section