Giancarlo De Carlo’s Realistic Utopia
Critical Counter-Images within an Architecture of Participation
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_15_3Resumo
To seek a possible means to navigate the apparent divergence between participation and criticality in architecture, this paper returns to the notion of the “realistic utopia,” developed by one of the leading early exponents of participation, the Italian architect, urbanist, writer and educator, Giancarlo De Carlo. Through a close reading of De Carlo’s principal theoretical works on participation, in this paper it is argued that the realistic utopia offers a distinct conception of the interaction between architectural objects, the processes by which they are formed and the societal structures which frame this formation. It shows that beyond being a means to understand the multi-directional relationship between architecture and society, the realistic utopia offers a conceptual tool to aid action within the complex set of forces at work in this relationship. In this way, it locates the realistic utopia as something of importance beyond an assessment of the work of De Carlo, or even the broader project of participation he fostered, and is here opened up for renewed use by practitioners today.
Downloads
##submission.downloads##
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2024 Hugo Moline

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).