Public information and the SEVESO III directive: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/1647-7723_31-2_10

Keywords:

Industrial risk, Seveso-III Directive, public information, self-protection measures

Abstract

The Seveso-III Directive, transposed into national law by Decree-Law no 150/2015, of 5 August, gives municipal councils an important role in providing information to the public, particularly on self-protection measures to deal with industrial accidents. This article aims to analyse the information provided to a population located in an area neighbouring an industry covered by the Seveso-III Directive. ADP Fertilizantes, a major risk industry located in the municipality of Vila Franca de Xira, was chosen for this study. A significant percentage of respondents (40.5 %) were not informed that they live or work in an industrial risk area. Almost all respondents were unaware of any emergency drills to respond to an industrial accident scenario (91 %) and did not know the Civil Protection Emergency Plan operated in Vila Franca de Xira (78 %). The results of this study might suggest that public information in Portugal has been insufficient to comply with the Seveso-III Directive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anónimo (1973a). Alarme em Alverca – Uma fuga de amoníaco provocou emanações tóxicas que atingiram parte da vila. Diário de Notícias, 38707 (109).

Anónimo (1973b). Até quando as fugas de amoníaco em Alverca? Diário de Lisboa, 18318 (53).

Bruno, I. (212). Análise de Suscetibilidades e o Ordenamento do Território à Escala Municipal - Aplicação aos concelhos de Arruda dos Vinhos e Vila Franca de Xira (Tese de mestrado). Instituto Superior de Ensino e Ciências, 146 p.

Certitecna, Engenheiros Consultores, S.A. (2010). Plano de Emergência Externo da CUF, Adubos de Portugal, S.A. Parte II - Organização da Resposta.

Comissão Nacional de Proteção Civil (2008) Resolução n.º 25/2008, de 18 de julho.

Comissão Nacional de Proteção Civil (2015) Resolução n.º 30/2015, de 7 de maio.

Council Directive 2012/18/EU of 4 July 2012 OJL 197/1.

Council Directive 82/501/EEC of 24 June 1982, OJL L 230.

Council Directive 96/82/EC of 9 December 1996, OJL L 010.

Delicado, A. & Gonçalves, M. (2010). Os portugueses e os novos riscos: resultados de um inquérito. Análise Social, vol. XLII (184), 2007, 687-718.

Di Mauro, C., Bouchon, S. e Torreta, V. (2012). Industrial risk in the Lombardy region Italy: what people perceive and what are the gaps to improve the risk communication and the participatory process. Chemical Engineering Transactions, 26, 297-302. DOI: https://doi.org/10.3303/CET1870212

Marchi, B. (1991). The Seveso Directive: An Italian Pilot Study in Enabling Communication. Risk Analysis, Vol. 11, No. 2.

Pereira, V. (2008). Percepção Social do Risco de Acidente Industrial Grave. Dissertação de Mestre em Planeamento do Território – Riscos Naturais e Tecnológicos, Universidade de Aveiro, 196 p.

Poumadère, M. e Bertoldo, R. (2010). Risk information and minority identity in the neighbourhood of industrial facilities. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, Volume 2 Number 2. DOI: https://doi.org/10.1386/cjcs.2.2.213_1

Resolução do Conselho de Ministros 35/87, de 8 de julho. URL: https://dre.pt/application/file/420108

Ribeiro, R. (2019). Acidentes industriais graves no município de Sintra e informação pública: estudo de caso (Tese de mestrado). Instituto Superior de Ensino e Ciências, 92 p.

Tavares, A., Mendes, J. & Basto, E. (2011). Percepção dos riscos naturais e tecnológicos, confiança institucional e preparação para situações de emergência: O caso de Portugal continental. Revista Crítica de Ciências Sociais [Online], 93, 167-193.

UNEP (2010) A Flexible Framework for Addressing Chemical Accident Prevention and Preparedness.

Walke, G., Simmons, P., Irwin, A. & Wynne, B. (1999). Risk communication, public participation and the Seveso II directive. Journal of Hazardous Materials, 65, 179–190.

Published

2024-10-10