Pessoas-livros: O Arquivo Bibliográfico de Fernando Pessoa
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_2-1_3Keywords:
Fernando Pessoa, Archive, Book, Edition, Poetry, ModernismAbstract
Although Fernando Pessoa’s work mostly exists in the nearly 30,000 pieces of paper that form the archive held by the Portuguese National Library, it is possible to show how this archive is composed by bibliographical materials, which link it to the book as a medium. Against the common idea of Pessoa as someone who didn’t write books and only left individual pieces of paper, this material evidence shows that the poet conceived an idea of the book and of a set of books, which conditioned his way of writing. This article follows the purpose of contextualizing and determining Pessoa’s concerns with the materiality of a medium different than the one which contains the greater part of his work, by analyzing several evidences of this bibliographical dimension of his writing.
Downloads
References
Edições da obra de Fernando Pessoa
PESSOA, Fernando (1993). Mensagem. Poemas Esotéricos. Coord. de José Augusto Seabra. Edição Crítica. Madrid [etc.]: Colecção Arquivos.
PESSOA, Fernando (1994). Poemas Completos de Alberto Caeiro. Ed. de Teresa Sobral Cunha. Lisboa: Editorial Presença.
PESSOA, Fernando (1998). Cartas entre Fernando Pessoa e os directores da Presença. Edição e Estudo de Enrico Martines. Ed. Crítica de Fernando Pessoa. Estudos. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
PESSOA, Fernando (2000). Crítica. Ensaios, Artigos, Entrevistas. Ed. de Fernando Cabral Martins. Obras de Fernando Pessoa. Lisboa: Assírio & Alvim.
PESSOA, Fernando (2000a). Poemas de Fernando Pessoa. 1934-1935. Ed. de Luís Prista. Edição Crítica de Fernando Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
PESSOA, Fernando (2001). Alberto Caeiro. Poesia. Ed. de Fernando Cabral Martins e Richard Zenith. Obras de Fernando Pessoa. Lisboa: Assírio & Alvim.
PESSOA, Fernando (2006). Obras de Jean Seul de Méluret. Edição e Estudo de Rita Patrício e Jerónimo Pizarro. Edição Crítica de Fernando Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
PESSOA, Fernando (2009). Cadernos. Tomo I. Ed. de Jerónimo Pizarro. Edição Crítica de Fernando Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
PESSOA, Fernando (2010). Livro do Desasocego. Tomos I e II. Ed. de Jerónimo Pizarro. Edição Crítica de Fernando Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
PESSOA, Fernando (2011). Sebastianismo e Quinto Império. Edição, introdução e notas de Jorge Uribe e Pedro Sepúlveda. Obras de Fernando Pessoa. Nova Série. Lisboa: Ática.
PESSOA, Fernando (2012). Teoria da Heteronímia. Ed. de Fernando Cabral Martins e Richard Zenith. Páginas de Fernando Pessoa. Lisboa: Assírio & Alvim.
Outras fontes da obra de Fernando Pessoa
BNP: Espólio de Fernando Pessoa à guarda da Biblioteca Nacional de Portugal (Espólio 3).
CFP: Livros da Biblioteca Particular de Fernando Pessoa, à guarda da Casa Fernando Pessoa.
Espólio de Fernando Pessoa disponibilizado na Biblioteca Nacional Digital, junho de 2014, http://purl.pt/1000/1/.
Portal da Casa Fernando Pessoa, onde se encontram disponíveis para consulta os exemplares da sua Biblioteca Particular, junho de 2014, http://casafernandopessoa.cm-lisboa.pt.
Outras referências
BELKNAP, Robert E. (2004). The List: The Uses and Pleasures of Cataloguing. New Haven: Yale University Press.
BLUMENBERG, Hans (1981). Die Lesbarkeit der Welt. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
BUESCU, Helena Carvalhão (2003). “Des livres du futur et du passé: Pessoa et Mallarmé (avec passage par Calvino et Ortega).” Representações do Real na Modernidade – ACT 7. Org. de Helena Carvalhão Buescu e João Ferreira Duarte. Lisboa: Centro de Estudos Comparatistas, Colibri. 43-59.
CASTRO, Ivo (2013). Editar Pessoa. 2.ª edição, aumentada. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
DIONÍSIO, João (1993). “Introdução.” Poemas Ingleses. Tomo I. Antinous, Inscriptions, Epithalamium, 35 Sonnets. Ed. de João Dionísio. Edição Crítica de Fernando Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda. 7-37.
DRUCKER, Johanna (1994). The Visible Word: Experimental Typography and Modern Art, 1909-1923. Chicago: The University of Chicago Press.
