Minha Terra Tem ____________: Patterns of Text Reuse in “Song of Exile” and its Intertexts
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_10-1_7Palabras clave:
Antônio Gonçalves Dias, Romantismo brasileiro, reuso de texto, intertextualidade, modelos sintáticosResumen
A foundational text of Brazilian Romanticism, Antônio Gonçalves Dias’s “Canção do Exílio,” written in Coimbra (1843) and published in Niterói (1846), is uniquely positioned as Brazil’s most imitated poem. Based on a data set of 500 intertexts spanning the years 1846-2015, this study contemplates the nature of textual borrowing found in the poem’s variations. Looking beyond words shared across texts to the syntactic patterns at play, this paper defines and discusses in detail the concept of Syntactic Templates, develops an algorithm for their identification and considers their utility for understanding this specific text reuse problem.
Descargas
Citas
Anonymous (1853). “Minha Terra Natal.” Marmota Fluminense, 25 Nov 1853. 3. http://memoria.bn.br/DocReader/706906/1720 [11 Apr 2023]
Arruda, Leandro (2012). “Minha Terra Tem Facebook.” Canção do Exílio Revisitada: Processos de Intertextualidade-Intertextos. Jaboatão dos Guararapes, PE: Organização, 2012. 22.
www.scribd.com/document/109651993/Cancao-do-Exilio-Revisitada [10 Apr 2023] Link ativo.
Barros, Robertson Frizero (2009). “Uma Canção do Exílio.” Germina: Revista de Literatura e Arte. www.germinaliteratura.com.br/sabiaseexilios/asavesqueaquigorjeiam_9.htm [10 Apr 2023]
Battles, Paul (2019). “Using N-gram Analysis to Map Intertextual Networks in Old English Verse.” Digital Philology: A Journal of Medieval Cultures 8, no. 2 (2019): 155-191. doi:10.1353/dph.2019.0022. [11 Apr 2023] Link ativo.
Berger, Pamela (2013). “Canção da Corrupção.” E.E.B. Willy Hering — Rio do Sul. 3 May 2013. http://eebwillyhering2.blogspot.com/2013/05/cancao-da-corrupcao.html [11 Apr 2023]
Bispo, Lourdes Bernadete C. (2008). “Minha Terra.” Para Ler e Repensar. http://www.paralerepensar.com.br/lourdes_minhaterra.htm [no longer active]
Briguet, Paulo (2009). “Canção do Exíguo.” Germina: Revista de Literatura e Arte. www.germinaliteratura.com.br/sabiaseexilios/asavesqueaquigorjeiam_8.htm [10 Apr 2023].
Broder, A. Z. (1997). “On the Resemblance and Containment of Documents.” In Proceedings.
Compression and Complexity of SEQUENCES. Salerno, Italy, 13 June 1997: 21-29. Institute of Electrical and Electronics Engineers. DOI: 10.1109/SEQUEN.1997.666900I [10 Apr 2023]
Camila et al (2006). “Uma Canção.” Germina: Revista de Literatura e Arte. https://www.germinaliteratura.com.br/sabiaseexilios/asavesqueaquigorjeiam_3.htm [11 Apr 2023]
Carlos, R (1853). “Uma Resposta.” Periódico dos Pobres, 27 Oct 1853. Rio de Janeiro. 5. memoria.bn.br/DocReader/709697/2073
Carvalho, Miriam Panighel (2008). “Paráfrase da Canção do Exílio de Gonçalves Dias.” Recanto das Letras. 27 Mar 2008. https://www.recantodasletras.com.br/poesias-patrioticas/918426 [10 Apr 2023]
Cristina, Samara and Breno Lobato (2013). “[Minha Terra tem o Brega].” Silene Faro: Língua e Literatura. infolaboratorio.blogspot.com/2013/03/parodia-da-cancao-do-exilio.html Link ativo.
Cunha, Cleiton (2012). “[Em Minha Terra Tinha Palmeiras].” Canção do Exílio Revisitada: Processos de Intertextualidade-Intertextos. Jaboatão dos Guararapes, PE: Organização, 2012. 16. www.scribd.com/document/109651993/Cancao-do-Exilio-Revisitada [10 Apr 2023] Link ativo.
Elagina, Daria (2022). “Encoding of Text Reuse in the Project Beta maṣāḥǝft.” Journal of the Text Encoding Initiative. Rolling Issue. 1-20. https://doi.org/10.4000/jtei.3763
Enslen, Joshua Alma (2022). Song of Exile: A Cultural History of Brazil’s Most Popular Poem, 1846–2018. Purdue Studies in Romance Literatures. https://docs.lib.purdue.edu/psrl/1 Link ativo.
Fernando, Claudio (2012). “[Minha Terra Tem Poluição].” Canção do Exílio Revisitada: Processos de Intertextualidade-Intertextos. Jaboatão dos Guararapes, PE: Organização, 2012. 19. www.scribd.com/document/109651993/Cancao-do-Exilio-Revisitada [10 Apr 2023] Link ativo.
