Memórias - razões e sentido de uma aprendizagem em arquitectura
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_3_8Keywords:
Ensino, AprendizagemAbstract
Conheci Carlos de Almeida no final de 1961. Cheguei a Coimbra com presunção de estudante e ambição de me orientar, logo que possível, para a arquitectura. Sopunha-me ser capaz de desenhar e fui oferecer os meus préstimos em trabalho à hora ao mais activo arquitecto da cidade. Admirei a firmeza com que conduzia a execução das suas obras. Senti a força da modernidade do prédio da Rua da Sofia onde estava instalado o seu escritório-atelier. Percebi a convicção com que se entregava ao seu ofício numa linha de afirmação militante da corrente moderna, perseguindo as poéticas de Le Corbusier ou Niemeyer em nome do progresso. E o firme compromisso que a si próprio se impôs de acreditar sempre no seu país e no seu povo, aceitando as utopias do futuro. Só mais tarde me apercebi de quanto depois veio a sofrer na defesa dos seus ideais. Com simpatia e compreensão inventou para mim algum trabalho, talvez desnecessário, dando-me o alento que não sei se a qualidade do desenho realizado teria merecido.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Domingos Tavares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
B. Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
D. Securing permission to publish illustrations and other graphic data under copyright in the journal is the authors' responsibility.