ELO e a Electric Light Orchestra: Licões de Literatura Eletrónica Extraídas do Rock Progressivo
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-2_2Palavras-chave:
Electronic Literature Organization, Electric Light Orchestra, literatura eletrónica, rock progressivoResumo
Cerca de uma década depois de ter saído da direção da Electronic Literature Organization, Kirschenbaum regressou para apresentar, no encontro da ELO de 2017 no Porto, uma justaposição estranhamente precisa das afinidades da Organização com o breve período do rock progressivo. O resultado é um excesso imaginativo, cujo único precursor (em estudos impressos) poderia ser Yes in the Answer (2013), de Mark Weingarten e Tyson Correl, que incluía romancistas aclamados da década de 1980, como Rick Moody e Joe Meno, músicos como Nathan Larson e Peter Case, e o historiador musical Jim DeRogatis, citado aqui. Este texto é uma transcrição ligeiramente reescrita da palestra. Aquilo que não é reproduzível, nesta versão textual, é a potente parede de som que acompanhou a apresentação de Kirschenbaum.
Downloads
Referências
BERUBE, Michael (1992). Marginal Forces/Cultural Centers. Ithaca: Cornell University Press.
CICCORICCO, Dave (2003). “The Contour of a Contour.” Electronic Book Review. 13 June 2003. http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/tropical
“Dhani Harrison Inducts ELO Jeff Lynne into Rock & Roll Hall of Fame 2017.” Video available at https://www.youtube.com/watch?v=dkRa3CcjmgA
“Electric Light Orchestra.” Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_Light_Orchestra
GEYH, Paula, Fred G. Leebron, Andrew Levy, eds. (1997). Postmodern American Fiction: A Norton Anthology. New York: W. W. Norton.
HARBACH, Chad (2015). “MFA vs NYC,” MFA vs NYC: The Two Cultures of American Fiction. Ed. Chad Harbach. New York: n+1. 9-28.
MARTIN Jr., Bill (1998). Listening to the Future: The Time of Progressive Rock, 1968-1978. Chicago, IL: Open Court Press.
McGURL, Mark (2009). The Program Era: Postwar Fiction and the Rise of Creative Writing. Cambridge: Harvard University Press.
MIRAPAUL, Matthew (1997). “Hypertext Fiction on the Web: Unbound from Convention.” The New York Times, June 26, 1997.
RALEY, Rita (2018). “Machine Writing: Translation, Generation, Automation.” Keynote talk at ELO 2017. Video recording: https://www.youtube.com/embed/XOFOYVK_NfY.
RUSSELL, Andrew, and Lee Vinsel (2016). “Hail the maintainers.” April 7, 2016. https://aeon.co/essays/innovation-is-overvalued-maintenance-often-matters-more
TENEN, Dennis (2017). The Plain Text: The Poetics of Computation. Stanford: Stanford University Press.
The Genesis Museum. Website. http://www.genesismuseum.com/features/songbook77.htm.
VAN DER KISTE, John (2015). Jeff Lynne: Electric Light Orchestra: Before and After. Stroud, Gloucesteshire: Fonthill Media.
WEIGEL, David (2017). The Show That Never Ends: The Rise and Fall of Prog Rock. New York: W. W. Norton.
##submission.downloads##
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.