Der Stiirmer in the work of
Randall Bytwerk and the
evolution of the german
press: Antisemitism and
nazi propaganda (1920

and 1930)

O jornal Der Stiirmer na obra de Randall Bytwerk
e a evolucdo da imprensa alema: Antissemitismo e

propaganda nazi (1920 e 1930)

Abstract:

Der Stiirmer was the most famous of all
the newspapers connected to the National
Socialist Party. With its frequent use of
image and its resorting to scandalous and
antisemitic themes, this periodical evolved
from a weekly regional paper to one of the
most popular newspapers in the entire Ger-
man territory. However, its characterization
cannot be reduced to its anti-Jewish con-
tent and its graphic component. By using
the work of Randall Bytwerk about that
newspaper and the work of other authors
about Nazi propaganda, it is also possible
to frame Der Stiirmer as part of the propa-
ganda system of Nazi Germany, albeit as
a sui generis example, and as part of the
general trends of the German press in the
beginning of the Twentieth century, spe-
cifically the cooptation of the local press
by partisan political forces, preference for
popular content, like scandals or other sen-
sationalistic subjects instead of politics, the
lack of legal liability of newspaper editors
for the articles written in their media, and
the inefficacy of governmental control in

the Weimar Republic.

Keywords: Der Stiirmer; Julius Streicher; Nazi

propaganda; antisemitism; Weimar Republic.

Resumo:

O Der Stiirmer foi 0 mais célebre de todos
os jornais ligados ao Partido Nacional-So-
cialista. Com um uso frequente da imagem
e o recurso a matérias escandalosas e
antissemitas, este periédico passou de um
semandrio regional a um dos jornais mais
lidos em toda a Alemanha. Contudo, a ca-
racterizagdo dessa publicagdo ndo se cinge
ao antissemitismo e a aposta no contetdo
imagético. Com o recurso a obra de Randall
Bytwerk sobre esse jornal e ao trabalho de
outros autores sobre a propaganda nacio-
nal-socialista, é possivel também enquadrar
o Der Stiirmer no sistema de propaganda
da Alemanha nazi, embora como exemplo
sui generis, e nas tendéncias gerais da
imprensa alema do inicio do século XX,
especificamente a cooptagdo da imprensa
local pelas forgas partiddrias, a preferéncia
por contetdos mais populares, como os
escandalos e outros conteddos sensacio-
nalistas, em vez de contetidos politicos, a
desresponsabilizagdo legal dos editores dos
jornais e a ineficdcia da censura governa-

mental na Reptblica de Weimar.

Palavras-chave: Der Stiirmer; Julius Strei-
cher; propaganda nazi; antissemitismo; Repi-

blica de Weimar

49

Pedro Maia Martins

Universidade do Minho, Instituto de Ciéncias Sociais,
Departamento de Ciéncias da Comunicagdo
pedro_am_martins@hotmail.co.uk
https://orcid.org/0000-0001-6347-9985
https://doi.org/10.14195/2183-6019_16_4



Introduction

Der Stiirmer was the most famous
of all the newspapers connected to the
National Socialist German Workers’
Party (NSDAP'). Described by Louis
Leo Snyder as “an example of jour-
nalism at its worst”, the illustrated
paper of Julius Streicher would rise
to become a quintessential example
of Nazi propaganda, especially when
it comes to antisemitism (Snyder,
1995, p. 339). One cannot deny how
much the Weimar Republic? was a
fertile ground for publications linked
to political movements, including the
NSDAP media. However, sheets like
“Der Angriff, Die Flamme®” (Bytwerk,
2001, p. 81), or “the Volkischer Beo-
bachter”” (Snyder, 1995, p. 362) fell
short of the weekly newspaper from
Nuremberg. Through its steady usage

of images and its appealing language

1 In German, “Nationalsozialistische Deut-
sche ArbeiterPartei”.

2 This is the term used when referring to the
political regime that existed in Germany
from the end of the First World War and
the resultant fall of the imperial German
monarchy, in 1918, to the establishment
of the Nazi regime in 1933 (Snyder, 1995).

3 In English, “The Attack” and “The Flame”,

respectively.

4 In English, “National Observer”.

and themes, Der Stiirmer ended up
becoming one the most popular peri-
odicals in the entire German territory.

The analysis of papers like Der
Stiirmer becomes a matter of single
importance in our era, described
by David M. Ricci as “the Age of
Populism” (Ricci, 2020, p. 1). Many
voices tried to create parallels be-
tween the 1920’s and 1930’s and
the second decade of the twentieth-
first century®. In face of a mediatic
landscape shaken by post-truth and
disinformation, often through the
usage of hate speech, one is led to
study other instances when propa-
ganda was employed for authoritarian
purposes. This paper is an attempt to
understand one of those instances, in
order to permit future recognitions of
its similarities with the disinformation
of this day and age.

With the help of the Randall Byt-
werk’s Julius Streicher: Nazi Editor of

the Notorious Anti-semitic Newspaper

5 Two examples of those voices are Jonathan
Freedland, with his article on The Guard-
ian, “The 1930s were humanity’s darkest,
bloodiest hour. Are you paying attention”, or
James McDougall’s essay on The Conversa-
tion, named “This isn’t the 1930s, but there
are political similarities”.

Der Stiirmer (2001) and the works
of various other authors about Nazi
propaganda and the German press
from the period of the Weimar Re-
public, this paper will analyze the
historical context of Julius Streicher’s
newspaper and its main characteris-
tics during its 22 years of existence,
while framing it also as part of the
propaganda system of Nazi Germany,
albeit as a sui generis example, and
as a part of the general trends of the
German press in the beginning of
the Twentieth century, specifically
the cooptation of the local press by
partisan political forces, preference
for popular content, like scandals or
other sensationalistic subjects instead
of politics, the lack of legal liability
of newspaper editors for the articles
written in their media, and the inef-
ficacy of governmental control in the

Weimar Republic..

Historical context

31st of July of 1919 marked the
beginning of a new period in the
History of Germany. In a reunion
in the city of Weimar, the National
Constituent Assembly approved the



adoption of the constitution of the
first German republican regime (Sny-
der, 1995). Known henceforth by the
name of the burg where its Basic Law
was ratified, the Weimar Republic
“lasted from 1918 to 1933” (Snyder,
1995, p. 376). Described by Louis
Leo Snyder as “a regime that was
unwanted and unloved from its first
days”, this post-war German repub-
lic® would live in a constant climate
of “political confusion and economic
difficulties” (Snyder, 1995, pp. 376-
377). Unsurprisingly, this “case study
in political frustration” (Snyder,
1995, p. 376) would become a fertile
ground for political extremism. In
that field, no movement would be as
successful as the NSDAP, led by an
Austrian migrant who had served in
the German army: Adolf Hitler. The
National socialists ended up “taking
full advantage of the chaotic situa-
tion” of the new republic, rising to
power in the 30" of January of 1933
(Snyder, 1995, p. 376).

During this period of fifteen years,

the German press would flourish,

6 Born after the end of the First World War,
in 1918.

particularly in the case of papers with

links to political movements.