Ferreira, Luiz Alexandre Cruz (2015). “Ode ao Exílio.” O Alvoradense, 6 Jan. 2016. www.oalvoradense.com.br [link no longer active] Link ativo.
Forstall, Christopher, et al (2015). “Modeling the Scholars: Detecting Intertextuality through Enhanced Word-level N-gram Matching.” Digital Scholarship in the Humanities 30.4. 503-515.
Gonçalves Dias, Antônio (1846). “Canção do Exílio.” Primeiros Cantos: Poesias. Rio de Janeiro: E. and H. Laemmert, 1846. 9-10. books.google.com/ books?id=ma5OAQAAIAAJ
Guthrie, David, et al (2006). “A Closer Look at Skip-gram Modelling.” LREC. Vol. 6. Link ativo.
Ganascia, Jean-Gabriel, Peirre Glaudes, and Andrea Del Lungo (2014). “Automatic Detection of Reuses and Citations in Literary Texts.” Literary and Linguistic Computing 29.3 (2014): 412-421.
Kristeva, Julia (1986). “Word, Dialogue and Novel.” The Kristeva Reader. Ed. Toril Moi. New York: Columbia UP, 34–61.
Lee, John (2007). “A Computational Model of Text Reuse in Ancient Literary Texts.” In Proceedings of the 45th Annual Meeting of the Association of Computational Linguistics, edited by Annie Zaenen and Antal van den Bosch, 472–479. Prague: Association for Computational Linguistics. https://aclanthology.org/P07-1060.pdf. Link ativo.
Lélio (1884). “[Minha terra tem cadeiras].” Jornal do Recife, n. 00245, 23 Out 1884. 1. http://memoria.bn.br/DocReader/705110/22012 [11 Apr 2023]
Lioma, C. & van Rijsbergen, C. (2008). “Part of speech n-grams and Information Retrieval.” Revue Française de Linguistique Appliquée, XIII, 9-22.
Lopes, Fernando (1963). “Minha Terra só Tem Tanques e que Ameaçam Atirar.” Tribuna da Imprensa, 7 Oct. 1963. 8. memoria.bn.br/DocReader/154083_02/13813 [11 Apr 2023]
Martins, Luiz (1950). “[Minha Terra Tem Palmeiras].” Estado de São Paulo, 14 Mar 1950. 6. https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19500314-22954-nac-0006-999-6-not [11 Apr 2023]
Matthews, Peter H (1991). Morphology. Cambridge University Press.
Miranda, Cesar (2004). “Minha Terra.” Germina: Revista de Literatura e Arte. https://www.germinaliteratura.com.br/sabiaseexilios/asavesqueaquigorjeiam_3.htm [11 Apr 2023] Link ativo.
Muribeca (1862). “Gentes dos Cajuais Alerta!!!” Pedro II, 6 Oct. 1862. Fortaleza. 3. memoria.bn.br/DocReader/216828/6335 [10 Apr 2023] Link ativo.
Nunes, Adriano (2012). “Era para Ser uma Canção do Exílio.” Que faço como que não faço. 12 Mar 2012. https://astripasdoverso.blogspot.com/2012/03/adriano-nunes-era-paraser-uma-cancao.html. [10 Apr 2023]
Pokou, Yao Jean Marc, Philippe Fournier-Viger, and Chadia Moghrabi (2016). “Authorship Attribution Using Small Sets of Frequent Part-of-Speech Skip-grams.” In Flairs conference, 86-91. http://www.philippe-fournier-viger.com/FLAIRS2016__AUTHORSHIP_ATTRIBUTION.pdf
Portela, Manuel (2022). “Literary Research as Data Art: An Experiment in Critical Reading.” Afterword for Song of Exile: A Cultural History of Brazil’s Most Popular Poem, 1846–2018. 157-63. Purdue Studies in Romance Literatures. https://docs.lib.purdue.edu/psrl/1 Link ativo.
Quintana, Mário (2006). “Uma canção.” Poesia Completa. Org. Tânia Franco Carvalhal. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 443.
Santos, Maria Riciene N. and Janeth Lucia (2013). “[Minha Rua Tem Crianças].” Silene Faro: Língua e Literatura. 18 Mar 2013. http://infolaboratorio.blogspot.com/2013/03/parodia-da-cancao-do-exilio.html [14 Apr 2023]
Seul, François (1881). “Canção.” O Aspirante. 17 Dez 1881. 4. http://memoria.bn.br/DocReader/232017/44 [11 Apr 2023]
Silva, João Nepomuceno da (1860). “Belezas de minha terra.” Gazeta Oficial, vol. 3, no. 90., 21 Apr 1860. Belém do Pará. 3-4. memoria.bn.br/DocReader/720836/1507 [10Apr 2023] Link ativo.
Silva, Sérgio (2010). “Canção para o Exílio.” Penetra Surdamente no Reino das Palavras. 31 Jan 2010. http://consideracaodopoema.blogspot.pt/2010/01/cancao-para-o-exilio.html. [10 Apr 2023].
Soares, Jô (1992). “Canção do Exílio às Avessas.” Veja, 16 Sep 1992. 15.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Joshua Alma Enslen

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.