Digital Literary Reading Experiences by Young Readers

Authors

  • Mônica Araújo Universidade Federal de Minas Gerais
  • Isabel Frade Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-2_13

Keywords:

digital literature, digitized literature, young readers, reader training

Abstract

In this article, we present an overview of the results of a survey conducted with Brazilian youngsters aged 15 to 18 years old, belonging to diverse socioeconomic strata. We have identified their means of search and access to the works and the experience of digital literary reading, considering that it includes the reading of works of both digital and digitized literature. We have based our research on studies about the history of books and reading, youth literature, sociology of reading, multimodality and digital literary genres. We applied a questionnaire to 342 youngsters, a semi-open questionnaire to 68 youngsters, and followed the practices of digital literary reading of 6 young readers through semi-structured interviews. Digital search environments are diverse, but not always easily understood by young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways of accessing the digital environments that make them available.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, Antonio Augusto Gomes, and Ana Maria de Oliveira Golvão (2011). “Práticas de Leitura, impres-sos, letramentos: uma introdução.” Leitura: Práticas, Impressos, Letramentos. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica. 11-47.

BOLTER, Jay David, and Richard Grusin (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press.

CHARTIER, Anne Marie (2016). “Os três modelos da leitura entre os séculos XVI e XXI: como as práticas sociais transformam os métodos de ensino.” Revista Brasileira de História da Educação. 16.1: 207-214.

CHARTIER, Roger (1997). A Ordem dos Livros. Transl. Leonor Graça. Lisboa: Passagens.

CHARTIER, Roger (1998). A Aventura do Livro: Do Leitor ao Navegador. Transl. Reginaldo Moraes. São Paulo: UNESP.

CHARTIER, Roger (2002). Os Desafios da Escrita. Transl. Leonor Graça.São Paulo: UNESP.

CHARTIER, Roger (2011). “Do Livro à Leitura.” Práticas de Leitura. Transl. Cristiane Nascimento. 5ª ed. São Paulo: Estação Liberdade.

COLOMER, Teresa (2003). Formação do Leitor Literário. Transl. Laura Sandroni. São Paulo: Global.

COLOMER, Teresa (2007). Andar entre Livros: A Leitura Literária na Escola. Transl. Laura Sandroni. São Paulo: Global.

DARNTON, Robert (2010). A Questão dos Livros: Passado, Presente e Futuro. Transl. Daniel Pelizzari. São Paulo: Companhia das Letras.

DIAZ-PLAJA, Ana (2008). “Entre Llibres: La constucció d’un itinerari lector propi en l’adolescència.” Lectures adolescents. Barcelona: GRAÓ. 117-147.

HAYLES, N. Katherine (2009). Literatura Eletrônica: Novos Horizontes para o Literário. Transl. Luciana Lhullier and Ricardo Moura Buchweitz. São Paulo: Global.

GOMEZ, Antônio Castilho (2014). Livros e leituras na Espanha no século de Ouro. Transl. Cláudio Giordano São Paulo: Ateliê Editorial.

JENKINS, Henry. (2009). Cultura da Convergência. Transl. Susana Alexandria. 2ª ed. São Paulo: Aleph.

LEVERATTO, Jean-Marc, and Mary Leontsini (2008). Internet et la sociabilité littéraire. Paris: Éditions de la
Bibliothéque publique de ínformation.

TORRES, Rui. (2007). “Poesia Experimental e ciberliteratura: por uma literatura marginalizada.” Poesia Experimental Portuguesa: Enquadramento Teórico e Contexto Crítico da PO.EX. Volume 1: 116-127. Porto: Imprensa da Universidade Fernando Pessoa. 20 de fevereiro de 2018. https://po-ex.net/evaluation/PDF/torres_flup.pdf.

Downloads

Published

2018-08-10

How to Cite

Araújo, Mônica, and Isabel Frade. 2018. “Digital Literary Reading Experiences by Young Readers”. MATLIT: Materialities of Literature 6 (2):185-99. https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-2_13.

Issue

Section

Secção Temática | Thematic Section