The newspaper

Beginnings

The beginnings of the “fierce and
filthy rag” that Randall L. Bytwerk
called “the most infamous newspa-
per in history” (2001, p. 51) were in
1923. However, there is no consensus
between the authors when it comes to
the exact date of its birth: according
to Dennis E. Showalter, the first copy
of Der Stiirmer was published on
the 20" of April (1982, p. 29), but
Bytwerk points to the publication of
its first issue “in early May”” (2001,
p- 52). When an internal dispute for
the control of the Nuremberg nucleus
of the NSDAP led Julius Streicher’s
political opponents to charge him with
“being a liar, a coward and with mis-
treating his wife”, (Bytwerk, 2001, p.

51), the future Gauleiter of Franconia

7 One must consider that the day and month
of publication of the first issue are not
printed on its sheet. Only the year of 1923
is shown (fig. 1).

51

decided to answer those accusations
by founding a newspaper. With the
goal of “storming the red fortress®”
(Bytwerk, 2001, p. 51), Streicher
decided to name his periodical “Der
Stiirmer®”, with the subtitle of “Spe-
cial Paper on the Fight for Truth”
(Figure 1).

Although the majority of the
first issue’s content was targeted at
“Streicher’s local party enemies”!”
(Showalter, 1982, p. 29), its last lines
already comprised the anti-Semitism
that would become Der Stiirmer’s

173

trademark'': “«As long as the Jew
is in the German household, we will
be Jewish slaves. Therefore, he must
go. Who? The Jew!»”. These attacks
would increase by the fourth issue

onwards (Bytwerk, 2001, p. 52).

8 According to Randall Bytwerk, this story
“is most likely an afterthought”, created
when the medium was already in circulation

(Bytwerk, 2001, p. 51).

9 The usage “of names suggesting action and
forcefulness” was typical of newspapers
with connections to the NSDAP (Bytwerk,
2001, p. 51).

10 After all, its title was “Streicher’s re-

sponse to the Slanderer’s and Traitors”.

11 Tts motto from 1925 to 1945 was “The
Jews are our misfortune” (Bytwerk, 2001,
p- 121).



Figure 1. The Frontpage of Der Stiirmer’s
first issue

Source: Bytwerk (2001, p. 79)

One trait would remain constant,
despite all the changes this newspaper
would face through “the 22 years of
its publishing” (Bytwerk, 2001, p. 63):
Julius Streicher “retained control”
of the totality of its content, despite
“the large staff” under his leadership
(Bytwerk, 2001, p. 56). Similarly to
many other propagandistic sheets,
the medium in analysis is indissocia-
ble from the persona of its founder.
Streicher himself confirmed that fact,
“as he would proudly say that 'Julius
Streicher and Der Stiirmer are one

> (Bytwerk, 2001 p. 51).

and the same"”

Subsequent editions
The expansion of the antisemitic

content was not the only change faced

Der Starm

Sonderblatt jum Hampfe um die Wabrbheit.

Weiteve Ausgaben evicheinen nadh BVedari,

1925.

Streidyer’s

Antwort

an die
Devleumder und Devvater!

Wer fie find!

1. Ferdinand Biivger.

;)‘m Oﬂob« l922 gmnbcu id) ble 'Drlsamvpe QWiirnberg
eutichen . Don den
]nr Briind urde Serdinand Birger ein:

Die ,,§rintifde Tagespoft* com 15, 2ngup 1913 fet Hcber's
Worte aus dem Sare 1903 an. Dieje lauten
LAlenn bei wns (Sogialdemofeaten) ein efmiix aufe

tritf, damn operieren wir vor aller Welt; wenn wir (Gwal
Ddfge. 3n wafden | hebou, dem mafében mit vot gller Welt.
Das ift ja aerade das Grohattige in unfeer Pacte, daf wi diefe
IDiide Dot der gansen et wajdyem und doch Feinen €.\aden
dadurd ecleiden, onbcn\ nady ecfolgler Wifde grdficr das
ftehen, als je uvors.

ie Wationaljogialiften maden das gleiche.

der itber aufierordentlidhe ®Geldmittel ve
madye Biivger auf die anfjteigenden Jweifel aufm«?{am und
bat |hu all:s ;n vermeiden, was den ®lauben an die ;xrfbm
des 2. den und des
Befdyiftsfiibeers eriditttern tonnte. Biirger verficherle mir
wiederholt, dag er fogar Nittags falt effe und fich dugerit eine
idpeante.  Jdy mufte bald darauf erfahren, daf Birgers AUns
gaben 3ur Derdunfelung bereits vorhandemer Schaden dienten
und daf er fein Gewiffen id)on tangft belajtet fiblte. Olwobl
nndr den Ungaben Biirgers die Ausgaben die Partei die

flimmig 3um Z.Dorﬁgmbqn gcwabu Bﬂrg:r ecbot fidy, die
pmugcidvéﬂlldzm Urbeiten eh Ju
Da D.-Br. olpm

war nna btnle
nod; unr von bm uni
%u Tlotwendigleiten beftreitet und da Geldmittel in groferem
afie nidyt ju ermarten waren, erflarte idy Birger, dag wir
ihm fiiv feine Arbeit eine Dergiitung jutommen laffen wiicden,
fobald dies mdglidy fei. @Belegentlich irug idy Biirger, der fidy
anfangs elfng der ihm anvertrauten Sadhe annahm, wovon er
Iebe, da er ja meben der ParteisArbeit feinem anderen Beruf
nadaehen fomne. Bilvger evfldvte mir, er lebe mit feiner
Mutter e dur
verdiene und thn mitverforgt. 8ﬂrgtr erfchien mir und an:
d¢ren als Joealift, dem die Bewegung, der er fidh verfchrich, iber
alles gehe. Jdy war begliichy, cinen foldy uncigenniiigen m.h
arbeiter in Biirger gefunden su baben und nahm wied

b weit deftattete ich nun Bilrger, fid) Pleine
Betrdge als Entlohnung aus der Haffe su nehmen. Emde
Januar gab mir Biieger auf meine Anfrage jur Untwort, er
habe fidp fiir diefen 2Monat 85000 ML entnommen. Don

einem ahnhc?'m rag fprady er im Sebrmar. Biirgers Ans
gaben  beftarfien mld} allf" eue lm lauben, es mit c¢inem
ehelichen, nur aus der dienenden UTann

su tun ju_ haben. Um jugleidy alle gcgcn Bhg« fbon ges

warouun .3m|(¢l 3 mfmum, ordnete Iy an, dag gici von

11 fihrten Biicher d d;f ln“{ Ul Sﬂpm'" “lK ere

uxgex gefiiheten urdyfehen follten. 17 Dinters
trieb diefe Nadhfdhan. s

anm Mary wurden i ¢m¢r mnglmemu[ammlmuq

66(XX) i “' mit der g, dag

s

idh in Raten an hilfef 3 Rubres

blt Bclegenbeit mabr uuf bu ‘Dv(crlﬂui{mail Burgers in

und 8" genofy
metnerfeits volles Dertrauen und audy Oas rirauen
faR allcr Mitglicder, die thn audy bei der Weuwah! der
Yad) Biirgers Riac:
hl\r aus Rumdnien, mobin er fidh im Degember su privaten
m begeben batte, ftiegen halb  der djdaft

