https://impactum-journals.uc.pt/mj/issue/feed Media & Jornalismo 2025-10-16T11:08:33+01:00 ICNOVA icnova@fcsh.unl.pt Open Journal Systems <p class="p1"><span class="s1">Media &amp; Journalism is a pioneering scientific journal in Portugal in the field of media studies and journalism. The first issue was published in 2002 by the then CIMJ - Centro de Investigação Media &amp; Jornalismo// Center for Research Media &amp; Journalism, tackling a “diversity of the themes of its articles, methodologies and reflections” and being “a space that promotes qualified discussion, not only in the academic community, but also among all those interested in the media and journalism in contemporary societies.” The magazine is currently published by ICNOVA - NOVA Communication Institute, which has since merged with CIMJ. The journal is still published twice a year (April and October of each year), and is indexed in SCOPUS, Scielo and DOAJ databases, and it follows a rigorous scientific arbitration procedures. Moreover, all of its content is openly accessible and free of charge.&nbsp;</span></p> <p class="p1"><span class="s1">Media &amp; Journalism publishes top academic research and is a space for qualified discussions aimed at elucidating the social and political dynamics prompted by media and journalism in contemporary society. The reflections contribute to a more profound and critical knowledge of the various factors, time periods and impacts of the<span class="Apple-converted-space">&nbsp; </span>complex phenomena of communication. It seeks to bring together a variety of issues and approaches, from history to sociology, from law to economics, from practices,<span class="Apple-converted-space">&nbsp; </span>to technologies and uses, and constitutes an element of reflection and debate within a vast community looking at the peculiaries of the fields of media and journalism.</span></p> https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17194 O caso Dani Alves na imprensa espanhola: narrativas e enquadramentos de uma violação 2025-10-16T11:08:33+01:00 Fátima Gil fatimagg@ubu.es Mar Chicharro Merayo mdchicharro@ubu.es Mario Alaguero malaguero@ubu.es <p style="font-weight: 400;">Este artigo tem como objetivo analisar a forma como a imprensa generalista espanhola tem informado sobre o chamado «caso Alves». O objetivo do estudo é avaliar até que ponto a fama do agressor influencia as representações da vítima, do agressor e do crime e se estas variam em função do jornal analisado. Para tal, foram consultadas as notícias publicadas sobre o caso em dois dos jornais digitais mais lidos em Espanha, El País e La Vanguardia, desde o momento em que surgiram as primeiras notícias – janeiro de 2023 – até ao momento em que a investigação foi concluída – julho de 2023. Foi utilizada uma técnica de análise de conteúdo quantitativa, mas, acima de tudo, qualitativa. Os resultados mostram que a abordagem dos jornais analisados é diferente. Enquanto El País utiliza o caso para levantar questões de relevância social, La Vanguardia torna-se, especialmente nas últimas semanas do estudo, o porta-voz da versão do denunciado.</p> Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17163 Maternidades y audiencias: análisis de representaciones audiovisuales del parto frente a experiencias reales y protocolos de salud 2025-10-15T10:32:44+01:00 Margarida Carnicé Mur margarida.carnice@udl.cat <p>Este artículo analiza cómo se representa el proceso de parto en la ficción audiovisual contemporánea española, contrastando estas representaciones con testimonios de madres y profesionales de la salud (matronas y obstetras). El análisis se basa en una muestra representativa de películas españolas de la última década en las que se muestran escenas de partos. Los resultados se examinan en diálogo con entrevistas en profundidad con mujeres que han transitado el parto, matronas y obstetras, destacando las discrepancias entre las narrativas cinematográficas dominantes—que a menudo se inclinan hacia la medicalización y la dramatización—y las experiencias reales del parto en los contextos sociales y de atención sanitaria.Los resultados revelan una desconexión significativa entre las representaciones audiovisuales del parto y la diversidad de experiencias obstétricas y reproductivas. Aunque se identifican algunos relatos más realistas, persisten estereotipos que perpetúan la visión del parto como un evento traumático, no siempre centrado en la mujer como agente activo en su propio proceso. Las voces recogidas en las entrevistas destacan la necesidad urgente de una representación más diversa, inclusiva y respetuosa del parto, que también reconozca y haga visibles los modelos fisiológicos centrados en el bienestar materno.