Media & Jornalismo https://impactum-journals.uc.pt/mj <p class="p1"><span class="s1">Media &amp; Journalism is a pioneering scientific journal in Portugal in the field of media studies and journalism. The first issue was published in 2002 by the then CIMJ - Centro de Investigação Media &amp; Jornalismo// Center for Research Media &amp; Journalism, tackling a “diversity of the themes of its articles, methodologies and reflections” and being “a space that promotes qualified discussion, not only in the academic community, but also among all those interested in the media and journalism in contemporary societies.” The magazine is currently published by ICNOVA - NOVA Communication Institute, which has since merged with CIMJ. The journal is still published twice a year (April and October of each year), and is indexed in SCOPUS, Scielo and DOAJ databases, and it follows a rigorous scientific arbitration procedures. Moreover, all of its content is openly accessible and free of charge.&nbsp;</span></p> <p class="p1"><span class="s1">Media &amp; Journalism publishes top academic research and is a space for qualified discussions aimed at elucidating the social and political dynamics prompted by media and journalism in contemporary society. The reflections contribute to a more profound and critical knowledge of the various factors, time periods and impacts of the<span class="Apple-converted-space">&nbsp; </span>complex phenomena of communication. It seeks to bring together a variety of issues and approaches, from history to sociology, from law to economics, from practices,<span class="Apple-converted-space">&nbsp; </span>to technologies and uses, and constitutes an element of reflection and debate within a vast community looking at the peculiaries of the fields of media and journalism.</span></p> pt-PT <p>Os autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a&nbsp;<a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_new">Licença Creative Commons Attribution</a>&nbsp;que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.</p> icnova@fcsh.unl.pt (ICNOVA) patriciacontreiras@fcsh.unl.pt (Patrícia Contreiras) Sex, 14 Nov 2025 00:00:00 +0000 OJS 3.2.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Verdad y ficción: la honestidad en los personajes de las series de Netflix https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17703 <p>&nbsp;</p> <div>En un contexto marcado por el consumo masivo de contenidos audiovisuales por parte de jóvenes y adolescentes, este artículo analiza la representación de la honestidad en las cinco series más vistas de Netflix entre septiembre de 2024 y marzo de 2025. Desde una perspectiva interdisciplinar que integra comunicación, psicología y ética educativa, se examinan las manifestaciones de honestidad y deshonestidad en 50 personajes utilizando una taxonomía basada en el trabajo de Miller. A partir de la técnica de análisis de contenido, este estudio identifica patrones narrativos y pretende evaluar el impacto educativo de esta ficción seriada en la formación ética de los espectadores. Los resultados muestran que la honestidad, como valor narrativo, actúa como columna vertebral en la construcción de los personajes estudiados y de sus relaciones, pudiendo influir de manera significativa en la percepción moral del público. Se concluye que las series analizadas poseen un notable potencial educativo respecto a la honestidad, ya que influyen emocionalmente en el público a su favor; presentan modelos de conducta que pueden ser imitados, rechazados o reinterpretados; dificultan que los espectadores emitan juicios morales; y muestran contextos que complican actuar con honestidad.</div> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> Ana Romero Iribas, Leticia Porto Pedrosa, Marta Sánchez Esparza Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17703 Truth and fiction: honesty in the characters of Netflix’ series https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17702 <p>Num contexto marcado pelo consumo massivo de conteúdos audiovisuais por jovens e adolescentes, este artigo analisa a representação da honestidade nas cinco séries mais assistidas na Netflix entre setembro de 2024 e março de 2025. A partir de uma perspetiva interdisciplinar que integra comunicação, psicologia e ética educacional, as manifestações de honestidade e desonestidade em 50 personagens são examinadas utilizando uma taxonomia baseada no trabalho de Miller. A partir da técnica de análise de conteúdo, este estudo identifica padrões narrativos e pretende avaliar o impacto educativo dessa ficção seriada na formação ética dos espectadores. Os resultados mostram que a honestidade, como valor narrativo, atua como espinha dorsal na construção dos personagens estudados e suas relações, podendo influenciar significativamente a percepção moral do público. Conclui-se que as séries analisadas têm um potencial educativo significativo em relação à honestidade, pois influenciam emocionalmente o público a seu favor; apresentam modelos de comportamento que podem ser imitados, rejeitados ou reinterpretados pelo público; dificultam que os espectadores façam julgamentos morais; e apresentam contextos que dificultam agir com honestidade.