Computação e síntese de projecto: modelos computacionias como instrumentos metodológicos no ensino de projecto
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_4_37Abstract
O recurso a modelos computacionais como ferramentas de auxilio ao ensino de projecto é um assunto ainda pouco debatido e sem expressão nos currículos dos cursos de arquitectura em Portugal. Este artigo discute alguns tópicos que procuram clarificar a sua pertinência, nomeadamente, a metodologia que está inerente ao desenvolvimento de modelos computacionais no auxilio à geração de soluções de projecto, e ainda, por contribuírem para uma síntese de projecto.
Este artigo versa sobre a utilização de ferramentas digitais, em geral, e modelos computacionais em especifico, mostrando argumentos que se distanciam de ruptura metodológica e conceptual de processos de definição de projecto ditos tradicionais. Debate a possibilidade de transformação evolutiva desta mesma metodologia pelo aumento de recursos que se disponibilizam para o tratamento, organização e avaliação do conhecimento que os arquitectos têm sobre os princípios do projecto.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Bruno Figueiredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
B. Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
D. Securing permission to publish illustrations and other graphic data under copyright in the journal is the authors' responsibility.