Arquitetura e educação: o exemplo de uma escola de educação infantil em Uberlândia
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_4_15Keywords:
projeto de arquitetura, escolas, educaçãoAbstract
Arquitetura e educação: o exemplo de uma escola de educação infantil em Uberlândia
A investigação teve como ponto de partida o interesse em estudar aspectos que envolvem o tema arquitetura e educação e, por objetivo, compreender o espaço escolar, contextualizado nas escolas de educação infantil e elaborar um projeto de arquitetura, com qualidade espacial, lúdica e ambiental necessárias à aprendizagem e ao desenvolvimento das crianças.
O projeto desencadeou-se a partir desta problemática: por que as escolas não oferecem espaços de qualidade à educação infantil? Como resposta, sugeriu-se que o edifício escolar, além de apresentar uma solução espacial adequada a uma proposta pedagógica, deveria considerar o brincar como atividade importantíssima no processo de ensino-aprendizagem. Considerou-se que a maioria das escolas não apresenta espaços apropriados para a educação das crianças e que a atividade lúdica e um espaço complexo são essenciais nesse processo. A comprovação dessas hipóteses convergiu para uma ideia que abrange os conceitos de acolhimento, complexidade, polivalência, transparência e ludicidade, determinantes das diretrizes do projeto: integração com a comunidade; desenho aberto/interação com o meio natural; escola como uma pequena comunidade de aprendizagem; iluminação e ventilação natural; ambientes acolhedores; circulação como um passeio de aprendizagem; adaptabilidade/flexibilidade/variedade; transparência e supervisão passiva; arquitetura que ensina/sustentabilidade; espaços externos e incentivos lúdicos; materiais, texturas e cores como elementos de identidade.
Architecture and education: the example of a children’s school in Uberlândia
The starting point of the investigation was the interest in studying aspects which involve architecture and education. Its aim was to understand the school environment in a nursery and kindergarten context, and to elaborate an architectural design with spatial, playful, and environmental qualities, necessary to a child’s learning and development.
The project started from this problematic: why don’t schools offer efficient quality spaces for early childhood education? As an answer, it was suggested that the school building, besides presenting a fitting spatial solution to a pedagogical proposition, should consider playing as very important role in the learning process. It was considered that most schools do not present appropriate environments for child education and that playful activity in a complex educational space is essential to this process. The confirmation of these hypotheses led to an idea which embraces the concepts of welcoming, complexity, versatility, transparency and playfulness, determinative to the project guidelines: integration with the community; open plan/interaction with nature; the school as a small learning community; natural lighting and ventilation; cozy environments; circulation as a stroll for learning; adaptability/flexibility/variety; transparency and passive supervision; architecture that teaches/sustainability; exterior spaces and playful stimuli; materials, textures and colors as elements of identity.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
B. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).