'Foi tudo por nos termos mudado para o Texas': Desenvolvendo o Sentido de Lugar através de Literatura Locativa entre Raparigas Latinas Norte-Americanas
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-2_11Palavras-chave:
média locativos, literatura locativa, narração, crianças, adolescentes, Latinas norte-americanas, Latinitas, lugarResumo
Este estudo mostra como crianças e adolescentes latinas em Austin, Texas, EUA, podem desenvolver um sentido de lugar e pertença através da compreensão e elaboração de literatura locativa. Este trabalho apresenta os resultados de um estudo de campo em que foi dada formação sobre narrativas locativas e média locativos em duas ocasiões diferentes. Primeiro, realizou-se uma oficina de quatro dias no contexto de um acampamento de verão com crianças realizado por uma organização sem fins lucrativos chamada Latinitas, com sede em Austin. Num segundo momento, foi dada formação no contexto de um programa extracurricular no segundo ciclo do ensino básico, também pela Latinitas, para meninas com idades entre 11 e 13 anos, em cinco sessões, distribuídas ao longo de cinco semanas. Os resultados deste estudo indicam que o processo de criação de narrativas enraizadas no conceito de lugar ajudou os participantes a refletir sobre o local onde vivem, a sua localidade e a sua identidade.
Downloads
Referências
BASSO, Keith H. (1996). Wisdom sits in Places: Landscape and Language among the Western Apache. University of New Mexico Press.
KATZ Chetty, Raj, Nathaniel Hendren, N., and Lawrence F. Katz (2015). The Effects of Exposure to Better Neighborhoods on Children: New Evidence from the Moving to Opportunity Experiment (No. w21156). National Bureau of Economic Research.
CONVERY, Ian, Gerard Corsane, and Peter Davis (2012). “Introduction: Making Sense of Place.” Making Sense of Place: Multidisciplinary Perspectives. Eds. Ian Convery et al. Suffolk: The Boydell Press. 1-8.
CRESSWELL, Tim (2008). “Place: Encountering Geography as Philosophy.” Geography 93.3: 132-140.
DE SOUZA E SILVA, Adriana, and Mimi Sheller (2015). Mobility and Locative Media: Mobile Communication in Hybrid Spaces. London: Routledge.
FLORIDA, Richard, and Charlota Mellander (2015). Segregated City: The Geography of Economic Segregation in America's Metros. Toronto, ON: Martin Prosperity Institute.
JONES, Owain, Morris Williams, and Constance Fleuriot (2003). “‘A New Sense of Place?’ Mobile ‘Weara-ble’ Information and Communications Technology Devices and the Geographies of Urban Child-hood.” Children’s Geographies 1.2: 165-180.
GORDON, Eric, and Adriana De Souza e Silva (2011). Net Locality: Why Location Matters in a Networked World. Medford, MA: Willey- Blackwell.
LATINITAS website. 30 Nov. 2015. http://laslatinitas.com/
LEE, Kangodn (2012). “Augmented reality in education and training.” TechTrends 56.2: 13-21.
LEVINE, Paula (2014). “On Common Ground: Here as There.” The Mobile Story: Narrative Practices with Locative Technologies. Ed. Jason Farman. London: Routledge. 143-158.
LONG, Joshua (2010). Weird City: Sense of Place and Creative Resistance in Austin, Texas. Texas, TX: Universi-ty of Texas Press.
LØVLIE, Anders Sundnes (2011). “Annotative Locative Media and G-P-S: Granularity, Participation, and Serendipity.” Computers and Composition 28.3: 246-254.
LØVLIE, Anders Sundnes (2012). “Flâneur, a Walkthrough: Locative Literature as Participation and Play.” Dichtung Digital 42.
MCADAMS, Dan P. (1996). “Personality, Modernity, and the Storied Self: A Contemporary Framework for Studying Persons.” Psychological Inquiry 7.4: 295-321.
ÖZKUL, Didem, and David Gauntlett (2014). “Locative Media in the City: Drawing Maps and telling Sto-ries.” The Mobile Story: Narrative Practices with Locative Technologies. Ed. Jason Farman. London: Routledge. 113-127.
VARGAS, Lucilia (2009). Latina Teens, Migration, and Popular Culture (Vol. 19). New York, NY: Peter Lang.
SILVA, Cláudia, Valentina Nisi, and Joseph D. Straubhaar (2017). “Share Yourself First: Exploring Strate-gies for the Creation of Locative Content for and by Low-literacy Communities.” Proceedings of the 8th International Conference on Communities and Technologies (C&T '17). DOI: 10.1145/3083671.308369
TUAN, Yi-Fu (2011). Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis, MN: University of Minne-sota Press.
WILKEN, Rowan, and Gerard Goggin (2012). Mobile Technology and Place. New York: Routledge.
VANCLAY, Frank (2008). “Place Matters.” Making Sense of Place. Exploring Concepts and Expressions of Place through different Senses and Lenses. Eds. Frank Vanclay, Matthew Higgins, and Adam Blackshaw. Canberra: National Museum of Australia Press. 3-11.
ZAMBRANA, Ruth Enid, and Irene M. Zoppi (2002). “Latina Students: Translating Cultural Wealth into Social Capital to Improve Academic Success.” Journal of Ethnic and Cultural Diversity in Social Work 11.1-2: 33-53.
##submission.downloads##
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.