Perception of students from a school in an urban environment of the impact of rural fires on society, the territory, and the environment
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-7723_29-1_7Keywords:
Perception, rural fires, studentsAbstract
The theme of rural fires is addressed in the subject of geography in the 9th year of schooling, in regular education. For this reason, it is pertinent to reflect on how this might influence the awareness and co-responsibility of students. The main objective of this research was to encourage students to reflect on and analyse their perception of the impacts of rural fires on society, territory, and the environment. The methodology had two stages; the students first performed a diagnostic test, which was provided through the Socrative tool, and then they carried out a group survey in which each group selected and analysed a district and the respective analysis parameters developed in the work guide. Overall, it was found that the students' perception surpassed the initial expectations, since they identified the impacts at an environmental and territorial level. However, in relation to the social level the students showed a certain lack of knowledge. Our research was carried out at Colégio Nossa Senhora de Lourdes in the municipality of Porto.
Downloads
References
Bacha, M. D. L., Strehlau, V. I. e Romano, R. (2006). Percepção: termo frequente, usos inconsequentes em pesquisa. Anais do XXX Encontro ANPAD.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – Educação para o Risco, Recomendação n.º 5/2011, Ministério da Educação e Ciência, Diário da República, 2.ª série — N.º 202 — 20 de Outubro de 2011.
Cunha, M. (2008). O contributo da educação formal em Geografia na prevenção dos incêndios florestais (Dissertação de Mestrado em Gestão de Riscos Naturais). Faculdade de Letras da Universidade do Porto.
Efron, R. (1969). What is perception?. In Proceedings of the Boston Colloquium for the Philosophy of Science 1966/1968 (137-173). Springer, Dordrecht.
ESTRATÉGIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA. (2017) Lisboa: DireçãoGeral de Educação e Ciência. Obtido de http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/estrategia_cidadania.pdf
Lourenço, L., Bernardino, S., Fernandes, S. e Félix, F. (2011). Prosepe - altos e baixos de um projeto que resistiu à viragem do milénio, Cadernos de Geografia n.º 30/3. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/depgeotur/publicacoes/Cadernos_Geografia/Numeros_publicados/CadGeo30_31/eixo4_01
Martins, B., Nunes. A., Lourenço L. (2018). Dimensão espacial do(s) risco(s) em Portugal continental e na Área Metropolitana do Porto: perceção dos alunos do 9º ano de escolaridade, Territorium, 25 (ii), 93-104. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-7723_25-2_8
Martins, B; Nunes, A; Lourenço, L. (2019). Spatial risk perception among 9th grade students Mainland Portugal versus the Metropolitan Area of Porto, International Research in Geographical and Environmental Education, Vol. 28, Issue 3, 194-210. DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2018.1561632
Nunes, A., Lourenço, L., Félix, F., Oliveira, S. (2014). Prosepe: Duas décadas a educar para a preservação da floresta Territórios, Comunidades educadoras e desenvolvimento sustentável, Departamento de Geografia da Universidade de Coimbra, ISBN 978989-96810-6-4. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/nicif/Publicacoes/Estudos_de_Colaboradores/PDF/Comunicacoes_congressos/2014_Atas_Territorios__Comunidades_Educadoras_LL1.pdf/
Nunes, A., Martins, B., Lourenço, L. (2018). Risk reduction education in portuguese schools: the example of wildfires, Territorium 25 (ii), 41-51. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-7723_25-2_4
Nunes, A., Martins, B., Azevedo, M. (2020). Exploring the spatial perception of risk in Portugal by students of Geography, Journal of Geography, Vol.119, Issue 5. DOI: https://doi.org/10.1080/00221341.2020.1801803
Santos, B. (2010). Aplicação dos Sistemas de Informação Geográfica como ferramenta de apoio ao combate a Incêndios Florestais no Concelho da Guarda (Dissertação para obtenção do Grau de Mestre em Sistemas de Informação Geográfica). Univ. da Beira Interior.
Teixeira, A. (2018). As potencialidades do brincar: Conceções das educadoras e professoras (Relatório final de Prática de Ensino Supervisionada para obtenção do grau de mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo de Ensino Básico). Escola Superior De Educação De Santarém.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Territorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in Antropologia Portuguesa journal.