Luiz Cunha, “international but brief” [and pop!]

The first years (1957–1973): Churches, Cities, Comics and Capsules

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/1647-8681_10_3

Abstract

Luiz Cunha (1933-2019) is recognised for his singular and eclectic architecture, which stands out in the Portuguese context, as well as for his production as a highly skilled draughtsman and a passionate painter. His extensive body of work has received a certain attention and research and his production is read as part of a movement for the renovation of religious architecture, as an individual creative expression, or as part of a fantasist trend towards postmodern Portuguese architecture. Lesser attention, however, was devoted to his writings, drawings, unbuilt projects and unbuildable paper architectures. An analysis of that corpus reveals a surprising production especially in the early years of his career; he was an attentive spectator of the international debate and, more importantly, a translator of some of these ideas into Portuguese reality.
Based on graphical documentation, writings, and a long personal conversation, this article proposes a rereading of Cunha's activity, focusing on his exploration of pop expression through a) drawing — merging the aesthetics and the mechanics of comics and cartoon into architectural representation, b) buildings — employing a formal techno-pop repertoire and experimenting with complex structures, always with a distinct sense of humour and c) architectural discourse — entering the international debate on megastructures and capsules of the time, while actively promoting Portuguese architecture. Analysed chronologically, this production allows a retracing of the evolution of Cunha’s thinking and reveals a figure who is “international but brief” — in Nuno Portas’ expression — constantly halfway between regional architecture and space-age capsules.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Machado e Moura, Faculty of Architecture, University of Porto

Carlos Machado e Moura (Porto, 1982). Licenciado em Arquitectura (FAUP, 2006), após Erasmus na Università degli Studi di Firenze. Pós-graduado com o Curso de Estudos Avançados em Património Arquitectónico (CEAPA-FAUP, 2013) e doutorando do Programa de Doutoramento em Arquitectura, Perfil «Arquitectura:Teoria, Projecto e História» (PDA-FAUP). Desenvolve investigação de doutoramento, com bolsa da Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) desde 2015, sobre a utilização da BD e da narrativa por imagens nas publicações de arquitectura. Entre 2006 e 2010 viveu em Itália, onde colaborou com a agência pública Consorzio Trasformazione Urbane Urban S.p.A. na elaboração do plano para o Novo Polo Expositivo Multifuncional de Prato (2007-09), integrou várias equipas de investigação em projectos europeus ligados à regeneração urbana e desenvolvimento local (DISTRICT/PICTURE, 2006-07; CREATE, 2013-14) e colaborou como convidado na docência da cadeira Progettazione Urbanistica na licenciatura em Urbanistica e Pianificazione Territoriale e Ambientale da Universidade de Florença (2009/10). Em 2010 fundou, com Luís Pereira Viana, o atelier MAVAA no Porto, sendo autor de vários projectos de arquitetura, entre os quais o da nova Escola Primária e Pré-primária de Sant’Albino em Montepulciano (Itália), obra concluída em 2016 (finalista do Bauwelt Award 2017, seleccionada para os PremisFAD internacionals 2017 e publicada na Casabella 877). Co-autor do livro «Casas Quinhentistas de Castelo Branco» (CMCB/Argumentum, 2008) e editor do livro «Building Views» (Circo de Ideias, 2017), tem vários artigos publicados em livros e revistas e participou em várias conferências e seminários enquanto orador e moderador. Foi comissário-adjunto do Open House Porto 2016, curador assistente da exposição Físicas do Património Português: Arquitetura e Memória (DGPC/MAP, 2018-19) e integrou a redação do J–A Jornal Arquitectos para o triénio 2016-2019. É investigador do CEAU-FAUP, no grupo ATPH, desenvolvendo, com Noémia Herdade Gomes e Rui Neto, as iniciativas «AsSALTO», «Dois Dias e Meio» e «Aulas de Autor», no âmbito do projecto «A Colecção de Desenhos». Actualmente integra o comité de gestão da Acção COST CA18126 «Writing Urban Places. New Narratives of the European City» e desenvolve investigação sobre janelas e tecnologia de vidro com a empresa Jofebar / panoramah!®.

Downloads

Published

2019-12-22