A society that has leisure more and more as a basic need. The evolution of leisure seen by the Portuguese perspective.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/0871-1623_40_2

Keywords:

evolution of leisure concept, social value of leisure, leisure in the Portuguese society, leisure - work relations

Abstract

Leisure is currently seen as a social value of reference. Perceived and valued as a way of rest, but simultaneously of fun, development and personal formation, leisure affects a significant part of our free time and our free will. In this article, particular attention is given to the explication and the integration of the concepts of working time, free time and leisure time. It is valued the interpretation given to leisure and the consecutive changes that brought us to the current understanding of leisure practices. Various perspectives of socioeconomic interpretation of leisure valuation, from the civilization of leisure to the societies of free time, consumption, spectacle, fun, postmodern and hypermodern, are discussed. In view of the enormous diversity of interpretations, a synthesis work is carried out on the meanings of the relations between the socioeconomic and the leisure elements.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ascher, F. (2005). Le mangeur hypermoderne. Une figure de l’individu éclectique. Paris: Èditions Odile Jacob.

Aubert, N. (2004). L ́individu hypermoderne. Paris: Érès.

Bacal, S. (2003). Lazer e o universo dos possíveis (2nd ed.). São Paulo: Aleph.

Baudrillard, J. (1973). La société de consommation. Paris: Gallimard.

Blyton, P. (2014). Changes in working time (Routledge Revivals): an international review (2nd ed.). New York: Routledge.

Cohen, E. (George S. Wise Professor of Sociology (Emeritus)) (2010). Tourism, Leisure and Authenticity. Tourism Recreation Research, 35(1), 67-73. doi:10.1080/02508281.2010.11081620

Corbett, J. (2005). Torsten Hägerstrand: Time Geography. Retrieved from http://www.csiss.org/classics/content/29

Débord, G. (2003). A sociedade do espetáculo. (R. Guedes, Trans.). São Paulo: Coletivo Periferia.

Dumazedier, J. (1962). Vers une civilisation du loisir? (1st ed.). Paris: Éditions du Seil.

Durkheim, E. (2009). Socialism and Saint Simon. (C. Sattler, Trans.). London: Taylor & Francis.

Elias, N., & Dunning, E. (1992). A busca da excitação. Lisboa: Difel.

Elkington, S., & Stebbins, R. (2014). The serious leisure perspective. Abingdon: Routledge.

Frémont, A. (1980). A região, espaço vivido. Coimbra: Almedina.

Gama, A. (2008a). Fundamentos para uma Geografia do tempo livre. In N. Santos, & A. Gama (Eds.), Lazer - Da libertação do tempo à conquista das práticas (1st ed., pp. 85–105). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Gama, A. (2008b). Notas para uma Geografia do tempo livre (1988). In N. Santos, & A. Gama (Eds.), Lazer - Da libertação do tempo à conquista das práticas (1st ed., pp. 17–28). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. doi:10.14195/978-989-26-0432-9_1

Hourdin, G. (1970). Uma civilização dos tempos livres. (J. Almeida, Trans.). Moraes editores.

Huizinga, J. (1980). Homo ludens - A study of the play-element in culture. (Routledge & Kegan Paul Ltd, Ed.). Redwood Burn Ltd.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio: nuevas formas de consumo cultural (1ª ed.). Buenos Aires: La Crujía.

Instituto Nacional de Estatística. (2016). Estatísticas do turismo 2015. Lisboa.

Instituto Nacional de Estatística. (2017). Inquérito às despesas das famílias 2015/2016. Lisboa.

Lafargue, P. (1991). O direito à preguiça. (A. Massano, Trans.) (3rd ed.). Lisbon: Teorema.

Lanfant, M. (1972). Les théories du loisir. Paris: PUF.

Langman, L. (1992). Neon cages: shopping subjectivity. In R. Shields (Ed.), Lifestyle shopping - The subject of consumption (pp. 41–82). London: Routledge.

Lipovetsky, G. (2007). A felicidade paradoxal - Ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. Lisboa: Edições 70.

Lipovetsky, G., & Charles, S. (2004). Os tempos hipermodernos. (M. Vilela, Trans.). São Paulo: Barcarolla.

Marques, J. (2013). Turismo de negócios - Convention & visitors bureau na região Centro de Portugal. Universidade de Coimbra.

Martins, L. (2004). Espaços de lazer e de turismo no noroeste de Portugal. Porto: Edições Afrontamento.

Moles, A., & Rohmer, E. (1972). Psychologie de l’espaçe. Paris: Casterman.

Nazareth, L. (2007). The leisure economy: how changing demographics, economics, and generational attitudes will reshape our lives and our industries. Mississauga: John Wiley & Sons, Inc.

Parker, S. (1976). A sociologia do lazer. (H. Gomes, Trans.). Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Pronovost, G. (2011). Introdução à sociologia do lazer. (M. Gomes, Trans., L. Camargo, Ed.) (1st ed.). São Paulo: Senac.

Russell, B. (2005). In praise of idleness. New York: Routledge.

Santos, N. (2001). A sociedade de consumo e os espaços vividos pelas famílias. A dualidade dos espaços, a turbulência dos percursos e a identidade social. Coimbra. Cegot, Edições Colibri.

Santos, N. (2013). Do viver para trabalhar ao trabalhar para viver. Uma apologia à sociedade do lazer. In Agrupamento de Escolas de Condeixa-a-Nova (Ed.), Atas do 1o encontro regional de técnicos de turismo (pp. 1–15). Coimbra: Agrupamento de Escolas de Condeixa-a-Nova.

Santos, N., & Gama, A. (2008). Os espaços/tempos de lazer na sociedade de consumo contemporânea. In Santos, N. & Gama, A. (Eds.), Lazer. Da libertação do tempo à conquista das práticas (pp.119-130). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Smith, A. (2006). A riqueza das nações. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Stockdale, J. E. (1985). What is leisure? An empirical analysis of the concept of leisure and the role of leisure in people’s lives. London: Sports Council.

Stebbins, R. (2008). Serious leisure. (R. Stebbins, Ed.). New Brunswick and London: Transactions Publishers.

Sue, R. (1980). Le loisir. Paris: PUF.

Sue, R. (1982). Vers une société du temps libre? Paris: PUF.

Touraine, A. (1969). La société post-industrielle. Naissance d’une société. Paris: Denoel.

Tribe, J. (2011). The economics of recreation, leisure and tourism (4th ed.). Oxford: Butterworth-Heinemann.

Veblen, T. (1965). A teoria da classe ociosa. São Paulo: Livraria Pioneira Editora.

Published

2019-12-28