</p> Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17169 Models of Interaction Between Political Power and Mass Media: Political Communication, the Media, and Soft Power 2025-10-09T14:03:42+01:00 Rashid Kemelbek kemelbek_rk@mail.ru <p>The interconnection between mass media and political elites often reinforces dominant models of political communication. In <em>The Decadence of Media</em>, Robert Keen characterizes the present era as one of “communicative abundance,” in which media power has expanded dramatically. The construction of political personas such as Richard Nixon and the orchestration of debates like those of Tony Blair have always relied on media involvement. Ecosystemic models of political communication—observed through primary, secondary, and later phases—demonstrate the systemic nature of this influence. When voters, candidates, and media form a communicative triangle within public life, political communication functions as a self-sustaining system. This study moves beyond existing dogmas by reinterpreting the model of political communication through critical analysis. The theoretical framework introduced here also explores the psychological mechanisms of media influence, highlighting how individuals are shaped—often unconsciously—by the information environment surrounding them.</p> Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17161 O fascínio pelo estudo do comentário online: mapeamento de uma década de investigação sobre participação dos cidadãos no jornalismo em revistas indexadas na Scopus (Q1) 2025-10-06T23:14:40+01:00 Fábio Fonseca Ribeiro fabior@utad.pt <div> <p>As audiências são fundamentais para o jornalismo, não apenas do ponto de vista comercial. A argumentação que favorece esta relação sublinha a necessidade de uma cidadania plena e informada, também nos territórios do jornalismo, ainda que alguns estudos indiquem alguma relutância dos jornalistas em perceber as mais-valias de uma verdadeira cultura participativa por parte dos cidadãos nos média.</p> </div> <div> <p>A partir deste tema, que anima o debate académico há várias décadas, o objetivo deste artigo consiste em tentar mapear, a partir de publicações científicas de alto impacto, experiências concretas sobre a integração do público nos média. Como tal, surgem duas perguntas de investigação: Como é que se podem caracterizar os artigos publicados sobre a participação dos cidadãos no jornalismo? Quais os objetivos e as principais conclusões que podemos deles extrair?</p> </div> <div> <p>Com base numa Revisão Sistemática de Literatura que compreende 61 artigos, publicados em mais de uma centena de revistas indexadas na Scopus (Q1), entre 2015 e 2024, os resultados sugerem uma produção científica numericamente modesta, onde prevalecem estudos sobre os comentários online, a partir da versão dos sites da imprensa. Em termos globais, os investigadores desenvolvem tipicamente artigos a partir da perspetiva das audiências, num ritmo de investigação que envolve amostras de grande fôlego temporal e quantitativo-qualitativo. As principais conclusões dos estudos não apresentam um padrão definitivo e dividem-se essencialmente por uma avaliação positiva e negativa das audiências junto do jornalismo.</p> </div> Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17157 Turkish media on the Russian-Ukrainian War 2025-10-04T13:36:14+01:00 Myrzantay Zhakyp zhakypmyrzantay8@gmail.com Aigerim Kozhabay a.kozhabay@outlook.com Laziza Alibay l-alibay@hotmail.com Lazzat Baibolat la_baibolat@outlook.com <p class="western" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: medium;"><span style="color: #000000;">The study analysed the coverage of a full-scale </span>war between Russia and Ukraine by the Turkish media in the period from 2022 to early 2024. The study aimed to identify the key aspects of the presentation of material in pro-government and independent media in Turkey, to highlight the political, economic and social factors that influence the formation of narratives, and to assess the impact on the audience. The research methodology included a content analysis of more than 2,400 articles, including news stories, analyses and interviews. The use of frame analysis to identify the structure of information presentation, analysis of visual materials and the tone of publications was emphasised. The results demonstrated that pro-government outlets such as Hürriyet and Anadolu Agency focused on Turkey’s diplomatic efforts, emphasising its mediation role in the conflict resolution, success in organising humanitarian corridors and support for Ukraine. In contrast, independent media focus on the economic risks associated with the war and Turkey’s potential vulnerability in the energy sector. The analysis revealed significant differences in the interpretation of events: from humanitarian emphasis to criticism of international institutions. Visuals were used to reinforce the narratives, including demonstrations of humanitarian aid and the impact of the conflict. The study demonstrated that the coverage of the conflict in the Turkish media reflects the national domestic political strategy and foreign policy interests, shaping the perception of Turkey as a key player in the international arena. The results are important for further study of the role of national media in shaping public opinion in international conflicts.</span></span></p> Direitos de Autor (c)