Aballay, el hombre sin miedo: Um Western Borgeano
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-2_5Palavras-chave:
Cinema, Tradição Gauchesca, Western, Antonio Di Benedetto, Fernando Spiner, Jorge Luis BorgesResumo
Aballay, el hombre sin miedo (2010), de Fernando Spiner, tradução cinematográfica do conto “Aballay”, de Antonio Di Benedetto (escrito entre 1975 e 1976), parte do texto para rearticular elementos da Gauchesca argentina, presentes na literatura e no cinema, a elementos do Western, clássico e spaghetti, em um jogo de transculturação. Este artigo apresenta as duas versões de Aballay, conto e filme, para analisar as relações que essas obras estabelecem com as tradições que são revisitadas pelo cineasta no processo de realização do filme. E, sendo esta análise norteada pela percepção de que o fazer cinematográfico de Spiner é borgeano na forma e no conteúdo, a obra Jorge Luis Borges surge como intertexto teórico e narrativo.
Abstract
Six Shooters (2010), by Fernando Spiner, a cinematic translation of the short story "Aballay" by Antonio Di Benedetto (written between 1975 and 1976), uses the text as a starting point for articulating elements of the Argentine gauchesque, in literature and in cinema, with elements of Western, classic and Spaghetti, in a game of transculturation. This paper presents the two versions of Aballay, short story and film, in order to analyze the relationships that are established between these works and the traditions revisited by the filmmaker in the process of making the film. Considering that my analysis is guided by an understanding that Spiner’s filmmaking is Borgian in form and in content, the work of Jorge Luis Borges emerges as theoretical and narrative intertext.
Downloads
Referências
BORGES, Jorge Luis (1978). El libro de los seres imaginarios. Barcelona: Emecé Editores.
BORGES, Jorge Luis (1989). Obras completas. 1923-1949, vol. 1, Barcelona: Emecé.
BORGES, Jorge Luis (1957). “El escritor argentino y la tradición” In: Discusión; Obras Completas. Buenos Aires: Emecé.
BORGES, Jorge Luis (1975). “Prólogo”. En: José Hernández. Martín Fierro. Buenos Aires: Santiago Rueda Editor.
BORGES, Jorge Luis (s/d). Prólogo con un Prólogo de Prólogos [1975]. UFSC. Disponível em: http://www.das.ufsc.br/~francisco/69511643-61712693-Jorge-Luis-Borges-Prologos-Con-Un-Prologo-de-Prologos.pdf Acessado em: 17-06-2013.
DI BENEDETTO, Antonio (2010). Aballay (Incluye el guión cinematográ-fico de Fernando Spiner). Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
GEADA, Eduardo (1978). Cinema e Transfiguração. Lisboa: Relógio D’Água.
GUTIÉRREZ, Eduardo (2012). Juan Moreira. Buenos Aires: Red Ediciones.
JOSET, Jacques (1987). A literatura hispano-americana. São Paulo: Martins Fortes Ltda.
LUDMER, Josefina (1988). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Sudamericana.
LUGONES, Leopoldo (1991). El payador. Buenos Aires: Ayacucho.
MATTOS, A. C. Gomes de (2004). Publique-se a Lenda: A História do Western. Rio de Janeiro: Rocco.
NÉSPOLO, Jimena (2004). “Entre Lineas”. Página/12. Buenos Aires, 12 de setembro 2004. Disponível em: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-1222-2004-09-12.html Acessado em: 14-08-2013.
PAZ, Octavio (1992). El laberinto de la soledad. México: Fondo de Cultura Econômica.
RAMA, Ángel (1984) La ciudad letrada. Hanover: Ediciones del Norte, 1984.
RAMA, Ángel (1974). “Los procesos de transculturación en la narrativa latinoamericana”, Revista de Literatura Hispanoamericana, Nº5: 9-38. http://revistas.luz.edu.ve/index.php/rlh/article/view/2901/2796
RANZANI, Oscar (2010). “Es un Western con todos sus tópicos”, en Página/12, 22 de junho. Disponível em: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/5-22068-2011-06-22.html Acessado em: 20-06-2012.
SARLO, Beatriz (1995). Borges, un escritor en las orillas. Buenos Aires, Ariel.
SARMIENTO, Domingo Faustino (1996). Facundo: Civilização é Barbárie. Petrópolis, RJ: Vozes.
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.