ﬂﬂdyllmgl unansgulun folle. Bitrger, der das Beld sur Parteis
ftelle su bringen hatte, erflirte tags darauf, er habe nur nod -
21000 21, cs fei |l7m iiber Macht das Uebrige aeftolen
Biirger verfidherte miv auf dic Asuferung meiner 3
er diiefe wmfallen und tod fein und fein €chen lang
mehr l')uhn wenn ihm das Beld nidht gefroblen

.
bin,
n Ot

5
Sweitel fiber Biirgers Ebrenbaftigheit und Qhrhdvlm auf. €s
wurde beridhtet, dag Viirger viel Wier trinfe und fir andere
bejable, Scine Lebensfithrung madte tmmer mehr den
Eindrueet, als hditte man es mit etnem Mann 31 tun,

by Streicher’s newspaper. In its begin-
nings, Der Stiirmer only had “four
small pages” (Bytwerk, 2001, p. 52),
with two columns of text, no illustra-
tions and few advertisements (Figure
1). From 1925 onwards, the number
of pages would increase to sixteen,
“more advertising was carried, and
the pages were now tabloid size'?”
(Bytwerk, 2001, p. 52). On the 50"
issue of December 1925, shown on
figure 2, one can notice three col-
umns, with an illustration occupying
the majority of two of them.
Nonetheless, in stylistic terms,

Streicher kept the “the style of

12 “Tabloid” refers to the size of the pages
of newspapers, its dimensions being 280
by 430 millimeters on the metric system or
11 by 17 inches on the non-metric system.

t diefes clgcnartl en £
¢mp’a|w idh den erften Etel vor Ferd nand
das Dertrauen war erfdviittert, der Blaube an ivine E1

2 Vorjtandsmitalieder
Eine bald Mranf |

fih von Viirger fiir betr

popular journalism” pioneered by
his first paper, the Deutscher So-
ztalist®, with the goal of “providing
short articles in simple language that
explained to a popular audience the
intricacies of politics and econom-
ics” (Bytwerk, 2001, p. 9). Streicher
boasted about his capacity of speak-
ing the language of the masses', with

simple arguments. That affirmation

13 Deutscher Sozialist was the official news-
paper of the German Socialist Party, of
which Streicher was a member before he
adhered to the NDSAP. According to Dennis
Showalter, “the paper’s initial editorial line
was a mixture of socialism and antisemitism.
Streicher, however, argued that «socialism»
could mean anything and everything in

volkisch circles” (Showalter, 1982, p. 27).

14 This style of journalism resembled the way
he tried to portray himself, as “a man of the
people, easy to understand and to identify
with” (Bytwerk, 2001, p. 49).



Figure 2: Der Stiirmer’s 50th issue, with
Fips’ first caricature. Hermann Luppe is the
man on the right, caricatured with a skeleton
body, with the title “Embaressed to the bone”

Source: Bytwerk (2001, p. 80)

was mirrored by the production of
“material that was easy to read, vivid,
and well-illustrated, able to reach a
wide audience''®” (Bytwerk, 2001, p.
172). With that purpose in mind, what
Der Stiirmer’s staff said was “simple,
blunt and repeated endlessly”, with
“half a dozen articles on the same
theme in a single issue” (Bytwerk,
2001, p. 56). The writing style it-

self was characterized by “shorter

15 As Randall Bytwerk explains, “from its
first issue, Der Stiirmer was directed to that
lowest common denominator that Hitler
thought the proper target of propaganda”
(Bytwerk, 2001, p. 55).

16 Frequently, that audience wouldn’t be
bound by German borders: “A single issue
in 1935 contained replies to readers in
Greece, Paraguay, Argentina, Brazil, En-
gland, Australia, and the United States”
(Bytwerk, 2001, p. 172).

DerStiirmer

e um e Wahrheif

ﬂllADﬁGll!ﬂ JULIUS STREICHER

|";;-|-'£-—';;.-j__‘$| Miruberg, i Desember 1925 | "W EIEE

Bis auf di¢ Knochen blamiert

Dee Gico-Sentrale Weelel

Nafere Reidéveglerung i wicdcr cinmal gurid:
Actacten, $ir find mesglerig. mer jept Dran” He Tie
Zelfung Ber _Mestifion” foll bie ganje nddiiie Bodr
in Weiprad actmen. Tos fomn wicder rin biutiges
WScrantic B Yratilieh 8ot 5 J6 Do frine Veteuturg.
Wicw Lot b Sigidine cinfody ouien. Hur bl fuy

Ul ailes wuridt.

bewir Do

sentences than the average for writ-
ten German, and its vocabulary was
elementary” (Bytwerk, 2001, p. 55).
Similarly to other newspapers with
connections to populist movements,
Der Stiirmer had a penchant for sen-
sationalistic content. In that field,
two of Streicher’s biggest talents were
“his ability to use invectives and find

scandals” (Bytwerk, 2001, p. 29).

Fips’ cartoons

Likewise, Streicher wanted the
material of Der Stiirmer to be well
illustrated. As Randall L. Bytwerk
refers, “by 1925 he was running
cartoons in nearly every issue, and in
1930 he added photographs” (2001,
p- 56). He had realized “the value

Tie Sriungen aber bringen dom Segtrrungswedic!
Feit gracude Wut den Gang Ser Weligridhdic ader tar
Mirje WRiticitung ejotst frinem groferen Sinflub ol i de Hoezfle bes
maum Ber derr $icrdimpflowen mergen @b Ma
wersen pencr velomeitopibrrr wennt ficines Srownen den grmen Dut aulient.

53

t fe earts 26t
the, o8 | 1ig vater
v P

qlllvitlr]l“ll e e *
Saw Blreyedeent Pesbeiany

3'.
i

1

uit “emen groben Tl bet Bibeiden
ot v

ber Sirerenitate Hnw..“m
g Bt b Scibeng oo Goeern.

weven.
e mav aBer 3idt muz filr bie Beze
@elder, [o U

- Rt
l Jera l'l"tlltl @elber sx time
lllllillllhl !‘
erlitt Do Sta Mirubery vimes Berlelt
meyrerea il
Dider Berket

i bR, mede b

IM - den Ill‘:;l.. I;‘fl LA IIIII":

B Rt Bevorterang
ant

ue
in Gorm ven &
Der

n
Dr. Senfel damte fidy xm dicied Beid eine fagusidh eine
migen Bula

Aus dem Inhalt:

e R Ty nep————

Eelbitmocdevidemin
Bbertilinng dex nienberpee Swmegopen
Genoffe Watt

Der jibiidhe Geridviovolizieber

of visual material” and the possibil-
ity of “absorbing the message of a
cartoon or photograph in seconds,
not the minutes necessary even for
the brief Stiirmer articles” (Bytwerk,
2001, p. 56). When it comes to the
medium analyzed by this paper,
the illustrations were mainly in the
charge of Philip Ruprecht, better
This caricaturist

known as Fips'’.

was doing “some free-lance work

tlBI‘)”

for the Frinkische Tagepos

17 Previously, other artists had drawn some
the cartoons for Der Stiirmer, but “pictures
were undistinguished: the drawings were
stiff, with lifeless bodies and expression-
less faces, and the captions were wordy”
(Showalter, 1982, p. 59).

