Teaching through Design. Image as Operative History at the Porto School
DOI:
https://doi.org/10.14195/1647-8681_4_44Resumo
The Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto, as an institution, starts in 1979. To its works and the design of the new building for the School (1983-1996) presided the idea of maintaining and building upon two centuries of accumulated pedagogical experience in Architectural teaching, a purpose that will decisively condition the programmatic brief given to Álvaro Siza, and his response to it.From all the requirements, together with the careful selection of the architect and the client, we find a purpose to manage the explosive growth of the school guarding careful consideration of its teaching model. The brief and the design clearly show a strategy of resistance facing the instability of the postmodern condition, strengthening the disciplinary autonomy through the hegemonic centrality of the Design Studio space and its product as the main synthesis of knowledge in Architecture.It is our understanding that this strategy may also have to do with a desire to invest the building with the role of a permanent lesson in architecture, and by immersion, educating its inhabitants in a “particular way of doing and teaching architecture” [Távora, 1991], thus developing in them the capacity for simultaneous analysis and synthesis of architecture, a particular characteristic of the Porto School.
Downloads
##submission.downloads##
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2013 Manuel Montenegro

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores conservam os direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).