Apocalypse Now, Vietnam, and the Rhetoric of Influence

Autores/as

  • Jeffrey Childs Universidade Aberta / Centro de Estudos Comparatistas, Univ. Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_1

Palabras clave:

Apocalypse Now, Vietnam, Rhetoric, Influence

Resumen

Readings of Francis Ford Coppola's Apocalypse Now (1979) often confront the difficulty of having to privilege either its aesthetic context (considering, for instance, its relation to Conrad's Heart of Darkness [1899] or to the history of cinema) or its value as a representation of the Vietnam War. In this paper, I will argue that viewing the film as a meditation on the nature and rhetoric of influence allows us to bridge this gap and provides us with valuable insights into both the film's aesthetic precursors and the circumstances of its historical setting.

Resumo
As leituras do filme Apocalypse Now (1979) de Francis Ford Coppola são muitas vezes marcadas pelo imperativo de escolher entre uma abordagem ao seu contexto estético (referindo, por exemplo, a relação do filme com a obra Heart of Darkness [1899], de Conrad, ou com a história do cinema) e uma análise do seu valor enquanto representação da Guerra do Vietname. Neste ensaio, irei defender que uma aproximação ao filme enquanto meditação sobre a natureza e a retórica da influência permite preencher esta lacuna e realçar aspectos fundamentais quer acerca dos precursores estéticos da obra, quer sobre as circunstâncias específicas do seu contexto histórico.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_1

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Jeffrey Childs, Universidade Aberta / Centro de Estudos Comparatistas, Univ. Lisboa

Departamento de Humanidades, Área de Estudos Ingleses e Americanos

Citas

Apocalypse Now (1979). Dir. Francis Ford Coppola. Zoetrope. 2000. DVD.

COWIE, Peter (2001). The Apocalypse Now Book. New York: Da Capo Press. Print.

EISENHOWER, Dwight, D. (1960). “The President's News Conference of April 7, 1954.” Public Papers of the Presidents of the United States: Dwight D. Eisenhower, 1954. Washington D. C.: U. S. Government Printing Office. Print.

HAGEN, William M. (1981). “Heart of darkness and the process of Apocalypse Now.” Conradiana 13: 45-54. Print.

HERR, Michael (2002 [1977]). Dispatches. London: Picador. Print.

“INFLUENCE” (1933). The Oxford English Dictionary. Vol. V. Print.

McCULLOUGH, Frank (1969). “A believer in self-reliance and elitism.” Life. 14 November: 36-38. Print.

MEYER, Michel (1993). Questions de Rhétorique: Langage, Raison et Séduction. Paris: Librairie Générale Française. Print.

MILIUS, John, and Francis Ford Coppola. (2000). Apocalypse Now Redux: An Original Screenplay. New York: Hyperion. Print.

“PERSUASION” (1933). The Oxford English Dictionary. Vol. VII. Print.

PROUTY, L. Fletcher (1969). “Green berets and the CIA.” The New Republic. 23 August. Web. 16 Sept. 2013. http://www.newrepublic.com/article/world/92441/green-berets-cia-robert-rheault

STEIN, Jeff (1992). “Oh,what a lovely war.” Viet Nam Generation: a Journal of Recent History and Contemporary Issues. Vol. 4, Nos. 3-4. November . The Sixties Project. Web. 16 Sept. 2013. http://www2.iath.virginia.edu/sixties/HTML_docs/Texts/Narrative/Stein_Lovely_War.html

Publicado

2014-03-28

Cómo citar

Childs, Jeffrey. 2014. «Apocalypse Now, Vietnam, and the Rhetoric of Influence». MATLIT: Materialidades De La Literatura 1 (2):11-24. https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_1.

Número

Sección

Secção Temática | Thematic Section