As Humankind's Two Bags

Between the Aesopian tradition and Phaedrus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/1984-249X_35_16

Keywords:

Fable, Aesop, Phaedrus, Prometheus, Cynicism

Abstract

The fable genre in Greco-Roman culture has popular and oral roots, establishing curious dialogues with poetic and philosophical traditions throughout its history. Our article addresses two fables that share certain elements of a story of human creation: the first, written in Greek and attributed to Aesop, is entitled “Two Bags” [Πῆραι δύο]; the other, composed in Latin by Phaedrus, is entitled “On the Vices of Human Beings” [De Vitiis Hominum]. We advance on philological bases to contextualize in historical terms each of these texts, in order to understand the interplay of meaning established by them, especially with the Cynic tradition (in the first case) and with the Roman political context (in the second). To this end, we undertake a careful reading of intertextual and reception issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Guimarães Tavares da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)/Professor

Professor de Literatura da Universidade Estadual do Ceará (UECE), campus Aracati, com bacharelado em Grego Antigo, licenciatura em Português-Francês pela Faculdade de Letras (UFMG), mestrado e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários (FALE-UFMG), além de pós-doutorado pelo Instituto de Letras (UERJ). Seus interesses vão da Literatura à Filosofia e à História (com ênfase nas Antigas e Contemporâneas), além de teoria e prática da Tradução, Teatro e Educação. Elaborou a monografia 'Uma poética de Platão', a dissertação 'Arqueologias do drama: uma arqueologia dramática' e a tese 'O Evangelho de Homero: Por uma outra história dos Estudos Clássicos'. Na FALE-UFMG, atuou como professor voluntário do Apoio Pedagógico (2016-2021), co-organizador do Seminário do Núcleo de Estudos Antigos e Medievais (NEAM) (2017-2021) e professor substituto de Grego Antigo (2019). Entre 2018 e 2021, foi editor da 'Em Tese', revista discente de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários. Além de artigos e capítulos, tem livros sobre diversos temas de suas áreas de interesse, com destaque para 'Origens do drama clássico na Grécia Antiga' (Edições Loyola, 2022) e, em coautoria, 'Ser Clássico no Brasil: Apropriações literárias no Modernismo e Pós' (Editora da Universidade de Coimbra, 2022).

Sara Anjos, UFMG/Mestre

Sara Anjos é graduada em Letras Clássicas pela Faculdade de Letras da UFMG. Faz mestrado no Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários (FALE/UFMG), orientada pelo professor Jacyntho Lins Brandão. Atuou como estagiária no projeto de extensão Contos de Mitologia (FALE). Defendeu a monografia intitulada "Helena trama: tecidos e histórias no canto IV da Odisseia de Homero". Traduziu e publicou "O Livro dos Prodígios" (Liber Prodigiorum), de Iulius Obsequens. Possui artigos publicados na área Recepção Clássica, Filosofia Antiga e Estudos Feministas. Foi docente no projeto Apoio Pedagógico da Faculdade de Letras (UFMG), com os cursos: "Os femininos nas mitologias: deusas, heroínas e feiticeiras", "Deusas mediterrânicas antigas", "Nós que o abismo vemos: leitura da Epopeia de Gilgámesh", entre outros. Tem interesse em literaturas antigas, mitologias, tradução, teatro, estudos de gênero, ecocrítica e recepção clássica.

References

ADRADOS, F. (1979). Historia de la fabula Greco-Latina. Tomo I. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense.

ADRADOS, F. (1999). History of Graeco-Latin Fables. Vol I: Introduction and from the origins to the Hellenistic age. Translated by L. A. Ray. Leiden; Boston; Koln: Brill.

ADRADOS, F. (2003). History of Graeco-Latin Fables. Vol III: Inventory and documentation of the Graeco-Latin fable. Translated by L. A. Ray and F. Rojas del Canto. Leiden; Boston; Koln: Brill, 2003.

ALSTER, B. (1978). Sumerian proverb collection seven. Revue d’Assyriologie et d'archéologie orientale 72, no. 2, p. 97-112.

BRANHAM, R. B. (1996). Defacing the Currency: Diogenes’ Rhetoric and the Invention of Cynicism. In: BRANHAM, R. B.; GOULET-CAZÉ, M.-O. (ed.). The Cynics: The Cynic Movement in Antiquity and Its Legacy. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, p. 81-104.

BRENOT, A. (1924). Phèdre. Fables (texte établi). Paris: Les Belles Lettres.

