Crítica de Literatura Eletrónica para Crianças: Explorando Livros Ilustrados Eletrónicos
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-2_8Palavras-chave:
literatura eletrónica para crianças, livros ilustrados eletrónicos, crrítica de literatura eletrónica para criançasResumo
Este artigo investiga a posição e os géneros de literatura eletrónica para crianças no contexto mais amplo da literatura eletrónica, centrando-se na sua forma mais representativa — os livros ilustrados eletrónicos. Explora as suas ricas possibilidades narrativas, considerando-os como um género literário eletrónico para crianças autóctone, uma porta de entrada que leva o jovem leitor ao mundo da literatura eletrónica.
Downloads
Referências
BOLTER, Jay David (1991). Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
BOLTER, Jay David, and Richard Grusin (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MA: The MIT Press.
ESKELINEN, Markku (2004). “Six Problems in Search of a Solution: The challenge of cybertext theory and ludology to literary theory.” Dichtung Digital. URL: <http://www.dichtung-digital.org/2004/3/Eskelinen/index.htm> 15 June 2017.
GABELICA, Marina (2014). “Digitalna kraljevna – ostavština Walta Disneyja.” Detinjstvo 4: 48-55.
GENETTE, Gérard (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
GREGERSEN, Andreas. (2011). “Genre, Technology and Embodied Interaction: The evolution of digital game genres and motion gaming.” MedieKultur 51: 94-109.
HAYLES, N. Katherine (2007). Electronic Literature: What is it? URL: <http://eliterature.org/pad/elp.html> 15 June 2017.
JENKINS, Henry (2004). “Game Design as Narrative Architecture.” Ed. Noah Wardrip-Fruin and Pat Harri-gan. First Person: New Media as Story, Performance, and Game. Cambridge, MA: The MIT Press. 118-130.
KEEP, Christopher, Tim McLaughlin, and Parmar Robin (1993-2001). The Electronic Labyrinth. URL: <http://jefferson.village.virginia.edu/elab/elab.html> 15 June 2017.
LANDOW, George (1992). Hypertext: The Convergence of Contemporary Literary Theory and Technology. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
LISTER, Martin, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly (2009). New Media: A Critical Introduction. London: Routledge.
MONTFORT, Nick (2003). Twisty Little Passages. Cambridge, MA: The MIT Press.
NARANČIĆ KOVAČ, Smiljana (2011). Jedna priča i dva pripovjedača: pripovjedne perspektive u dvojnome diskursu suvremene slikovnice. PhD diss. Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb.
NOSY CROW (2011). Cinderella. Electronic picture book for iPad, iPhone, iPod touch.
NOSY CROW (2016). Little Red Riding Hood. Electronic picture book for iPad, iPhone, iPod touch.
ONE HUNDRED ROBOTS (2011). Cinderella – A Princess Story. Electronic picture book for iPad, iPhone, iPod touch.
PEOVIĆ VUKOVIĆ, Katarina (2013). Književnost i remedijacija. Mediji kao kulturalna dominanta kasnog kapitalizma. URL: https://www.academia.edu/3670103/Knjizevnost_i_remedijacija._Mediji_kao_kulturalna_dominanta_kasnog_kapitalizma 15 June 2017.
PEOVIĆ VUKOVIĆ, Katarina (2004). Književnost i tehnologija novih medija. Mag. Diss., Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb.
TEŽAK, Dubravka (2002). “Tema rođenja u dječjoj književnosti.” Ed. Ranka Javor. Tabu teme u književnosti za djecu i mladež. Zagreb: Knjižnice grada Zagreba. 23-30.
TEŽAK, Dubravka, and Marina Gabelica (2015). “Digitalna dječja književnost.” Ed. Stanislav Jurjevčić. Modern Approaches to Teaching Coming Generation. Ljubljana: EDUvision. 856-866.
VELIČKI, Vladimira (2005). Književna djela u multimedijskoj obradi i recepcija interaktivnog teksta: (na primjerima iz dječje književnosti). PhD diss., Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb.
XIMAD (2010). Little Red Riding Hood. Electronic picture book for iPad, iPhone, iPod touch.
ZIPES, Jack (2002). The Brothers Grimm: From Enchanted Forests to the Modern World. New York: Palgrave Macmillan.
##submission.downloads##
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.