Cultivating Archaeological Landscape
Notes on a Mediterranean Applied Case Study
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_11_12_6Resumo
The paper proposes an interdisciplinary exploration in order to define a set of strategies and tools oriented at planning/design/management of archaeological landscapes, especially featured by productive layers.
The article adopts as a key dimension the “cultivating” approach, which can become a fertile ground for experimentation for developing sustainable and innovative planning methodologies to be applied in layered landscapes. In an extended semantic dimension, the term cultivation can be interpreted as a continuous attitude of taking care of (archaeological) places over time, to preserve and regenerate resources for the future in a holistic vision, also considering economic sustainability and liveability for inhabitants and local fauna. The cultivating approach can preserve heritage places by an active and inventive conservation, also fostering biodiversity and temporal diversity. As a case study, the article proposes the Landscape Masterplan for the Baratti and Populonia Archaeological Park.
Downloads
##submission.downloads##
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2021 Silvia Guideri, Tessa Matteini

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).


