1918-1933, Raul Lino: ‘De re aedificatoria’ on ‘A Nossa Casa’, a specific and 'modern' treatise

Authors

  • Carla Garrido de Oliveira FAUP, Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto CEAU, Centro de Estudos de Arquitectura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.14195/1647-8681_5_5

Keywords:

Raul Lino, architecture writings, theory, project, history, 'A [Nossa] Casa' Portuguesa.

Abstract

Might it be possible to discern in Raul Lino's writings _namely those published in 1918 and 1933_ the profile of a modern treatise on architecture, in the early 20th century?Drawing parallels on Alberti's "inaugural" essay (Choay, [1980], p.25), an assay precept is outlined (‘pro tem’ less conceptual than it is pragmatic), with which to approach both Lino books, anent the design of the modern dwelling. From Choay's five teatrise-making hallmarks, a structural comparison is enacted between Vitruvius' and Alberti's treatises and those books of Raul Lino; from Krüger (2011), further benchmarks of form and schematics are highlighted, as are othersrelated to subject, objective and framework.Probing both publications under the "cost-effective, modern dwelling" design premise (Lino, 1933, p.51), the 1918 book flaunts, perhaps, a richer vitruvian undertone, and more akin to a "book […] on architecturalcomposition" (Vogliazzo, 1988-90)[1], featuring tips on construction, just as it were a practical handbook; the 1933 release, however, borders on albertine ‘inauguration’, and contends an artistic-architectural theory, encompassing of a system of ‘virtues’; the latter is almost a "commentator" (Choay, [1980]), paving the way to "protest" (Lino, 1933, p.96) in a time of criticism, and manifestos.[1] Vogliazzo holds that, "aside from Le Corbusier, the last books to truly focus on architectural composition" were written by Hermann Muthesius and Raul Lino (Vogliazzo, 1988-90, p.29); the correlation between Muthesius' and Lino's writings triggered an already ongoing comparison, akin to the present proposal;_Será possível reconhecer nos textos de Raul Lino, nomeadamente nos livros publicados em 1918 e 1933, características de um tratado de arquitectura moderno, a inícios do século XX?Estabelecendo paralelos com o texto “inaugural” de Alberti (Choay, [1980], p.25), elaboramos um princípio de análise, de momento mais funcional que de conceitos, destes dois livros de Raul Lino sobre a problemática do projecto da casa moderna. Partindo dos cinco verificadores de propriedade tratadística de Choay, estabelecemos uma comparação estrutural entre os tratados de Vitrúvio e de Alberti e estes textos de Raul Lino; a partir de Krüger (2011), sublinhamos outros aferidores de forma e sistemática, mas também de objecto, objectivo e enquadramento.Lavrando ambos no âmbito da teoria do projecto “da moderna casa económica” (Lino, 1933, p.51), será possível considerar que o livro de 1918 é mais vitruviano, próximo de um “livro […] de composição arquitectónica” (Vogliazzo, 1988-90)[1] com recomendações construtivas em jeito de manual prático; o livro de 1933 aproxima-se da ‘inauguração’ albertiana, propondo uma teoria artística-arquitectónica em torno de um sistema de ‘virtudes’; mas este último é também mais “comentador” (Choay,[1980]), abrindo passo ao “protesto”(Lino, 1933, p.96) em tempos de crítica e manifestos.[1] Vogliazzo considera que, “para além de Le Corbusier, os últimos verdadeiros livros de composição arquitectónica ”foram escritos por Hermann Muthesius e Raul Lino (Vogliazzo, 1988-90, p.29); a relação entre textos de Muthesius e Lino é mote para um paralelo, em desenvolvimento, análogo à presente proposta;

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Author Biography

Carla Garrido de Oliveira, FAUP, Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto CEAU, Centro de Estudos de Arquitectura e Urbanismo

Carla Garrido de Oliveira (Barcelos, 1974) lives and works in Porto, Portugal.She graduated as an Architect from Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto (FAUP, 1998), and holds a Master’s degree in ‘Methodologies of Intervention in Architectural Heritage’ (MIPA-FAUP, 2009).In 2004, she joined her alma mater as an Assistant Lecturer in 'Architectural Design II' (2004-2009) and 'History of Portuguese Architecture' (2009-), and is currently pursuing her Phd (PDA-FAUP), supervised by Marta Oliveira (FAUP) and José António Bandeirinha (dArqFCTUC); her thesis centers on Portuguese architect Raul Lino, and hiscontribute before 1933, addressing the ‘Casa Portuguesa’.carla.garrido@arq.up.pt_Carla Garrido de Oliveira (Barcelos, 1974) vive e trabalha no Porto, Portugal.Arquitecta pela Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto (FAUP, 1998) e Mestre em ‘Metodologias de Intervenção no PatrimónioArquitectónico’ (MIPA-FAUP, 2009; Bolsa FCT 2006), com tese intitula ‘Intervenções em estruturas monásticas _do conjunto edificado à construção do território’.Docente da FAUP desde 2004, lecciona 'ProjectoII' (2004-2009) e 'História da Arquitectura Portuguesa' (2009- ). Doutoranda do ‘Programa de Doutoramento em Arquitectura’ (PDA-FAUP), desenvolve investigação sobre a obra de Raul Lino até 1933, sob orientação de Marta Oliveira (FAUP) e José António Bandeirinha (dArqFCTUC).carla.garrido@arq.up.pt

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Published

2014-12-30