Humanitas https://impactum-journals.uc.pt/humanitas <p>A <em>Humanitas</em> é a mais antiga revista publicada em Portugal especializada em Estudos Clássicos Greco-Latinos e Renascentistas, mas aberta a contributos de áreas dialogantes (História, Arqueologia, Filosofia, Religião, Arte, Retórica, Receção dos Clássicos, entre outras). Tem mantido um ritmo de publicação anual regular, desde o ano da sua criação, em 1947, e é propriedade do Instituto de Estudos Clássicos da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.</p> pt-PT <p>Os autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a&nbsp;<a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_new">Licença Creative Commons Attribution</a>&nbsp;que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.</p> cech@fl.uc.pt (Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos) gapci2@fl.uc.pt (Humanitas) Qui, 05 Dez 2024 15:10:16 +0000 OJS 3.2.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Musei degli edifici ecclesiastici: una riflessione https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16935 <p>Abstract: Il presente testo è la continuazione ideale di un articolo pubblicato in precedenza su Humanitas e parte dall’idea che i musei ecclesiastici siano musei di storia e possano essere dei tasselli fondamentali per la narrazione e la comprensione tanto delle strutture che li ospitano quanto di Chiesa e cristianesimo in generale. Nel leggere tali musei in questo modo, però, ci si scontra con alcuni importanti questioni contemporanee legate alla necessità di comunicare un patrimonio tanto storico quanto religioso in un contesto culturale internazionale caratterizzato da molteplicità, laicità, continuo cambiamento. In questo testo si riflette quindi sulle sfide che i musei ecclesiastici sono chiamati ad affrontare per attendere al loro compito di trasmissione della storia, e si presentano due casi specifici ad emblema della situazione attuale di questa tipologia museale.</p> <p>Keywords: Musei Ecclesiastici, Religione, Cristianesimo, Comunicazione, Storia.</p> Chiara Cecalupo Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16935 ‘Disquieting Guests’ in mid-Republican Roman Drama: the characters of the togata https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16891 <p>The study of fragmentary texts, particularly those from antiquity, opens a fascinating window into the past, allowing us rich insights into the cultural, literary, and historical landscapes in which they were created. The <em>togata</em>—a lesser-known form of mid-Republican Roman drama—survives only in scattered remnants, yet these fragments pose intriguing questions that invite deeper inquiry. This contribution explores the wealth of information that can be drawn from such fragmentary texts, with a special focus on the portrayal of male and female characters. It also examines the interpretive possibilities these fragments offer, and the intellectual appeal of working with texts that have been severed from their original literary and historical contexts. By engaging with these elusive remnants, we gain not only a deeper understanding of the <em>togata</em> but also a broader appreciation of the challenges and rewards of reconstructing the past from scattered pieces.</p> Giuseppe Eugenio Rallo Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16891 Studies in historical syntax in epic Greek: tense, aspect, mood and modal particle applied to the expression ὅν κε κίχῃσι and its variants in Quintus Smyrnaios https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16833 <p>In the text of Quintus Smyrnaios, the expression ὅν κε κίχῃσι (in the aorist subjunctive) appears four times but in one instance there is also a variant in the aorist indicative, either ὅν κ’ ἐκίχησε or ὅν κε κίχησε and in one instance, only the indicative variants can be found in the manuscripts. All editions since Köchly print the aorist subjunctive in all four cases, but in this article, I will argue that the aorist indicative variants should be printed in the two instances in which they are transmitted. In doing so, I address two possible objections against this, namely the sigmatic form and the fact that the indicative is used with a modal particle (MP) and iterative meaning in a context in which one would have expected a subjunctive (with MP) or optative (without MP). The reason for this is that these indicative forms illustrate a tendency present in post-classical Greek to use the indicative to express anteriority and/or past reference in iterative contexts.</p> Filip De Decker Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16833 review to Joshua R. Hall Carthage at War: Punic Armies c. 814-146 BC. https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16544 <p>critical review to Joshua R. Hall Carthage at War: Punic Armies c. 814-146 BC.</p> Blessing Joseph Edet Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16544 À semelhança de Ovídio: Poética do exílio em Li Bai https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16493 <p>A Ovídio e à poesia que compôs a partir do seu exílio, os <em>Tristia</em> e as <em>Epistulae ex Ponto</em>, deve-se a criação daquilo que podemos designar por «poética do exílio». Depois dele muitos poetas das diversas literaturas cantaram os seus exílios, utilizando os mesmos temas, a mesma estratégia, os mesmos tópoi, alguns por influência direta dele, outros apenas por serem semelhantes as situações. Li Bai, um dos maiores poetas chineses, que viveu uma vida errante que ele mesmo chegou a considerar um exílio, dedicou também diversos poemas a essa sua condição. O objetivo deste trabalho é apontar um conjunto de coincidências e semelhanças entre a poesia de Li Bai, no que a esse tema diz respeito, e a poética do exílio ovidiana, apesar de ser evidente que não pode ter sido influenciado pelo poeta latino, cuja obra era totalmente ignorada na China do seu tempo.</p> Carlos Ascenso André Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/humanitas/article/view/16493