CHAMBRY, É. (1985). Notice sur Ésope et les Fables Ésopiques. In: CHAMBRY, É. (ed.). Ésope. Fables (texte établi et traduit). Paris: Les Belles Lettres, p. ix-liv.

CHAMBRY, É. (ed.). Ésope. Fables (texte établi et traduit). Paris: Les Belles Lettres.

COHOON, J. W. (1932). Dio Chrysostom. Discourses (with an English Translation). Vol. I. London: William Heinemann Ltd.; New York: G. P. Putnam’s Sons.

DINDORF, W. (1832). Themistius. Orationes (ex codice mediolanensi emendatae). Lipsiae: C. Cnobloch.

DUARTE, A. S. (2017). Romance de Esopo. In: MALTA, A.; DUARTE, A. S. (eds.). Esopo. Fábulas seguidas do Romance de Esopo (edição bilíngue das fábulas, com seleção, tradução e apresentação; tradução e apresentação do Romance de Esopo). São Paulo: Editora 34.

FLORES JÚNIOR, O. (2008). O cinismo antigo: problemas de transmissão e perspectivas de interpretação. In: DUARTE, A. S. et al. (org.). Simpósio de Estudos Clássicos da USP III. São Paulo: Humanitas, p. 29-58.

FLORES JÚNIOR, O. (2021). La vie facile: Une lecture du cynisme ancien. Paris: Vrin.

GIL, G. C. de A. (2019) Reformulações da auctoritas de Esopo no projeto poético de Fedro. Dissertação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

GORDON, E. (1958). Sumerian Animal Proverbs and Fables: Collection Five. Journal of Cuneiform Studies 12, n. 2, p. 43-75.

GOULET-CAZÉ, M.-O. (1995). Les premiers cyniques et la religion. In: GOULET-CAZÉ, M.-O.; GOULET, R. (eds.). Le cynisme ancient et ses prolongements. Paris: Presses Universitaires de France, 1993, p. 117-158.

HARMON, A. M. (1960). Lucian. Lucian in Eight Volumes: II (with an English translation). London; Cambridge: William Heineman; Harvard University Press.

HICKS, R. D. (1972). Diogenes Laertius. Lives of Eminent Philosophers. Cambridge: Harvard University Press.

KASSEL, R.; AUSTIN, C. (eds.) (1989). Poetae Comici Graeci (PCG). Vol. VII. Berlin; New York: Walter de Gruyter.

MALHERBE, A. J. (ed.) (1977). The Cynic Epistles: A Study Edition. Missoula: Scholars Press.

MARTIN, T. (1997). The Chronos Myth in Cynic Philosophy. Greek, Roman and Byzantine Studies 38, n. 1, p. 85-108.

NESTLE, W. (1937). Ein Pessimistischer Zug im Prometheusmythus. Archiv für Religionswissenschaft 34, p. 378-81.

ONELLEY, G. B.; PEÇANHA, S. F. G. de A. (2010). O relato fabulístico na Grécia antiga e em Roma. Politeía: História e Sociedade 10, n. 1, p. 175-185.

PATILLON, M. (1997). Aelius Théon. Progymnasmata (texte établi et traduit). Paris : Les Belles Lettres, 1997.

PENELLA, R. J. (2000). Themistius. The private orations of Themistius (translated, annotated, and introduced). Berkeley; London: University of California Press.

PERRY, B. E. (1962). Demetrius of Phalerum and the Aesopic Fables. TAPA 93, p. 287-346.

PERRY, B. E. (ed.) (1965). Babrius and Phaedrus. Fables. London: Harvard University Press.

RUTHERFORD, W. G. (ed.) (1896). Scholia Aristophanica. 3 Vol. Vol. I. London; New York: Macmillan and Co.

SILVA, R. G. T. da (2022). O Evangelho de Homero: Por uma outra história dos Estudos Clássicos. Tese. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

VAN DIJK, J. G. (1997). ΑΙΝΟΙ, ΛΟΓΟΙ, ΜΥΘΟΙ: Fables in Archaic, Classical, and Hellenistic Greek Literature. With a Study of the Theory and Terminology of the Genre. Leiden; New York; Köln: Brill.

Published

2025-09-01

How to Cite

Guimarães Tavares da Silva, R., & Anjos, S. (2025). As Humankind’s Two Bags: Between the Aesopian tradition and Phaedrus. Revista Archai, (35), e03516. https://doi.org/10.14195/1984-249X_35_16