Os Filmes (D)escritos de Ana Teresa Pereira: Nightmare, de Alfred Hitchcock, e The Double, de David Cronenberg
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_2Palavras-chave:
Écfrase, Literatura e Cinema, Intermédia, Pós-modernismo, Written FilmResumo
A partir de uma comparação inicial com um texto ecfrástico de Calístrato (séc. III), e apoiando-nos em seguida em vários estudos sobre a écfrase como prática literária, desde a Antiguidade até ao presente, e até à sua aceitação enquanto género literário intermedial, é nosso objetivo refletir sobre dois contos particulares de Ana Teresa Pereira que encenam a apresentação de filmes inexistentes de Hitchcock e Cronenberg. Para tal, passaremos tanto por um leque de problemas associados à descrição ecfrástica – tais como a dialética entre realidade e ficção, verdade e falsidade, e imaginação e leitura – e às (im)possibilidades da representação por palavras e/ou imagens, como por um conjunto de questões levantadas pela específica relação inter(/trans)medial que os textos de A. T. Pereira estabelecem entre a Literatura e o Cinema. Atentaremos ainda ao conceito de “filme escrito” (Pavle Levi) como uma hipótese, entre outras, de identificação genológica destas narrativas.
Abstract
Starting with a comparative reading of an ekphrastic text by Callistratus (3rd century AD) and taking support from various studies on ekphrasis as a literary practice, from antiquity to present times until its acceptance as an intermedial literary genre, it is our goal to analyze two short stories by Ana Teresa Pereira which invent non-existent films by Hitchcock and Cronenberg. Therefore, we will have to confront a range of problems associated with ekphrastic description – the dialectic between reality and fiction; truth and falsity; imagination and reading – and with the (im)possibilities of representation through image and/or words, including a set of questions posed by the specific transmedial relation that A. T. Pereira’s texts establish between Literature and Cinema. We will also take into account the concept of Pavle Levi’s “written film” as one possibility, among others, of genre identification for these narratives.
DOI: http://dx.doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_2
Downloads
Referências
CALLISTRATUS (1981). “Descriptions”, Philostratus the Elder, Imagines; Philostratus the Younger, Imagines; Callistratus, Descriptions. Trans. Arthur Fairbanks. The Loeb Classical Library, ed. T. E. Page et al. London: William Heinemann.
CUNNINGHAM, Valentine (2007). “Why Ekphrasis? ”. Classical Philology. Vol. 102. N.º 1 (Special Issue on Ekphrasis, ed. Shady Bartsch, Jaś Elsner): 57-71.
FELMAN, Shoshana (1982). “Turning the Screw of Interpretation”. Literature and Psychoanalysis. The Question of Reading: Otherwise, ed. Shoshana Felman. Baltimore/London: The John Hopkins University Press. 94-207.
GAUDREAULT, André (2009). From Plato to Lumière: Narration and Monstration in Literature and Cinema. Trans. Timothy Barnard. Toronto: University of Toronto Press.
GORP, Hendrik van et al. (2005). “Postmodernism”. Dictionnaire des Termes Littéraires. Paris: Honoré Champion. 383-384.
HANSEN, João Adolfo (2006). “Categorias epidíticas da ekphrasis”. Revista USP, N.º 71: 85-205.
LEVI, Pavle (2012). Cinema by Other Means. New York: Oxford University Press.
PEREIRA, Ana Teresa (1997). A Coisa Que Eu Sou. Lisboa: Relógio D’Água.
PEREIRA, Ana Teresa (1997). “O tigre”. O Ponto de Vista dos Demónios. Lisboa: Relógio D’Água. 75-77.
PHILOSTRATE (1991). La Galerie de Tableaux. Trans. Auguste Bougot. Paris: Les Belles Lettres.
VAGENOU, Vassiliki (2004). “The Greek ‘mobile’ statue: Myth and Realities”. ANISTORITON: ArtHistory, Vol. 8, Dezembro 2004. Web. 28 de Agosto de 2013. http://www.anistor.gr/english/enback/o044.htm
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.