18 In English, “Franconia’s Daily”.

19 A newspaper affiliated with the So-
cial-Democratic Party (Bytwerk, 2001).



Figure 3. Four stereotypical faces of a Jewish
family, on Der Stiirmer’s 7th issue of 1934

Source: Bytwerk (2001, p. 86)

until December of 1925, when his
illustrations first appeared on the
frontpage of Der Stiirmer (Showalter,
1982, pp. 59-60). His collaboration
with the national socialist periodical
began after he was sent to cover a
trial between Streicher and Hermann
Luppe, the mayor of Nuremberg®.
Fips had instructions to draw the
Nazi propagandist, “but instead
drew Luppe and a prominent Jewish
citizen of Nuremberg involve in the
trial” (Bytwerk, 2001, p. 56).

As the only regular caricaturist of
Der Stiirmer until 1945, Philip Rupre-
cht was known for having drawn thou-
sands of anti-Jewish caricatures, as
exemplified by figures 3 to 6. Despite
the changes of style over his career,
the characteristics of the Jew present
in his pictures remained unaltered:
“Fips’ jew was short, fat, ugly, un-
shaven, drooling, sexually perverted,
bent-nosed and with piglike eyes”,
functioning as “a visual embodiment
of the message of the Sturmer’s arti-
cles” (Bytwerk, 2001, p. 56).

20 Streicher had been sued for libel by the Luppe.

As the only regular

caricaturist of
Der Stiirmer until
1945, Philip
Ruprecht was
known for having
drawn thousands
of anti-Jewish

caricatures

Circulation and readers

Despite its beginnings as a local
periodical from the city of Nurem-
berg, Der Stiirmer ended up reach-
ing the readers of the entire German
territory?!, which made it “one of
the most widely circulated papers in
Germany” (Bytwerk, 2001, p. 1). In
the 1930’s, the only newspaper “read
from front to cover by Adolf Hitler”
was selling 25 thousand copies per
week?? (Bytwerk, 2001, p. 33). How-
ever, the readership of Der Stiirmer
was bigger than suggested by its
circulation figures. There were “thou-

sands of display cases built by loyal

21 Randall Bytwerk alludes to the change

‘

of its motto, from “«a Nuremberg weekly

“

in the struggle for truth»” to “«a German
weekly in the struggle for truth»” (Bytwerk,

2001, p. 53).

22 When Hitler and the NSDAP rose to
power in 1934, “Der Stiirmer was already
one of the most popular Nazi publications”,
with its 42" edition reaching a circulation
of 113800 copies per week (Bytwerk,
2001, p. 57). The hiring of the profes-
sional publisher Max Amman, “the man
who published Hitler’s, Mein Kampf, led
to its expansion to a nationwide circula-
tion” (Bridges, 1997, p. 58), with its sales
reaching 486 thousand weekly copies in

1935 (Bytwerk, 2001, p. 57).



Figure 4. A Jewish doctor leering at a female
patient, from Der Stiirmer’s 17th issue of 1935

Source: Bytwerk (2001, p. 94)

Figure 5. A Jewish man sexually harassing a
girl, on Der Stiirmer’s 53rd issue of 1925

Source: Bytwerk (2001, p. 96)

S50 ———
S reT

55



Figure 6: The frontpage of the special issue
of May 1934, accusing the Jewish community
of kidnaping and murdering gentile children.
Its headline reads: “Jewish Murder Plan
against Gentile Humanity Revealed”

Source: Bytwerk (1998)

readers throughout Germany, built in
areas where many people passed by,
that displayed each week’s issue”?
(Bytwerk, 2001, p. 58).

But other the Fiihrer himself, who
were the readers of this medium?
Although read equally by both men
and women and by people of all ages**
(Bytwerk, 2001), that’s where the

generality of Der Stiirmer’s readership

23 According to Bytwerk, “a journalism
handbook published during the Nazi era
claimed that such display cases were to be
found everywhere in Germany” (Bytwerk,

2001, p. 58).

24 According to Bytwerk, “the sexual
material of Der Stiirmer naturally made
it interesting to young people” (Bytwerk,
2001, p. 53).

ended. The majority of its journalistic

consumers were inhabitants of rural
areas (Bytwerk, 2001) or members of
the urban middle class, the so called
Mittelstand?® (Showalter, 1982).
Surprisingly, many of its earliest
readers were Jewish, which led Julius
Streicher to affirm that “Jews had
given him valuable financial support
by purchasing the paper” (Bytwerk,
2001, p. 54).

25 This term specifically applied to German
middle-class individuals who were the
owners of small to medium sized compa-
nies. The demoralization that resulted
from the defeat in the First World War and
the economic inflation of the 1920’s made
this group heavily susceptible to Nazi
propaganda.

The last five years

When Adolf Hitler took power,
in 1933, Julius Streicher’s newspa-
per “was already one of the most
popular Nazi publications” (Bytwerk,
2001, p. 57). Sales kept growing,
reaching a quantity of 473 thousand
newspapers per week in 1938. These
circumstances created the conditions
for maintaining a team “with more
than three hundred people”®® (Byt-
werk, 2001, p. 60). Even the attacks
by some members of the NSDAP’s

26 Strangely, Randall L. Bytwerk highlights
the presence of the author of “some particu-
larly dreadful articles: Jonas Wolk™, better
known under his pen name “Fritz Brand”,
who was as much of a Jew as Der Stiirmer’s
archetypal targets (Bytwerk, 2001, p. 60).



leadership were uncapable of shaking
this medium’s foundations (Bytwerk,
2001, p. 60).

Yet, the success of Der Stiirmer
would face a reversal from 1940 on-
wards. Its circulation dropped sharply,
as a result of “wartime paper shortag-
es?™” (Bytwerk, 2001, p. 63). However,
the biggest reason for its decline laid
on the absence of its main target: the
Jews had disappeared from everyday
life in Germany. Most Jews who had
not emigrated “had been removed to
the East, where they were annihilated
in growing numbers” (Bytwerk, 2001,
p- 63). Despite resorting to “the al-
leged crimes committed by Jews in
foreign countries” in order to fill the
antisemitic vacuum (Bytwerk, 2001,
p. 135), the truth was that without the
presence of the Hebrew community,
there was no element of immediate
threat, resulting in “large numbers
of Germans losing whatever interest
they had had in the Jewish Question”
(Bytwerk, 2001, p. 63). By chang-
ing from the scandal sheet that had

made it notorious to a mere journal

27 The Second World War had started two
years before, in 1938 (Snyder, 1995, p. xi).

of international affairs, Der Stiirmer
soon dropped to “under two hundred
thousand copies per week” (Bytwerk,
2001, p. 63). With the increase of pa-
per shortages in 1944, the newspaper
was reduced from its high of sixteen
pages to the mere four of its begin-
nings (Bytwerk, 2001).

In February of 1945, the last edi-
tion of Der Stiirmer was published,
“denouncing the invading Allies as
tools of the international Jewish con-
spiracy” (Bytwerk, 2001, p. 63). But
being the German public “weary of a
war that had no prospects of success”
(Bytwerk, 2005, p. 54), its circulation

was very limited.

