Multimodal teaching of Portuguese: a pedagogical proposal based on experimental-digital works by Rui Torres
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_6Keywords:
pedagogy, mother tongue, digital poetry, experimentalism, Rui TorresAbstract
The paradigm shift from print culture to digital media culture presumes the adequacy of a pedagogical model of training in linguistics that considers the challenges and the specifics of a communicative and linguistic materiality sustained in a new ecology of media. This article presents a pedagogical proposal for the curricular units of introduction to linguistics and literary studies (Portuguese I and II), taught within the scope of the Degree in Elementary Education at the Polytechnic Institute of Beja. The proposal, which takes into account the benchmark for standards of the Department of Education in articulation with principles of analysis of Digital Literary Studies, is based on the digital literary work of Rui Torres, one of the authors recently introduced in the Portuguese National Reading Plan (NRP).
Downloads
References
AUSTIN, John L. (1962). How to Do Things with Words. Londres: Oxford University Press.
BONACHO, Fernanda do R. F. (2013). A Leitura em Ambiente Digital: Transliteracias da Comunicação. Tese de Doutoramento. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. http://hdl.handle.net/10362/10379. [27 de janeiro de 2020].
BUESCU, Helena C., José Morais, Maria Regina Rocha, e Violante F. Magalhães (2015). Programa e Metas Curriculares de Português do Ensino Básico. Lisboa: Governo de Portugal – Ministério da Educação e Ciência. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Portugues/pmcpeb_julho_2015.pdf. [19 de novembro de 2019].
BUESCU, Helena C., Maria Regina Rocha, e Violante F. Magalhães (sem data). Materiais de Apoio à Implementação das Metas Curriculares: Português – 1.o Ciclo: Educação Literária. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Portugues/1_ciclo_educacao_literaria.pdf. [27 de janeiro de 2020].
BUESCU, Helena C., Maria Regina Rocha, e Violante F. Magalhães (sem data). Materiais de Apoio à Implementação das Metas Curriculares: Português – 1.o Ciclo: Gramática. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Portugues/1_ciclo_gramatica.pdf. [27 de janeiro de 2020].
BUESCU, Helena C., Maria Regina Rocha, e Violante F. Magalhães (sem data). Materiais de Apoio à Implementação das Metas Curriculares: Português – 1.o Ciclo: Leitura e Escrita. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Portugues/1_ciclo_leitura_escrita.pdf. [27 de janeiro de 2020].
BUESCU, Helena C., Maria Regina Rocha, e Violante F. Magalhães (sem data). Materiais de Apoio à Implementação das Metas Curriculares: Português - 1.o Ciclo: Oralidade. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Portugues/1_ciclo_oralidade.pdf. [Acedido a 27 de janeiro de 2020].
CHOMSKY, Noam (1969). Current Issues in Linguistic Theory. Haia: Mouton.
CIOTTI, Naira (2014). O Professor-performer. Natal: Editora da UFRN.
CRYSTAL, David (2017). The Cambridge Encyclopedia of Language. 6.ª ed. Cambridge: Cambridge University Press.
DGE (2018). “Documentos Curriculares de Referência: Aprendizagens Essenciais – Ensino Básico | Português”. https://www.dge.mec.pt/portugues. [1 de julho de 2019].
DUARTE, Inês (2000a). “A Interpretação das Expressões Linguísticas”. Língua Portuguesa: Instrumentos de Análise. Lisboa: Universidade Aberta. 285-338.
DUARTE, Inês (2000b). Língua Portuguesa: Instrumentos de Análise. Lisboa: Universidade Aberta.
DUARTE, Inês (2008). PNEP – O Conhecimento da Língua: Desenvolver a Consciência Linguística. Lisboa: Direção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular.
ECO, Umberto (2016). Obra Aberta. Tr. João Furtado. Lisboa: Relógio d’Água.
FOLQUE, Maria da A. (2018). O Aprender a Aprender no Pré-Escolar: O Modelo Pedagógico do Movimento da Escola Moderna. 3.a ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
FONSECA, Fernanda I. (1994). “Ensino da língua materna: do objecto aos objectivos”, in Gramática e Pragmática. Porto: Porto Editora. 117-131.
GONÇALVES, Fernanda, Paula Guerreiro, e Maria João Freitas (2011). PNEP – O Conhecimento da Língua: Percursos de Desenvolvimento. Lisboa: Direção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular.
JAKOBSON, Roman (1963). Essais de linguistique générale. Paris: Editions de Minuit.
JAKOBSON, Roman (2003). Linguística e Comunicação. Tr. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix.
