Conto Exemplar: Estórias Feitas e Distribuídas através da Internet
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-3_9Palavras-chave:
folclore, contos de fadas, cultura digitalResumo
Este artigo explora a jornada que os textos experimentais têm de empreender quando migram de outras formas mediadas de representação para a forma digital. Para isso, explorará explicitamente a Internet como contexto primário e usará o meu primeiro texto digital, Red Riding Hood (6amhoover.com, 2001), como um dispositivo para falar não só sobre o meu relacionamento com a mediação de textos existentes para uma forma que poderia ser considerada experimental, mas também para avaliar a evolução e, por sua vez, o poder de transformação da mediação da própria Internet.
Downloads
Referências
BETTELHEIM, Bruno (1975). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Random House. Reprint, New York: Vintage Books, 1989.
COPLIN, David (2014). The Rise of the Humans: How to Outsmart the Digital Deluge. Petersfield, Harriman House Limited.
CRANE, Walter (1875). Little Red Riding Hood. London: George Routledge and Sons.
DAUBERT, Hannelore (2004). “Modern Forms of Narration: From Moralizing Cautionary Tales to Social Psychological Case Studies (Kirsten Boie’s Books on Xenophobia and Violence).” Bookbird 42: 52-57.
LEISHMAN, Donna (2001). “Red Riding Hood.” 6amhoover. 19 Feb 2018. http://www.6amhoover.com/redriding/red.htm. Archived details also available on ELMCIP: https://elmcip.net/creative-work/redridinghood
LEISHMAN, Donna (2018). 6amhoover. 19 February 2018. http://www.6amhoover.com
LEISHMAN, Donna (2012), “The Flash Community: Implications for Post-Conceptualism.” Dichtung Digital. 19 Feb 2018. http://www.dichtung-digital.org/2012/41/leishman/leishman.htm
MCLUHAN, Marshall (1962).The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press.
MULLIGAN, Mark (2017). “Gen Z Meet The Young Millenials.” A MIDiA Research report jointly commissioned by BPI and ERA Music. 19 Feb 2018. https://www.bpi.co.uk/media/1064/midiaresearchgenzfullreport.pdf
PERRAULT, Charles (1697). Histoires ou contes du temps passé, avec des moralités: Contes de ma mère l’Oye. Paris: Claude Barbin.
WARNER, Marina (1994). From the Beast to the Blonde: On Fairy Tales and Their Tellers. London: Chatto & Windus.
ZIPES, Jack (2001). The Great Fairy Tale Tradition: From Straparola and Basile to the Brothers Grimm. New York: W.W. Norton.
ZIPES Jack (2007). Fairy Tales and the Art of Subversion. Abingdon: Routledge.
##submission.downloads##
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.