General tendencies of

the German Press in the

beginning of the twentieth

century

Despite the temptation to see Der
Stiirmer as something unique to the
political context of the Weimar Re-
public and the Third Reich, in reality,
this newspaper “was a reflection of
several general trends in the history
of the German press in the modern
era” (Showalter, 1982, p. 49). Those

57

tendencies were: the cooptation of
the local press by partisan political
forces, preference for popular content,
like scandals or other sensationalistic
subjects instead of politics, the lack
of legal liability of newspaper editors
for the articles written in their media,
and the inefficacy of governmental

control in the Weimar Republic.

Cooptation of the local

press by partisan political

forces

German party press emerged
“between 1871 and 1914?%”, when the
German territory was under the rule
of the imperial regime (Showalter,
1982, p. 50). Although “no German
newspaper in any era had ever been
entirely free of political influence®”,
one could see the changes in the
German press of the nineteenth
century, from sheets that “had been

part of the domestic machinery of

28 Those years correspond to the foundation
of the German Empire and the beginning of

the First World War.

29 One must not forget that Dennis E.
Showalter wrote this passage of his work in
1982. It doesn’t necessarily correspond to
the German journalism of this day and age.



the state to an increasing number
of papers founded by or affiliated
with specifical political parties”,
such as “Kreuzzeitung®’ of the Con-
servative Party or Vorwdrts®' of the
Social Democratic Party” (Showalter,
1982, p. 50). According to Modris
Eksteins, the liberal Berliner Tageb-
lat??, founded in 1872, was the first
German newspaper with a political
alignment®® (1975, p. 17).

The last decades of the nineteenth
century would be a time of structural
and geographic changes for the Ger-
man news industry. In addition to
the periodicals centered on Berlin,
the capital of the new imperial state,
a variety of new local and regional
sheets emerged. A combination of

“expansion of literacy, improvement

30 In english, “Cross-Paper” or “Paper of
the Cross”.

31 In english, “Forwards”.

32 In english, “Berliner Daily Sheet”.

33 Ekteins clarifies that “this newspaper at
start was entirely a commercial and by no
means a political venture”. However, “its
founder, Rudolf Mosse was both a Jew and a
self-made man who in his business life had
to do battle against the conservative men-
tality, which made him naturally inclined

towards progressive liberalism” (Ekteins,
1975, p. 17).

of communications and increased
disposable income” made the publica-
tion of local newspapers “potentially
profitable and satisfying” (Showalter,
1982, pp. 49-50). The economic suc-
cess and aesthetical acceptability of
this new sheets were the result of “a
combination of a careful eye for local
and regional news, careful use of wire
service items and filler material®*
and a personal editorial touch with
a bit of flair” (Showalter, 1982, p.
50). Nonetheless, “the deepening of
party rivalries” at a local level and the
financial difficulties faced by these
newspapers® led them to “abandon

their initial above-the-battle position

34 In order to fill the gaps on its pages.

35 Small papers were “particularly suscep-
tible to any virus present in the economy”
(Eksteins, 1975, p. 74). During the First
World War, the local press suffered both
shortages of paper and manpower. The
economic inflation of the 1920’s worsened
this situation leading to “the soaring of
the price of newsprint and postal charges;
wages had to be increased and the tax on
advertising became repressive” (Eksteins,
1975, p. 75). In the end, economic hard-
ships led to the cooptation of the provincial
press by political forces. As Dennis E.
Showalter mentioned, “as production costs
and competition increased, direct subsidies
from a political party or advertising from
its members could help balance accounts”

(Showalter, 1982, p. 50).

and commit themselves to a party or
to a party line**” (Showalter, 1982,
p- 50).

The Generalanzeiger and

the Boulevardblatten:

popular content and the

battle for advertising

The flourishment of the party
press occurred simultaneously with
“the founding and purchase of news-
papers by businessmen, not for the
purpose of expressing ideas, but to
make money” (Showalter, 1982, p.
50). As Modris Eksteins affirms, “one
prominent feature in the development
of the German press in the nineteenth
century was its commercialization”,
publishers having discovered “that a

newspaper could be a marketable item

36 According to Modris Eksteins, this
commitment tended to happen in one of
three ways: either papers would “surrender
their editorial independence and take to
relying on syndicated columns from press
agencies”, which resulted in a reflection of
the political tone and the party allegiance
of the news or press agency of choice; or
they would “claim to renounce its political
bias”, which actually meant “a swing to the
right”; or they would “slip into financial
dependence on big business and heavy in-
dustry, giving up their editorial autonomy”

(Eksteins, 1975, p. 75).



like any other piece of merchandise”
(Eksteins, 1975, p. 14). This German
variant of western penny press was
called Generalanzeiger’”. Some of the
characteristics of these newspapers
would be the hallmark of Der Stiirmer
during the Weimar Republic. They ca-
tered to the tastes of the mass reading
public, “emphasizing human-interest
stories and giving considerable space
to local news” (Eksteins, 1975, p. 14).
But Eksteins adds that, “above all,
they depended on extensive adver-
tising to keep the subscription rates
low”, which led them “to try to avoid
an obvious political bias, in order
not to alienate possible buyers and
advertisers®” (Eksteins, 1975, p. 14).
Nearly half of the newspapers founded
between 1871 and 1914 belonged to
this category.

37 In English, “General Indicators”.

38 The supposed lack of political com-
mitment by the Generalanzeiger did not
always come into fruition. According to
Eksteins, “political neutrality was the ideal,
but in practice many of these newspapers
eventually drifted into specific political
attachments” (Eksteins, 1975, p. 14). When
they had to take a stand, “they supported
what their editors considered to be the
mainstream views of the largest possible
number of readers” (Showalter, 1982, p. 51).

The circulation of Generalanzeiger
tripled in the two decades before the
First World War. By 1918, “almost
two hundred German papers car-
ried the word Anzeiger somewhere in
their title” (Showalter, 1982, p. 51).
One example of this kind of sheet,
despite not using the word “Anzeiger”
in its name, was the greatest rival of
Der Stiirmer on the media arena of
Nuremberg: the Frinkische Tagespost.
Fips’ former workplace had estab-
lished its reputation as “the most-read
Socialist paper in south Germany”,
but it reached the top of readership
by “downplaying Marxist rhetoric
in favor of local news and offering
entertainment instead of the mighty
articles on the nature of the dialectic
so popular in other Socialist journals”
(Showalter, 1982, p. 51).

In the beginning of twentieth cen-
tury, another kind of popular newspa-
per would appear, showing even more
similarities with Streicher’s posterior
paper: the Boulevardblaii®. Patterned
on the yellow press of Joseph Pulitzer
and William Randolph Hearst, the

Boulevardblatien “were meant for the

39 In english, “Boulevard Sheet”.

59

The circulation of
Generalanzeiger

tripled in the two

decades before
the First World
War. By 1918,

“almost two
hundred German
papers carried

the word Anzeiger
somewhere in their
title” (Showalter,
1982, p. 51).



hurried reader interested in catching
the latest headlines or in preparing
for an evening entertainment” (Ek-
steins, 1975, p. 15). These sheets had
“a declamatory, didactic, omniscient
and simple prose, and an abundance
of pictures” (Eksteins, 1975, p. 15).
And just like the Generalanzeiger,
their major source of revenue was
advertising.

