In the middle of the road there was Diotima

Authors

  • Jovelina Maria Ramos de Souza Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.14195/1984-249X_13_14

Keywords:

Diotima, Plato, Hölderlin, love, beauty

Abstract

The present exposition intends to resume the representation of Diotima in the poetic-philosophical discourse of Plato and Hölderlin. In despite of the time of the representation of the image of Diotima drew by each of the two authors, the idea it represents within the context of the works of the Greek philosopher and the German poet is marked by ambiguity. The architecture of Diotima, either of Plato’s or Hölderlin’s, is based upon the notion of otherness, a kind of mirror through the images of Sappho of Lesbos and Susette Gontard seem to merge in the figure of Plato’s and Hölderlin’s characters. In the characterization of the priestess/philosopher of Mantineia or in the Hördelin/Hiperion’s beloved one (source of inspiration of many of his poems) the allusion to the mediating element (daimon) is key. Through the fiction involving Diotima’s name both of authors speak about the love and the beautiful (visible in Plato’s case; human in Hölderlin’s) to support their theoretical arguments about love and beauty, mediated by the notions of need and desire, in a commonplace for both Plato and Hölderlin, the poetry and the philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BILLINGS, J. (2010). Hyperion’s symposium: an erotics of reception. Classical Receptions Journal, v. 2, p. 4-24.FERREIRA, D. P. (2009). À procura da unidade primordial: ensaio sobre os primeiros escritos teóricos de Hölderlin. Peri, Rio Grande do Sul, v. 01, n. 01, p. 21-35.HÖLDERLIN, F. (1943). Sämtliche Werke. Stturtgarter Ausgabe. Hg. von Friedrich Beissner und Adolf Beck. Sttutgart._______. (1992). Sämtliche Werke und Briefe. Hg. von Jochen Schmidt. Frankfurt am Main, Deutscher Klassiker._______. (2008). Gesammelte Werke. Frankfurt am Main, Fischer._______. (1979). Hyperion oder Der Eremit in Griechenland. Frankfurt am Main, Insel._______. (1988). Essays and Letters on Theory. Translated and Edited by Thomas Pfau. New York, State University of New York._______. (1991). Poemas. Tradução e Introdução de José Paulo Paes. São Paulo, Companhia das Letras._______. (1994). Diotima. Seleção e versão Maria Clara Salgueiro. Sintra, Colares._______. (2000). Elegias. Trad. Maria Teresa Dias Furtado. Lisboa, Assírio & Alvim._______. (2004). Juízo e Ser. In BECKENKAMP, J. Entre Kant e Hegel. Tradução e Comentário Joãosinho Beckenkamp. Porto Alegre, EDIPUCRS, p. 101-133._______. (2003). Hipérion ou o Eremita na Grécia. Tradução de Erlon José Pascoal. São Paulo, Nova Alexandria._______. (2012). Hipérion ou o Eremita na Grécia. Tradução, notas e apresentação de Marcia Sá Cavalcante Schuback. 2. ed. Rio de Janeiro, Forense Universitária._______. (2012). Prefácio à Penúltima Versão do Hipérion. In HÖLDERLIN, Friedrich. Hipérion ou o Eremita na Grécia. Tradução, notas e apresentação de Marcia Sá Cavalcante Schuback. 2. ed. Rio de Janeiro, Forense Universitária, p. 25-27.LESBOS, S. (2003). Poemas e fragmentos. Trad. Joaquim Brasil Fontes. São Paulo, Iluminuras._______. (2009). Três poemas. Trad. Jaa Torrano. Rio de Janeiro, Ibis Libris._______. (2011). Hino a Afrodite e outros poemas. Organização e tradução de Giuliana Ragusa. São Paulo, Hedra.PFAU, T. (1988). Critical Introduction. HÖLDERLIN, F. Essays and Letters on Theory. Translated and Edited by Thomas Pfau. New York, State University of New York, p. 1-29.PLATON. (1991). Sämtliche Werke. Bänden I-X. Ubersetzungen von Franz Susemihl und anderen. Frankfurt am Main und Leipzig, Insel Verlag._______. (1998). Le Banquet. Traduction par Luc Brisson. Paris, GF Flammarion.PLATÃO. (2002). O Banquete ou Do Amor. Trad. José Cavalcante de Souza. Rio de Janeiro, DIFEL. QUINTELA, P. (1971). Hölderlin. 2. ed. Porto, Inova.RENERO, A. (2006). Eros, logos y poiésis: una interpretación sobre el poema Quejas de Ménon por Diótima de Friedrich Hölderlin. Revista Digital Universitaria, v. 7, n. 5, p. 2-12.ROSENFIELD, K. H. (1988). O estatuto teórico do “sentido estético” (A proposito de Hölderlin). Analytica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 157-196.VACCARI, U. R. (2012). A via excêntrica: Hölderlin e o projeto de uma nova estética. 2012. 186 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em . Consultado em 08/02/2013._______. (2013). O nascimento da filosofia no espírito da poesia: Hölderlin leitor de Platão. Hypnos, São Paulo, n. 31, 2º semestre, p. 267-284.

Published

2025-11-28

How to Cite

Souza, J. M. R. de. (2025). In the middle of the road there was Diotima. Revista Archai, (13), 131. https://doi.org/10.14195/1984-249X_13_14