Socrates’ hope: a question of arguments or incantations? (Notes to the Phaedo)
DOI:
https://doi.org/10.14195/1984-249X_16_5Palavras-chave:
poetry-philosophy, incantations-arguments, life-death, body-soul, pleasure-painResumo
In this paper, I would like to make a comparison between non-argumentative resources (such as Socrates’ decision to write poetry, the mention of the teletai and the bakchoi as those who have philosophized correctly and the 'incantations' to soothe the soul) on the one hand, and the well-known rational arguments presented in the dialogue, on the other hand, with the aim of establishing what weight each of them has to hold Socrates’ hope. I assume that it is not possible to separate these two types of resources, though they can be clearly distinguished and subordinated. I understand that Plato deliberately provides a fine web made of both powers, because emotion and reason, myth and logos, imagination and argument, poetry and philosophy, desire and intellectual prescriptions are for him an expression of man's natural constituent elements that deserve our care in due proportion. This Socratic devotion to reduce the fear in the hearts of his friends and to awaken in them the desire of spending their lives philosophizing, turns out to be an interesting challenge to us. I will also attempt to make sense of some of the issues that provoke Socrates’ puzzles, such as the mixed nature of pleasure, the divine ‘order’ to produce poetry at the last moment (i.e. a lower kind of music, compared to philosophy) and the meaning of a hope founded on a risky belief.
Downloads
Referências
BOSSI, B. (2001). “Which Is the Right Exchange to Attain Virtue? Phaedo, 69a5 -c2). In: HAVLICEK, A.; KARFIK, F. (eds.). Plato’s Phaedo, Proceedings of the Second Symposium Platonicum Pragense. Prague, Oik-oumene, p. 193 -207._(2015). “Una lettura irriverente: ‘monismo’ e ‘dua-lismo’ in Platone e Aristotele”, In: CANDIOTTO, L. (ed.). Senza Dualismo. Milano -Udine, Mimesis Edi-zioni (de próxima aparición).DIXSAUT, M. (1991). Platon: Phédon. Traduction, introduction et notes. Paris, GF -Flammarion._(2001). “Immortel et indestructible: le dernier problème du Phédon”. In: HAVLICEK, A.; KARFIK,F. (eds.) (2001), p. 384 -405.DORTER, K. (2001). “Deathless Is Indestructible, If Not We Need Another Argument: An Implicit Ar-gument in the Phaedo”. In HAVLICEK, A.; KARFIK,F. (2001) (eds.), p. 406 -423.GALLOP, D. (2001). “Emotions in the Phaedo”. In: HAVLICEK, A.; KARFIK, F. (2001) (eds.), p. 275 -286.HACKFORTH, R. (1945). Plato’s Examination of Pleasure. Cambridge, CUP.HAVLICEK, A.; KARFIK, F. (eds.) (2001). Plato’s Phaedo, Proceedings of the Second Symposium Platoni-cum Pragense, Prague, Oikoumene, p. 193 -207.KAHN, C. H. (1996). Plato and the Socratic Dia-logue. Cambridge, CUP.
LONG, A. (2010). Plato. Meno and Phaedo. Trans-lation (introduction by D. Sedley). New York, Cam-bridge, CUP.NIGHTINGALE, A. W (1995). Genres in Dialogue: Plato and the Construct of Philosophy. Cambridge, CUP.NUSSBAUM, M. (1986). The Fragility of Goodness. Cambridge, CUP.REALE, G. (2001). “Temi di fondo. Struttura e concetti -chiave del Fedone”. In: HAVLICEK, A.; KAR-FIK, F. (eds.) (2001), p. 9 -32.ROWE, C. (1993). Plato: Phaedo. Introduction, translation and notes. Cambridge, CUP._(2001). “The Concept of Philosophy (philosophia) in Plato’s Phaedo”. In: HAVLICEK, A.; KARFIK, F. (eds.) (2001), p. 34 -47.VIGO, A. (2009). Platón. Fedón, Introducción, tra-ducción y notas.Buenos Aires, Colihue Clásica.SEDLEY, D. (1995). The Dramatis Personae of Pla-to’s Phaedo. In: SMILEY, T. (ed.) Philosophical Dia-logues: Plato, Hume, Wittgenstein, Proceedings of the British Academy 85. Oxford, p. 3 -26.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Beatriz Bossi

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dado o acesso público desta revista, os textos são de uso gratuito, com obrigatoriedade de reconhecimento da autoria original e da publicação inicial nesta revista. O conteúdo das publicações é de total e exclusiva responsabilidade dos autores.
1. Os autores autorizam a publicação do artigo na revista.
2. Os autores garantem que a contribuição é original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros.
3. Os autores garantem que a contribuição que não está em processo de avaliação em outras revistas.
4. Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho licenciado sob a Creative Commons Attribution License-BY.
5. Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line após a publicação na revista.
6. Os autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
7. É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigo às normas da publicação.