One must not ignore the constant
criticism directed to these two jour-
nalistic categories. Both activists
and intellectuals disapproved of this
new German journalism. However,
the major reason for this animosity
was not the sensationalistic content,
but the advertisements'. The detrac-
tors of the Generalanzeiger and the
Boulevardblatten “saw the introduc-
tion of advertisements into what had
always been regarded as a product of
the intellect as a prostitution of the
press”. Moreover, they believed “the
influence of big-capital interests was

corrupting these media”, leading to

40 According to Modris Eksteins, “such
complaints were not limited to Germany:
Northcliffe, Hearst and Millaud all stirred
immense controversy with their innovations
in their respective countries” (Eksteins,
1975, p. 15).

a decline of its standards and to a
destruction of tis intellectual vital-
ity and its sense of responsibility. In
addition, German newspapers “were
not only supposed to inform but to
instruct as well”. Yet, given the po-
litical fragmentation in the Weimar
Republic, “education by means of the
press often amounted to political in-
doctrination” (Eksteins, 1975, p. 15).

The Association of German

Newspaper Publishers and

its exploitation of freedom

of press

In 1894, German journalists de-
cided to create a professional organiza-
tion to represent its interests as a class
and consolidate their deontological
norms and news values: the Associa-
tion of German Newspaper Publishers
(VDZ™) (Tworek, 2019, p. 34). Despite
its concerns being mostly technical?,

the members of the VDZ also cared

41 In German, “Verein Deutscher Zei-
tungsverleger”.

42 According to Dennis E. Showalter, the ma-
jor concerns of the VDZ were “wage scales,
unionization and the price of newsprint”

(Showalter, 1982, p. 51).

about sustaining and extending free-
dom of the press. Two issues within
the scope of the press freedom cause
would prove useful for Streicher and
the staff of Der Stiirmer during the
period of the Weimar Republic: “the
denial of the right to hold the respon-
sible editor of a paper legally liable for
its content” and “the fight against the
use of malicious mischief paragraph of
the German penal code” (Showalter,
1982, p. 52).

Nonetheless, Dennis E. Showalter

explains:

The VDZ was hardly an organi-
zation primarily devoted to pro-
tecting the freedom of the gutter
press. Particularly after 1918, the
Verein recognized the problem of
what it called «driftwood»: the
increasing number of papers that
stood apart from the essential
goals of the Verein and, perhaps
more importantly, drew readers
Jfrom more respectable sheets by
an emphasis on sex and scandal.
Protests against such papers,
however, tended to remain more
formal than concrete. Thus, a

century-long battle for the rights



of the press created an environ-
ment where Der Stiirmer could
take advantage not only of legal
rights, but of a prevailing atti-
tude that an injury to one paper
was an injury to all (Showalter,

1982, p. 52).

The denial of the right to

hold the responsible editor

of a paper legally liable for

its content

The VDZ argued that the practice
of holding the responsible editor of
a paper legally liable for its content
“reflected ignorance of how modern
newspapers functioned” (Showalter,
1982, p. 51). According to the position
of this association, “a journal with a
national circulation could not operate
under the threat of legal action by of-
fended readers in remote provincial
villages” (Showalter, 1982, p. 51).
Similarly, the VDZ did not approve of
universal accountability of the press,
viewing it as “an effort to limit press
freedom by a form of cat-and-mouse
harassment, exhausting a journal’s
funds in successive trials of the same
case” (Showalter, 1982, pp. 51-52).

The fight against the use
of malicious mischief
paragraph of the German

penal code

According to the Verein‘s attor-
neys, malicious mischief was “a vague
charge, the kind of catchall used by
careless or incompetent prosecutors
who could not make a solid case
against particular sections or issues
of a journal, but who nevertheless
wished to present a case in court”
(Showalter, 1982, p. 52). The Reich-

t'* would confirm this position

gerich
in 1902, “sharply restricting the
use of this charge in cases involving

newspapers” (Showalter, 1982, p. 52).

The ineffectiveness of

governmental censorship

The outbreak of the First World
War would lead to “governmental

regulations of the newspaper indus-

try™” (Showalter, 1982, p. 52), which

43 The German Supreme Court during the
period of the German Empire and the Re-
public of Weimar.

44 German political and social actors had
established a kind of social truce called

6l

would be continued by the republican
regime. In theory, the government of
the Republic of Weimar and its jour-
nalists were in full agreement. After
all, the 118™ article of its constitu-
tion announced that “every German
has the right to express his opinion
freely in word, writing, print, picture
or in any other manner”, adding that
there was “no censorship”. However,
there was another sentence between

“every German has the right” and “to

“Burgerfriede” or “Fortress Truce” at
the outbreak of the First World War. The
government of Theobald von Bethmann
Hollweg ended up extending it to the press.
Despite “the huge demand for news in time
of war that caused the circulation figures of
newspapers to soar”, the ruling elite of the
German Empire did not hesitate on trying
to control their media (Eksteins, 1975, pp.
28-29). In the words of Leopold Ullstein,
founder of the Berliner Morgenpost, there
was “'a state of siege on truth'”. According
to Modris Eksteins, this German imperial
censorship “eliminated any information of
demoralizing nature, from reversals on the
war fronts, to train collisions, industrial
accidents, strikes and food shortages” (Ek-
steins, 1975, p. 29). Virtually, the result of
“filtering”, i.e. censoring, the news before
its publication was the uniformization of
journalistic content. But “the uniformity
of will and determination among the nation
desired by officialdom and the nationalists
was not produced”, eroding instead the
credibility of the ruling elite, since “news-
papers invoked distrust” of all their actions

(Eksteins, 1975, p. 29).



2, 4

express his opinion freely”: “within
the bounds of the general laws”. Ac-
cording to Modris Eksteins, these
legal frames included “penal laws,
police ordinances and regulations on
trade and business” (Eksteins, 1975,
p- 70). Moreover, the Reichpriisident*
could extinguish the operability of
this article, through the emergen-
cy powers granted by article 48",
As Eksteins adds “if opinions ex-
pressed in public threatened, directly
or indirectly, the security of the state
and its citizens, their dissemination
could be suppressed” (Eksteins,
1975, p. 70).

Since this legal framework did
not have the Generalanzeiger or the
Boulevardblatten as its main targets,
its effects fell on the group it was
aimed at: the party press. Unsurpris-
ingly, the result was “a cat and mouse
game between partisan journalists
and the government” (Showalter,
1982, p. 53). And in its early years,
the Republic of Weimar was a fertile
ground for these politicized newspa-

pers. As a young republican regime,

45 Reichprisident was the title of the Ger-
man head of state during the period of the
Republic of Weimar.

its political atmosphere was full of
“permissiveness and controversy”
(Showalter, 1982, p. 52). But as the
years went by, its governments found
themselves “seeking to establish
stability and legitimacy simultane-
ously”, and party newspapers were an
obstacle to the achievement of those
goals (Showalter, 1982, p. 53).

