Materiality and evanescence in app-books: interactive digital books for children and obstacles to digital education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_4

Keywords:

digital books for children, mobile app books, materialities of literature, evanescence, digital libraries

Abstract

This research is aimed at making a brief history of the works that have won the Jabuti  Award and to reflect upon the challenges presented in app books for children, especially so that it can become an applicable alternative tool for literary education in the school environment. Among these challenges are the very materiality and evanescence of these productions, issues that are tackled based on the considerations of Hayles (2002), Antonio (2011), Corrêa (2016) and Ribeiro (2017). We will also discuss a model for insertion of digital books in Brazilian schools that has been in place since 2014, digital libraries, platforms that usually provide simpler productions, adding pedagogical solutions and reading assessment. The methodology used was exploratory with bibliographical basis, with comparative descriptions and immanent analysis of the awarded works, also considerations based on interviews with stakeholders of this market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Atsuko Matsuda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-Câmpus Curitiba (UTFPR-Curitiba)

Doutora em Estudos Literários pelo Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Professora Associada I da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Curitiba (UTFPR-Curitiba), do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL) e do Curso de Graduação em Licenciatura em Letras Português.

Jaqueline Conte, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-Câmpus Curitiba (UTFPR-Curitiba)

Mestra em Estudos de Linguagens pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL), da Universidade Tecnológica Federal do Paraná-Câmpus Curitiba (UTFPR-Curitiba).

References

ANTONIO, Jorge Luiz (2011). “Tecno-arte-poesia no Brasil.” O eixo e a roda 20.2: 109-129. Belo Horizonte: UFMG.

CHARTIER, Roger (1998). “A aventura do livro: do leitor ao navegador.” Conversações com Jean Lebrun. Trad. Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo/ UNESP.

CONTE, Jaqueline (2019). O Livro Digital Interativo para Crianças: materialidade e evanescência, demanda e mercado – uma leitura a partir dos app-books vencedores do Prêmio Jabuti. Dissertação de Mestrado. (Mestrado em Estudos de Linguagens) – Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

CORRÊA, Alamir Aquino (2016a). “Portabilidade, Evanescências e Rubricas: Discussões em Torno da Literatura Digital na Sala de Aula.” MATLIT: Materialidades Da Literatura 4.2: 233-53. https://doi.org/10.14195/2182-8830_4-2_11. [10 June 2019].

CORRÊA, Alamir Aquino (2016b). “Literatura: contexto digital, hipercolonialismo e materialidades.” Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea 47: 119-140 (jan.-jun. 2016). http://dx.doi.org/10.1590/2316-4018476. [10 June 2019].

FREDERICO, Aline (2018). Embodiment and agency in digital reading: Preschoolers making meaning with literary apps (Doctoral thesis). Cambridge: University of Cambridge. https://doi.org/10.17863/CAM.31007. [17 March 2020].

HAYLES, N. Katherine (2002). Writing machines. Cambridge, MA: The MIT Press.

HAYLES, N. Katherine (2009). Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global.

KIRCHOF, Edgar Roberto (2009). “O desaparecimento do autor nas tramas da literatura digital: uma reflexão foucaultiana”. Signo 34.56: 47-63. https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/962. [24 June 2020].

KIRCHOF, Edgar Roberto (2013). “Desafios para o ensino da literatura digital?” Revista da Anpoll 35: 127-142 (jul./dez. 2013). https://doi.org/10.18309/anp.v1i35.647. [25 June 2020].

KOMMERS, Piet A.M., Scott Grabinger, and Joanna C. Dunlap (1996). Hypermedia learning environments: Instructional design and integration. London: Psychology Press.

MCLUHAN, Marshall (2011 [1964]). Os meios de comunicação como extensões do homem. Trad. Décio Pignatari. São Paulo: Cultrix.

MORGAN, Hani (2013). “Multimodal Children’s E-Books Help Young Learners in Reading.” Early Childhood Education Journal 41: 477–483. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0575-8

PUBLISHNEWS. “Árvore de Livros cresce e vira Árvore Educação.” https://www.publishnews.com.br/materias/2019/09/30/arvore-de-livros-cresce-e-vira-arvore-educacao. [22 May 2020].

PRIMO, Alex (2000). “Interação mútua e reativa: uma proposta de estudo.” Revista da Famecos 12: 81-92 (jun. 2000). http://www.ufrgs.br/limc/PDFs/int_mutua_reativa.pdf. [10 June 2019].

RIBEIRO, Ana Elisa (2017). “O bibliógrafo digital: questões sobre a materialidade do livro no século XXI.” Perspectivas em Ciências da Informação 22: 120-130 (jul. 2017). http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362017000600120&lng=pt&tlng=pt. [10 June 2019].

TEIXEIRA, Deglaucy Jorge (2015). A interatividade e a narrativa no livro digital infantil: proposição de uma matriz de análise. 202 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica, Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/133086. [24 June 2020].

Downloads

Published

2020-10-28

How to Cite

Matsuda, Alice Atsuko, and Jaqueline Conte. 2020. “Materiality and Evanescence in App-Books: Interactive Digital Books for Children and Obstacles to Digital Education”. MATLIT: Materialities of Literature 8 (1):65-86. https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_4.

Issue

Section

Secção Temática | Thematic Section