DRUCKER, Johanna (1995). The Century of Artist’s Books. New York: Granary Books.
DUARTE, Luiz Fagundes (1988). “Texto acabado e texto virtual ou a cauda do cometa.” Revista da Biblioteca Nacional. S. 2. 3.3 (set.-dez.): 167-181.
DUARTE, Luiz Fagundes (2008). “Arca.” Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português. Coord. de Fernando Cabral Martins. Lisboa: Caminho. 55-58.
ECO, Umberto (2009). La Vertigine della Lista. Milano: Bompiani: 2009. Trad: A Vertigem das Listas. Trad. de Vergílio Tenreiro Viseu. Lisboa: Difel, 2009.
FEIJÓ, António M. (2000). “‘Alberto Caeiro’ e as últimas palavras de Fernando Pessoa.” Revista Colóquio/Letras 155/156 (jan.): 181-190.
FOUCAULT, Michel (1994). “Qu’est-ce qu’un auteur?” In Dits et Écrits 1954-1988. Paris: Gallimard. 789-821. (1.a ed.: 1969, Bulletin de la Societé française de philosophie, 63e année, 3). Trad.: 1992, O que é um autor ? Trad. de António Fernando Cascais e Edmundo Cordeiro. Prefácio de José A. Bragança de Miranda e António Fernando Cascais. Lisboa: Vega.
GALHOZ, Maria Aliete (1993). “A fortuna editorial pessoana e seus problemas.” Mensagem. Poemas Esotéricos. Coord. de José Augusto Seabra. Edição Crítica. Madrid [etc.]: Coleção Arquivos. 216-226.
GUSMÃO, Manuel (2003). “O Fausto — um teatro em ruínas.” Românica. Revista de Literatura do Departamento de Literaturas Românicas da FLUL 12: 67-86.
GUSMÃO, Manuel (2011). “Fernando Pessoa e o Original Perdido.” Tágides. Revista de Literatura, Cultura e Arte Portuguesas 1. Revisão da História da Literatura e Nova Filologia. São Paulo: Universidade de São Paulo: 89-100.
MARTINS, Fernando Cabral (2003). “Breves notas sobre a alta definição.” Românica. Revista de Literatura do Departamento de Literaturas Românicas da FLUL 12: 157-164.
MARTINS, Fernando Cabral (2011). “Fernando Pessoa e o Original Perdido.” Tágides. Revista de Literatura, Cultura e Arte Portuguesas 1. Revisão da História da Literatura e Nova Filologia. São Paulo: Universidade de São Paulo: 89-100.
MCGANN, Jerome J. (1993). Black Riders: The Visible Language of Modernism. Princeton, NJ: Princeton University Press.
PATRÍCIO, Rita (2012). Episódios. Da teorização estética em Fernando Pessoa. Edição do Centro de Estudos Humanísticos da Universidade do Minho. V. N. Famalicão: Edições Húmus.
PATRÍCIO, Rita e Jerónimo Pizarro (2006). “Introdução.” Obras de Jean Seul de Méluret. Edição e Estudo de Rita Patrício e Jerónimo Pizarro. Edição Crítica de Fernando Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda. 7-36.
SANTOS, Maria Laura Nobre dos; Cruz, Alexandrina Cruz, Rosa Maria Montenegro e Lídia Pimentel (1988). “A inventariação do espólio de Fernando Pessoa: tentativa de reconstituição.” Revista da Biblioteca Nacional. S. 2. 3.3 (set.-dez.): 119-213.
SCHERER, Jacques (1977). Le “Livre” de Mallarmé. Nouvelle Édition Revue et Augmentée. Paris: Gallimard.
SEPÚLVEDA, Pedro (2013). Os livros de Fernando Pessoa. Prefácio de António M. Feijó. Lisboa: Ática.
SEPÚLVEDA, Pedro (2013a). “Listas do Desassossego.” In MATLIT. Revista do Programa de Doutoramento “Estudos Avançados em Materialidades da Literatura” 1.1: 35-55.
SEPÚLVEDA, Pedro e Jorge Uribe (2013). “Planeamento editorial de uma obra em potência: o autor crítico e tradutor Thomas Crosse.” Revista Colóquio/Letras 183: 57-79.
ZENITH, Richard (2001). “Caeiro Triunfal.” Alberto Caeiro. Poesia. Ed. de Fernando Cabral Martins e Richard Zenith. Lisboa: Assírio e Alvim. 226-266
Published
How to Cite
Issue
Section
License
MATLIT embraces full open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution- 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.