Moderate party newspapers were
not the only targets of this censorship.
After all, the Weimar Republic was
also a fertile ground for media from
radical political movements like Der
Stiirmer. In the words of Dennis E.
Showalter, “Volkisch and veterans’
groups, radical factions of every kind,
advocates of political reform through
such social changes as free love and
nudism — all had their own tabloid
mouthpieces” (Showalter, 1982, pp.
52-53).

Showalter also alludes to some
data about the results of these regu-
lations: in the last months of 1922
alone, the German government issued
fifty-two orders suspending publica-
tion, and between 1923 and 1925,
“the annual average was between
thirty and forty” (Showalter, 1982,
p- 53). In the case, specifically, of

Der Stiirmer, Cyril Levitt notes that
between 1923 and 1933, the news-
paper from Nuremberg “was either
confiscated or taken to court thirty-
six times'®” (Levitt, 1993, p. 33).
Those suspensions would de-
crease heavily in the late 1920’s:
in 1927, only four newspapers were
suspended and in the election year of
1928 there were only seven bannings
(Showalter, 1982). This decline of
censorship resulted more from the
reaction of the affected editors than
from any kind of growing consolida-
tion of the republican regime: when a
newspaper was banned and its press-
es were shut down, its editors saw
the riding out of its ban as the best

solution*’. The German party press of

46 The first time of all was the day after the
Beer Hall Putsch or Munich Putsch, the
failed coup d’état. organized by the NSDAP
on the 8" and 9" days of November of 1923.
Streicher’s newspaper was shut down for
several months, until its resurrection in
1924 (Bytwerk, 2001, p. 52).

47 Creating a new publication wouldn’t be a
viable option. As Showalter asserts, “any
new sheet appearing from the same edito-
rial offices was an easy target for charges
of attempting to evade the law”. Besides,
economic considerations discouraged the
creation of new papers: “neither reader
loyalties nor advertising revenues could be
transferred easily” (Showalter, 1982, p. 53).



the 1920’s tended to ride out the bans
and then “resume publication with
a clarion call for increased freedom
of press*®” (Showalter, 1982, p. 53).
Moreover, the call for a decrease of
the state control of the press received
support from the Judiciary: prosecu-
tors and judges didn’t want to risk
being seen as tyrants or enemies of
Germany’s intellectual freedom™.
They viewed press freedom as an is-
sue as important as it was at the time
of the Weimar Republic’s foundation.
Dennis E. Showalter summarizes the
result these reactions had: “under
such conditions, any laws under
which political newspapers could be
regulated were well on their way to
becoming dead letters” (Showalter,
1982, p. 53).

48 As Showalter shows, “the affected jour-
nals were hardly inclined to modify their
editorial policies in the face of a few days
or weeks suspension; on the contrary, they
tended to use the fact of being banned as
proof of their role in frontline of the struggle
against the Weimar system” (Showalter,

1982, p. 53).

49 1In Showalter’s words, “Prosecutors and
judges were reluctant to risk being pilloried
by prestigious and respectable papers as
would-be tyrants and enemies of Germany’s
intellectual freedom merely to secure mean-
ingless judgements against fringe journals”
(Showalter, 1982, p. 53).

Der Stiirmer as an element

of Nazi propaganda

Bruce Lannes Smith describes the
concept of “propaganda” as “the more
or less systematic effort to manipulate
other people’s beliefs, attitudes, or ac-
tions by means of symbols”, including
words, gestures, pictures and so forth
(Smith, 2021, s/p). The antisemitic
content published systematically in
Der Stiirmer matches this nomencla-
ture, but one must consider the sui
generis character of this publication
in the field of Nazi propaganda®.

As Dennis Showalter emphasizes,
“National Socialist press was some-
thing of a contradiction in terms”,
because “from the beginning, the
Nazis deemphasized the role of print-
ed propaganda in forming public
opinion” (Showalter, 1982, p. 54).
Although Josef Goebbels, the Minis-
ter of Propaganda of the nazi regime,

“understood the need to reach people

50 Dennis E. Showalter emphasizes that,
“the general press climate in the Weimar
Republic was more favorable for any given
Nazi newspaper than the circumstances in
the internal party itself” (Showalter, 1982,
p- 55). It was a fact Streicher himself and
Der Stiirmer were not very popular among
the leadership of the NSDAP, except for
Adolf Hitler.

63

at the interpersonal level” (Bytwerk,
2010, pp. 93-94), the work of his
employees was mostly made of oral
propaganda, both through “public
meetings of the NSDAP” (Bytwerk,
2005, p. 37), and through the system
of party speakers® (Bytwerk, 2005, p.
45). Later, the list of means used in
the Nazi propaganda system grew to
include visual propaganda too, both
in the form of movies as in the form
of posters (Bytwerk, 2010).

It is true that Adolf Hitler advo-
cated “the need for a special king
of newspapers” that would “expose
local and national dangers day af-
ter day, week after week, year after
year, heedless of the consequences”,
working “not as primary means of
conversion, but rather as a mean
of continuing political education”
(Showalter, 1982, p. 54). Nonethe-
less, as the Nazi leader himself wrote
in his Mein Kampf>?, “the picture,
in all its forms, including the film,
has better prospects” of reaching its

target than a text, existing “less need

51 l.e., party orators, who would spread word
of mouth propaganda through the German
territory.

52 In English, “My Struggle”.



of elaborating the appeal to the intel-
ligence.” (Hitler, 1939, p. 365). With
its frequent use of photographs and of
Fips’ caricatures, Der Stiirmer ended
up perfectly fitting the matrix of
propaganda proposed by the Fiihrer.

Anti-Semitism in naxzi

propaganda

In his opus, Bending Spines: The
Propagandas of Nazi Germany and
the German Democratic Republic,
Randall L. Bytwerk points to antisem-
itism as “the most crucial element to
Nazism as a system”. As this North
American scholar explains, “the Jew”,
always referred in its singular form
“Jude” as if it was a unified whole,
was seen as “the embodiment of evil,
the antipole to the Aryan German”
(Bytwerk, 2004, p. 26). And since it
was necessary to justify the attempt
to exterminate them, the members of
the NSDAP introduced in their propa-
ganda “the claims of defense against
Jewish plans to destroy Germany
and its population” (Bytwerk, 2005,
p- 37). Once more, as a piece of the
national socialist propaganda machin-

ery, Der Stiirmer was no exception to

this rule, antisemitic content being
predominant in its articles. Stre-
icher’s newspaper “regularly called
for the destruction of the Jews, even
concluding texts with direct calls for
extermination” (Bytwerk, 2005, p. 49)

Nonetheless, as it was said above,
both in the case of Der Stiirmer as in
all the other Nazi propaganda papers,
the main goal “was not conversion,
but rather continuing political edu-
cation” (Showalter, 1982, p. 54). By
looking into Randall L. Bytwerk’s
analysis of the confidential reports
of the Security Service of the SS* on
public morale until 1943, one can re-
alize that, in reality, Nazi Jew-hating
propaganda was not converting the
German people, whose response “was
more indifference than internaliza-
tion” (Bytwerk, 2005, p. 53). Their
antisemitism wasn’t gone, but it was
far less passionate. That indifference
mostly resulted from the constant
flood of the anti-jewish images and

texts during the war (Bytwerk, 2005).

