There is no way you can frame it. Ideias de Teatro e Cinema a partir de Michael Fried
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_6Palavras-chave:
Ideia de Teatro, Ideia de Cinema, Absorção, Teatralidade, TransbordamentoResumo
Partindo do artigo "Art and Objecthood" (1967) de Michael Fried, analisam-se as ideias de teatro e cinema ali construídas, de forma a postular uma teatralidade cinematográfica imune ao preconceito antiteatral que muitas vezes carateriza os trabalhos sobre a interseção das duas artes. Dado o lugar tangencial do cinema em "Art and Objecthood", recorre-se a outros textos (muitos do mesmo período e sobretudo da linhagem dos Cahiers du Cinéma) para desmontar a ideia de cinema de Fried e fazer emergir uma nova. Duas cenas, uma de Godard e outra de Tsai Ming-liang, são usadas para exemplificar a teatralidade proposta.
Abstract
I analyze the concepts of theatre and film in Michael Fried's "Art and Objecthood" (1967), in order to argue for a cinematic theatricality immune to the anti-theatrical prejudice often found in works about the intersection of these two art forms. Given the tangential place of movies in Fried's article, other texts are used (mostly from the same period and mainly from the Cahiers du Cinéma tradition) to deconstruct Fried's idea of film so that a new concept can emerge. Two scenes, one from Godard and the other from Tsai Ming-liang, are used to illustrate the proposed theatricality.
Downloads
Referências
BONITZER, Pascal (1987). “La Disparition (Sur Antonioni).” Peinture et Cinéma: Décadrages. Paris: Cahiers du Cinéma/Éditions de l’Étoile, 1995. 97-101. Impresso.
BROOK, Peter (1968). The Empty Space. Londres: Penguin Books, 1990. Impresso.
DANEY, Serge (1989). Conversa com Jean-Claude Biette. Microfilms 19 Fevereiro 1989. France Culture. Rádio.
DELEUZE, Gilles (1983). Cinéma I: L’Image-mouvement. Paris: Éditions de Minuit. Impresso.
DELEUZE, Gilles (1987). “Qu’est-ce que l’acte de création.” Trafic nº 27, Outono 1988: 133-142. Impresso.
DIDI-HUBERMAN, Georges (1992). Ce que nous voyons, ce qui nous regarde. Paris: Éditions de Minuit. Impresso.
FOSTER, Hal (1996). “The Crux of Minimalism.” The Return of the Real. Cambridge, MA: The MIT Press, 2001. 127-170. Impresso.
FRIED, Michael (1967). “Art and Objecthood.” Art and Objecthood: Essays and Reviews. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. Impresso.
FRIED, Michael (1980). Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age Diderot. Chicago: The University of Chicago Press. Impresso.
FRIED, Michael (1998). “An Introduction to My Art Criticism.” Art and Objecthood: Essays and Reviews. Chicago: The University of Chicago Press. Impresso.
GODARD, Jean-Luc, dir. (1964). Bande à part. Columbia Films, Anouchka Fims, Orsay Films. Filme.
GODARD, Jean-Luc (1985). “L’Art à partir de la vie.” Entrevista com Alain Bergala. Jean-Luc Godard par Jean-Luc Godard: Vol. 1, 1950-1984. Ed. Alain Bergala. Paris: Cahiers du Cinéma, 1988. 9-24. Impresso.
LIM, Dennis (2001). “Tsai Ming-liang Opens the Floodgates.” The Village Voice, 26 de Junho de 2001. Web. 1 de Setembro de 2013. http://www.villagevoice.com/2001-06-26/film/tsai-ming-liang-opens-the-floodgates/
MOURLET, Michel (1959). “Sur un art ignoré.” Sur un art ignoré. La mise en scène comme langage. Ramsay, 2008. 33-56. Impresso.
RANCIERE, Jacques (2004). “Les écarts du cinéma.” Trafic nº 50, Verão 2004: 159-166. Impresso.
RIVETTE, Jacques (1968). “Le temps déborde.” Entrevista com Jacques Aumont, Jean-Louis Comolli, Jean Narboni e Sylvie Pierre. La Nouvelle Vague. Ed. Antoine de Baecque e Charles Tesson. Paris: Cahiers du Cinéma, 1999. 264-314. Impresso.
SKORECKI, Louis (1978). “Contre la nouvelle cinéphilie.” Critique et Cinéphilie. Ed. Antoine de Baecque. Paris: Cahiers du Cinéma, 2001. 132-162. Impresso.
TSAI Ming-liang, dir. (1994). Vive l’amour. Strand Releasing. Filme.
TSAI Ming-liang (1994). “I deal with people who are on the fringes of society.” Entrevista com David Walsh. World Socialist Web Site. International Committee of the Fourth International. 24 de Outubro de 1994. Web. 1 de Setembro de 2013. http://web.archive.org/web/20071216103850/http://www.wsws.org/arts/1994/oct1994/tsai-o94.shtml
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.