The Nine-Square Grid
The Surviving Image of an Architecture without Content
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_13_7Resumo
Directly influenced by Colin Rowe’s essay “Mathematics of the Ideal Villa” (1947) and the Warburgian art historical tradition, John Hejduk’s nine-square grid studio exercise had an ambiguous relation to the instrumentality of architectural history. When the nine-square grid exercise was copied in many architecture schools around the world as a first-year studio project, initiating the novice student in the realm of architectural composition, the pedagogical interpretation of its relation to architectural history varied. This paper questions the relational model of architectural history to practice in the nine-square grid exercise, and subsequently investigates the reuse and reinterpretation of the exercise at the Versailles school and at Ghent University in the 1980s. It proposes a reading of the survival and return of this diagrammatic figure in studio pedagogy and villa architecture in the late twentieth century by reckoning with the history of its self-referentiality and the temporality of lateness.
Downloads
##submission.downloads##
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2022 Wouter Van Acker

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).