Lists of Disquiet
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-1_2Keywords:
Materialities of Literature, Fernando Pessoa, Book of Disquiet, Projects, Edition, Publication.Abstract
Fernando Pessoa’s Archive houses numerous papers that were never integrated in books, but were in most cases conceived with this purpose. This is also the case of the Book of Disquiet, where an apparent disorder of the materials left by the poet contrasts with a persistent structuring idea of the book. Beyond the texts explicitly conceived as part of the book, several editorial lists show the presence of an idea of edition constantly changed and delayed. These lists, among which one should distinguish between lists of editorial projects and structuring plans for the book, not only follow a practical purpose, but also give a meaning and a position to it within the work as a whole. The analysis of this corpus allows for the charting of the history of this planning, showing how the conception of the Book depends on it.
Downloads
References
Obras de Fernando Pessoa
BNP/E3: Espólio de Fernando Pessoa à guarda da Biblioteca Nacional de Portugal http://purl.pt/1000/1/: Espólio de Fernando Pessoa disponibilizado na Biblioteca Nacional Digital.
AC: Alberto Caeiro, Poesia, ed. Fernando Cabral Martins e Richard Zenith, Lisboa: Assírio e Alvim, 2001.
CO-I: Correspondência, 1905-1922, ed. Manuela Parreira da Silva, Lisboa: Assírio e Alvim, 1999.
ES: A Educação do Stoico, ed. Jerónimo Pizarro, Edição Crítica de Fernando Pessoa, Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2007.
GL: Escritos sobre Génio e Loucura, ed. Jerónimo Pizarro, Edição Crítica de Fernando Pessoa, Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2006.
LdD: Livro do Desasocego, ed. Jerónimo Pizarro, Edição Crítica de Fernando Pessoa, Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2010.
LD: Bernardo Soares, Livro do Desassossego, ed. Richard Zenith, 9.a edição, Lisboa: Assírio e Alvim, 2011.
LD-I: Livro do Desassossego por Vicente Guedes, Bernardo Soares, ed. Teresa Sobral Cunha, Vol. I, Lisboa: Presença, 1990.
LD-II: Livro do Desassossego por Bernardo Soares, ed. Teresa Sobral Cunha, Vol. II, Lisboa: Presença, 1990.
PCAC: Poemas Completos de Alberto Caeiro, ed. Teresa Sobral Cunha, Lisboa: Presença, 1994.
PP: Provérbios Portugueses, ed. Jerónimo Pizarro e Patricio Ferrari, Lisboa: Ática, 2010.
SOI: Sensacionismo e Outros Ismos, ed. Jerónimo Pizarro, Edição Crítica de Fernando Pessoa, Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2009.
TH: Teoria da Heteronímia, ed. Fernando Cabral Martins e Richard Zenith, Lisboa: Assírio e Alvim, 2012.
Outra
Coelho, Jacinto do Prado (1982). “Fernando Pessoa Sempre Existiu”, Livro do Desassossego, ed. Jacinto do Prado Coelho, Maria Aliete Galhoz e Teresa Sobral Cunha, Lisboa: Ática: VII-XXIII.
Ferreira, António Mega (2005). Fazer pela vida, Um retrato de Fernando Pessoa, o empreendedor, Lisboa: Assírio e Alvim.
Gusmão, Manuel (2003). “O Fausto — um teatro em ruínas”, Românica, Revista de Literatura, 12: 67-86.
Lourenço, Eduardo (2008). Fernando, Rei da nossa Baviera, 3.ª edição, Lisboa: Gradiva.
Martins, Fernando Cabral (2000). “Editar Bernardo Soares”, Revista Colóquio/Letras, Ensaio, 155/156: 220-225.
_________ (2003). “Breves notas sobre a alta definição”, Românica, Revista de Literatura, 12: 157-164.
_________ (coord.) (2008). Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português, Lisboa: Caminho.
Nemésio, Jorge (1958). A Obra Poética de Fernando Pessoa, Estrutura das Futuras Edições, Salvador da Bahia: Livraria Progresso Editora.
Patrício, Rita (2008). Episódios. Da teorização estética em Fernando Pessoa, Tese de Doutoramento em Ciências da Literatura, Braga: Instituto de Letras e Ciências Humanas da Universidade do Minho.
Pizarro, Jerónimo (2010). “Estudo”, Livro do Desasocego, ed. Jerónimo Pizarro, Edição Crítica de Fernando Pessoa, Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda: 517-605.
Rubim, Gustavo (2000). “Livro: o único, o múltiplo e o inexistente”, Revista Colóquio/Letras, Ensaio, 155/156: 216-219.
Seabra, José Augusto (coord.) (1993). “Introdução”, Mensagem, Poemas esotéricos, Edição Crítica, Madrid [etc.]: Coleção Arquivos: XXV-XL.
Sena, Jorge de (1982). “Introdução”, Fernando Pessoa e C.ª Heterónima, Lisboa: Edições 70.
Sepúlveda, Pedro (2012). Os livros de Fernando Pessoa. Tese de Doutoramento em Estudos Portugueses / Estudos de Literatura. Lisboa: FCSH da Universidade Nova de Lisboa (consultável online em http://run.unl.pt/handle/10362/7420).
_________ e Uribe, Jorge (2013). “Planeamento editorial de uma obra em potência: o autor, crítico e tradutor Thomas Crosse”, Revista Colóquio/Letras, Ensaio, 183 (no prelo).
Sousa, João Rui de (2008). Fernando Pessoa, Empregado de escritório, Lisboa: Assírio e Alvim.
Zenith, Richard (2011). “Introdução”, Livro do Desassossego, ed. Richard Zenith, 9.a edição, Lisboa: Assírio e Alvim: 13-41.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Pedro Sepúlveda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
MATLIT embraces full open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution- 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.