The Topology of Marble: The Matter of Estremoz’s Built Heritage
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_6_2Palavras-chave:
topology, marble, landscape, built heritage, EstremozResumo
This paper addresses built heritage from the perspective of marble as a cross-scale legacy between distant and close places. Through Estremoz marble we make visible that heritage is not only a static element to preserve but a matter continuously in motion across time and space. Topology of marble brings to the fore this awareness of seeing the interconnection between its geological formation, the extraction and the constructive processes, in a multiplicity of cycles still in transformation.
The article is structured by the simultaneity of in-here and out-here interconnections: (a) Here and In-here, maps the motion of marble from the quarries with the built urban heritage of Estremoz; (b) Here and Out-here, renders visible the intimate connection with distant places, such as Europe, Africa, and South America.
Downloads
##submission.downloads##
##submission.additionalFiles##
- Figure 1. Estremoz Anticline location. (English)
- Figure 2. Chronology of the extraction methods, from the 19th-20th c. (English)
- Figure 3. Topological cross-scale drawing, the relationship between the quarries and the marble built heritage in Estremoz (right-side: Estremoz Dojon's details). (English)
- Figure 4. Global marble network. (English)
- Figure 5. Topological section, the relationship between the Estremoz quarries and the built heritage. (English)
- Figure 6. Topological map of marble use in Europe. (English)
Publicado
Edição
Secção
Licença
Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).