53 In german “Schutzstaffel” or “Protection
Squadron”. It consisted of a paramilitary
organization working as a political police
force, “dedicated to maintaining the princi-
ples of National-Socialism” (Snyder, 1995,
pp. 329-330).

Another author, David Bankier, rein-
forces this idea, affirming that “the
more Goebbels raised the Jewish
Question, the more the public mani-
fested fatigue” (Bankier, 1992, p.
152). Applying this information to the
present study, one must remember one
the core accusations against the edi-
tor of Der Stiirmer, Julius Streicher:
“establishing an attitude of indiffer-
ence toward Jews without which the
Holocaust could not have occurred.”**
(Bytwerk, 2001, p. vii).

Conclusion

Post-truth and fake news have
grabbed most of attention of media
audiences in these last years. Despite
the temptation to see disinformation
as a phenomenon that is exclusive to
this day and age, the truth is very
different: the dissemination of false
information has also occurred during
a large part of the twentieth century.

The dissatisfaction with the climate

54 As Randall L. Bytwerk himself re-
members, “Streicher and his like did not
persuade all or even most Germans to hate
Jews.”, being mostly responsible for the
indifference created by their propaganda
(Bytwerk, 2001, p. vii).



of political and economic instability
in the Weimar Republic turned the
German media of 1920’s and the
1930’s into a fertile ground for the
dissemination of antisemitic propa-
ganda®. Der Stiirmer’s articles and its
success in terms of circulation showed
how easy it was for Nazi propaganda
to disseminate, especially through
the use of pictures and photographs,
so favorable to propaganda®®, and
through simple and inflammatory
language.

It is also true that Streicher and
other Nazi propagandists didn’t per-

suade the German audience into the

55 Through an anachronical analysis of the
content of Der Stiirmer, one may categorize
this newspaper as an example of “mal-in-
formation” defined by Claire Wardle and
Hossein Derakhshan as “information, that
is based on reality, but used to inflict harm
on a person, organization or country”,
being associated to hate speech (Dera-
khshan & Wardle, 2018, p. 46). Besides
the information aimed at denigrating the
image of Jewish community, there was
also a deliberated practice from the editor,
Streicher, of ignoring information that could
be favorable towards Jews (Bytwerk, 2001,
p- 47), something closer to the category of
“disinformation”, i.e., “information that is
false, and the person who is disseminating
it knows it is false.” (Derakhshan & Wardle,
2018, p. 46).

56 Thanks to its potentially wider reach that
was mentioned above.

hatred of Jews, but they created the
climate of indifference necessary for
the antisemitic policies of the nation-
al socialist to thrive without opposi-
tion. And indifference wouldn’t have
been possible without the constant
showing of anti-Jewish imagery. In
the twentieth-first century, when the
news media broadcasts or publishes
the same event constantly for several
consecutive days, maybe it wouldn’t
be such a bad idea to look into the
1920’s and 1930’s and the effects of
Nazi propaganda, in order to under-
stand the possible effects of commu-
nication fatigue on an audience.
Yet, there is always a tendency,
when studying subjects related to the
Nazi regime, of referring to memory
as an immunizing element for the
current generations: individuals from
the Twentieth-first century know the
result of the disinformation from the
1920’s and 1930’s, which makes
the repetition of something like the
Holocaust impossible. Nonetheless,
one must remember what Randall L.
Bytwerk said in the end of one of his
works, about the beliefl in immunity
to disinformation and propaganda: “It

was also the conviction many readers

65

of Der Stiirmer held.” (Bytwerk, 2001,
p- 196). In reality, we’re no more im-
mune to intolerance than the inhabit-
ants of 1920’s and 1930’s Germany
were. In similar social, economic,
and political circumstances, History

might repeat itself.

Acknowledgement

The author of this paper wishes
to express his sincerest thanks to
Professor Randall L. Bytwerk, for
authorizing the use of images from his
book Julius Streicher: Nazi Editor of
the Notorious Anti-semitic Newspaper
Der Stiirmer and from Calvin Univer-

sity’s German Propaganda Archive.

Bibliography

Bankier, D. (1992). The Germans and
the Final Solution: Public opinion
under nazism. Willey-Blackwell

Bridges, L.H. (1997). Anti-semitism and
Der Sturmer on trial in Nuremberg,
1945-1946: The case of Julius
Streicher [Master’s thesis, Univer-
sity of North Texas]. University of
North Texas. http://digital.library.
unt.edu/ark:/67531/metadc279213/



Brytwerk, R. L. (1998). Caricatures
from Der Stiirmer. Calvin Uni-
versity. https://research.calvin.
edu/german-propaganda-archive/
sturmer.htm

Bytwerk, R. L. (2001). Julius Streicher:
Nazi editor of the notorious anti-
-semitic newspaper Der Stiirmer.
Cooper Square Press

Bytwerk, R. L. (2004). Bending spines:
The propagandas of Nazi Germany
and the German Democratic Re-
public. Michigan State University
Press. http://www.jstor.org/sta-
ble/10.14321/j.ctt7zt6ht

Bytwerk, R. L. (2005). The argument
for genocide in Nazi propagan-
da. Quarterly Journal of Spee-
ch, 91(1), 25-62. https://doi.
org/10.1080/00335630500157516

Bytwerk, R. L. (2010). Grassroots pro-
paganda in the Third Reich: The
Reich ring for national socialist
propaganda and public enligh-
tenment. German Studies Review,
33(1), 91-118. http://www.jstor.org/
stable/40574929

Derakhshan, H., & Wardle, C. (2018).
Thinking about ‘information disor-
der”: Formats of misinformation, di-

sinformation, and mal-information.

In C. Ireton & J. Posetti (Eds.),
Journalism,  fake news’& disin-
Sformation (pp- 43-54). UNES-
CO. https://unesdoc.unesco.org/
ark:/48223/pf0000265552

Eksteins, M. (1975). The limits of reason:
The German democratic press and
the collapse of Weitmar democracy.
Oxford University Press.

Hitler, A. (1939). Mein Kampf. Hurts
and Blackett.

Levitt, C. (1993). Under the shadow of
Weimar: What are the lessons for
modern democracies? In L. Greens-
pan & C. Levitt (Eds.), Under the
shadow of Weimar: Democracy,
law and racial incitement in six
countries (pp. 15-38). Praeger
Publishers.

Ricei, D. M. (2020). A political science
manifesto for the Age of Populism:
Challenging growth, markets, ine-
quality, and resentment. Cambridge
University Press.

Showalter, D. (1982). Little man, what
now? Der Stiirmer in the Weimar
Republic. Archon Books

Smith, B. L. (2021). Propaganda. Ency-
clopaedia Britannica. http://www.

britannica.com/topic/propaganda

Snyder, L. L. (1995). Encyclopedia of
the Third Reich. The Promotional
Reprint Company.

Tworek, H. J. (2019). The News Agency
Consensus. In H. J. S. Tworek
(Ed.), News from Germany (pp.
17-44). Harvard University Press.



	Der Stürmer in the work of Randall Bytwerk and the evolution of the german press: Antisemitism and nazi propaganda (1920 and 1930)