KRESS, Gunther R., e Theo Van Leeuwen (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford: Oxford University Press.
LOPES, Ana C. M. (2006). “Fronteiras entre semântica e pragmática: algumas reflexões”. Eds. Clarinda Maia, Ana Cristina Macário Lopes, e Graça Rio-Torto. Revista Portuguesa de Filologia – Miscelânia de Estudos in Memoriam José G. Herculano de Carvalho XXV (I). 275-94.
LOPES, Ana C. M (2011). “Atos de fala e ensino do Português como língua materna: algumas reflexões”. Português, Língua e Ensino. Eds. Isabel Duarte e Olívia Figueiredo. Porto: Universidade do Porto. 223-246.
LOPES, Ana C. M (2018). “Considerações finais”. Pragmática. Uma introdução, 255–260. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. https://doi.org/10.14195/978-989-26-1604-9. [4 de fevereiro de 2020].
MARQUES, Liliana, Lourdes Mata, e Manuela Rosa (2016). Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Ed. Isabel Lopes da Silva. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação. https://www.dge.mec.pt/ocepe/. [21 de novembro de 2019].
MARTINET, André (1965). La Linguistique Synchronique. Paris: Presses Universitaires de France.
MARTINS, Guilherme d’Oliveira, Carlos Alberto Sousa Gomes, Joana Maria Leitão Brocardo, José Vítor Pedroso, José León Acosta Carrillo, Luísa Maria Ucha Silva, Maria Manuela Guerreiro Alves da Encarnação, et al. (2017). Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE). https://dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf. [27 de janeiro de 2020].
MATEUS, Maria H. M. (2002). “Ensino da Língua e Desenvolvimento Educativo”. Revista Perspectiva, 20.1: 15-25.
MOURÃO, José Augusto (2010). “A escrita electrónica: o Poemário de Rui Torres”. Comunicação, Cognição e Media. Eds. Augusto Soares da Silva, José Cândido Martins, Luísa Magalhães, e Miguel Gonçalves. Braga: Aletheia. 765-768.
NOVAK, Julia (2011). Live Poetry: An Integrated Approach to Poetry in Performance. Amesterdão: Rodopi.
OLIVEIRA, Fátima (1996). “Semântica”. Introdução à Linguística Geral e Portuguesa. Eds. Isabel Hub Faria, Emília Ribeiro Pedro, Inês Duarte, e Carlos A. M. Gouveia. Lisboa: Caminho. 333-379.
PAYRATÓ, Lluís (2010). Pragmàtica, discurs i llengua oral: introducció a l’anàlisi funcional de textos. 2.a ed. Barcelona: Editorial UOC.
PEREIRA, Vinicius Carvalho (2017). “Uma estética da deriva digital em Mar de Sophia, de Rui Torres”. Navegações 10.1: 12-22. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2017.1.25206. [1 de fevereiro de 2020].
PORTELA, Manuel (2012). “Autoautor, autotexto, autoleitor: o poema como base de dados”. Revista de Estudos Literários (Literatura no século XXI) 2: 203-240.
PORTELA, Manuel (2013). Scripting Reading Motions: The Codex and the Computer as Self-reflexive Machines. Cambridge, MA: The MIT Press.
POYATOS, Fernando (1993). Paralanguage: A Linguistic and Interdisciplinary Approach to Interactive Speech and Sound. Amsterdam studies in the theory and history of linguistic science, v. 92. Amesterdão: J. Benjamins.
POYATOS, Fernando (2002). Nonverbal Communication across Disciplines. 3 vols. Amesterdão: J. Benjamins.
RODRIGUES, Estela (2019). Pensar a Imagem Olhar o Texto: Experimentos Poéticos na Educação da Infância. Porto: Afrontamento.
SAUSSURE, Ferdinand de (1959). Course in General Linguistics. Eds. Charles Bally e Albert Sechehaye. Tr. Wade Baskin. Nova Iorque: Philosophical Library.
SEARLE, John R. (1969). Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
SILVA, Vítor M. de Aguiar e (2010). “Teses sobre o ensino do texto literário na aula de Português”. As Humanidades, os Estudos Culturais, o Ensino da Literatura e a Política da Língua Portuguesa. Coimbra: Almedina. 207-216.
TORRES, Rui (2005). Mar de Sophia. http://telepoesis.net/mardesophia/ [12 de Novembro de 2019].
VEE, Annette (2017). Coding Literacy: How Computer Programming Is Changing Writing. Software studies. Cambridge, MA: The MIT Press.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
MATLIT embraces full open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution- 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.