</p> Marta Sánchez Esparza Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17702 Guerras visíveis e invisíveis? https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17671 <p><span style="font-weight: 400;">Este artigo analisa os efeitos do </span><em><span style="font-weight: 400;">framing</span></em><span style="font-weight: 400;"> de conflitos armados nas perceções individuais, ao comparar duas guerras desiguais na sua visibilidade mediática: o conflito iemenita e o conflito na Ucrânia. Reporta os resultados de um estudo experimental destinado a testar a hipótese de que os consumidores de artigos de imprensa tendem a interpretar as ações dos envolvidos e a avaliá-las conforme o </span><em><span style="font-weight: 400;">frame</span></em><span style="font-weight: 400;"> ao qual são expostos. Tendo em mente a diferença na magnitude da cobertura dos conflitos, era igualmente expectável que os participantes expostos a notícias enviesadas relacionadas com o conflito russo-ucraniano fossem menos influenciados do que aqueles referentes ao conflito iemenita. Os resultados corroboraram em grande parte estas hipóteses, concluindo-se que a familiaridade com conflitos mais mediáticos mitiga os efeitos do</span><em><span style="font-weight: 400;"> framing</span></em><span style="font-weight: 400;">, quando comparados com conflitos menos mediatizados.</span></p> <p>Palavras-Chave:<span style="font-weight: 400;"> Efeitos de </span><em><span style="font-weight: 400;">Framing</span></em><span style="font-weight: 400;">; Estudo Experimental; Conflito Russo-Ucraniano; Conflito Iemenita.&nbsp;</span></p> Juliana Fernandes, José Santana Pereira Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17671 Astroturfing in Social Media: A Literature Review from a Communication Sciences Perspective https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17566 <p>Astroturfing, the practice of fabricating grassroots support while concealing sponsorship, is increasingly prevalent in online environments. This review synthesizes definitions, historical roots, and contemporary cases, drawing from digital communication, political science, and public relations research. Astroturfing exploits social media’s network structures and viral engagement to manipulate public perception. Its scope spans authoritarian regimes using troll factories to democracies deploying bots and paid influencers. Despite evolving detection methods, the blending of automated and human actors complicates oversight. Astroturfing undermines trust, authentic dialogue, and transparency, raising ethical and regulatory challenges. Solutions proposed include digital literacy, collaborative detection, and stricter transparency for sponsored content. This review emphasizes the need for theoretical models and interventions to counteract astroturfing’s impact on democratic discourse.</p> Tanase Tasente Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17566 Framing Artificial Intelligence in Iraqi Online Journalism: A Quantitative Content Analysis of Al-Zaman and Al-Sabah https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17393 <p>This study examines how Iraqi online newspapers describe artificial intelligence (AI) in their stories; Al-Zaman and Al-Sabah are the cases in point. The scholars provide quantitative content analysis of AI-related articles published between 2022 and 2024 by identifying themes via framing orientations and AI placements. The news coverage of AI topics that are political (35%) and economic (25%) dominates, while education, law, and culture remain overlooked. Positive framing (55%) dominates neutral (30%) and negative (15%) tones, reflecting an optimistic view of AI in development. Most stories about AI appear in general or economic sections, hardly ever on front pages. Grounded in functionalism, technological determinism, and uses-and-gratifications theory, this research presents a global and applicable discussion of AI journalism in transitional media systems and recommendations for more moderate, ethically responsible reporting.</p> Jamal Sarhad Direitos de Autor (c) https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/17393