Sited-Memory
Peripatetic Storytelling at the Castelvecchio Museum in Verona
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_13_5Resumo
This article narrates the encounter of the author with Angelo Rudella, the head of the construction site at the Castelvecchio Museum, Verona, during the period of Carlo Scarpa’s renovation (1957–1964, 1965–1975). Rudella visited the site on July 11, 2019, to identify the original place of Scarpa’s site office — an office that Rudella shared with Scarpa for the duration of the 1960s – 70s renovation work, and until Scarpa’s death. As one of the last storytellers, to be able to offer a first source account of Scarpa’s design process at Castelvecchio, he operated a sited re‑reading of architectural details, which he analysed in their present context. The visit began by identifying Scarpa’s site office and then walking throughout the Castelvecchio Museum so that recollections emerged on site through an instance of peripatetic storytelling. Relying on a historical mnemonic technique — the art of memory and storytelling — sited memories resurfaced along the museum path, triggering key recollections associated with the construction site and archival photographs. A few selected stories and details are presented, evidencing the role of Rudella as an essential collaborator.
Downloads
##submission.downloads##
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2022 Federica Goffi

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).