The relation between sociodemographic and school path variables, and career adaptability of high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/1647-8606_63-1_5

Keywords:

vocational development, career, high school, adolescence, Career Adaptabilities Scale, adaptability.

Abstract

In this study, we analyzed the association of high school students’ career adaptability (as expressed in Curiosity, Concern, Control, Confidence dimensions) with a set of sociodemographic (gender, geographical zone of residence, parental education), school path (grade point average [GPA], retentions, participation in extracurricular activities) variables. We also tested whether reported previous participation in career development activities, and occupational activities had a relation to present career adaptability. The sample consisted of 201 Portuguese high school students, aged 16 to 23 years-old (M = 17.56, SD = 0.89). We used a sociodemographic survey and the Portuguese version of the Career Adapt-Abilities Scale. The results did not show a significant global effect of sociodemographic variables in students’ career adaptability, with the exception of a small magnitude effect of the area of residence (rural) on Control, and of gender (female) on Concern. A significant association between academic performance (moderate for GPA, weak for retentions) and career adaptability was found. Previous participation in career education and development activities, or having occupational activities, did not associate to career adaptability in the present sample.

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Author Biographies

Elsa Maria Fernandes, Regional Secretariat for Education of Madeira, Madeira, Portugal.

Licenciada em Filosofia pela Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Filosofia de Braga, é professora de Filosofia do Quadro de Zona Único da Região Autónoma da Madeira. Possui Licenciatura e Mestrado em Psicologia de Educação pela Universidade da Madeira.

Renato Gomes Carvalho, Regional Secretariat for Education of Madeira, Madeira, Portugal.

Renato Gomes Carvalho é Doutorado em Psicologia pela Universidade de Lisboa, desde 2012. Exerce funções como psicólogo na Secretaria Regional de Educação desde 2005, foi formador no setor privado, docente universitário e membro do Centro de Investigação em Ciência Psicológica na Universidade de Lisboa. É Presidente desde Dezembro de 2016 da Direção Regional da Madeira da Ordem dos Psicólogos Portugueses (OPP), tendo sido Vogal entre 2013 e 2016. No âmbito da sua atividade profissional e de investigação, tem-se dedicado às áreas da avaliação psicológica e ao counseling, sobretudo de carreira e com adolescentes e jovens adultos, bem como à formação e desenvolvimento e consultoria. É autor de programas de intervenção e de vários artigos em publicações científicas internacionais, onde também é revisor. É Psicólogo Especialista OPP em Psicologia Clínica e da Saúde, em Psicologia da Educação, e em Psicologia Vocacional e do Desenvolvimento de Carreira.

Published

2020-07-28

How to Cite

Fernandes, E. M., & Carvalho, R. G. (2020). The relation between sociodemographic and school path variables, and career adaptability of high school students. Psychologica, 63(1), 83-100. https://doi.org/10.14195/1647-8606_63-1_5

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