Signatures of gazes: an analysis of the photobiography of José Cardoso Pires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/2182-8830_9-1_4

Keywords:

photobook, photobiography, image, argument, José Cardoso Pires

Abstract

The present article aims to analyse hypotheses for reading and understanding a photobook from a specific case: the photobiography. To do so, we take as object of study the photobiography of the writer José Cardoso Pires by Inês Pedrosa, published one year after the author's death. In a predominantly visual genre, we intend to explore the concept of narrativity, commonly associated with the structure of verbal texts. Furthermore, we look into the relations between text and image, within the photobiography, for the production of a third genre: the essay, which is inserted in the work through the text-montage O cirurgião das palavras, also by Inês Pedrosa. Thus, the photobiography is analysed from symbolic, narrative, and rhetorical perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. (2003). “O ensaio como forma”. Notas de Literatura I. Trad. Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Duas Cidades/ Editora 34.

ANDRADE, Carlos Drummond de (1942). Poesias. São Paulo: Livraria José Olympio Editora.

BARILLI, Renato (1994). Curso de estética. Trad. Isabel Teresa Santos. Lisboa: Editorial Estampa.

BARTHES, Roland (2007). A câmara clara. Lisboa: Edições 70.

BOURDIEU, Pierre (1996). Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. Campinas: Papirus.

BRUNO, Fabiana (2010). “Fotobiografia: por uma metodologia da estética em antropologia”. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, 18.2: 27-45. DOI: 10.20396/resgate.v18i19.8645677.

CASSIRER, Ernst (2004). Filosofia das formas simbólicas. São Paulo: Martins Fontes.

CASSIRER, Ernst (1972). Antropologia filosófica: ensaio sobre o homem – introdução a uma filosofia da cultura humana. Trad. Vicente Félix de Queiroz. São Paulo: Editora Mestre Jou.

COLBERG, Jorg (2017). Understanding Photobooks: the Form and Content of the Photographic Book. Londres: Focal.

COSTA, Ana Paula (2020). Fotolivro como montagem: fenômenos de justaposição eisensteiniana, tese de doutoramento apresentada ao Departamento de Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 16 jun 2020. http://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1612456_2020_completo.pdf. [12 junho 2021].

DELEUZE, Gilles, e Félix Guattari (1995-1997). Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34.

GUMBRECHT, Hans Ulrich (2009). “A presença realizada na linguagem: com atenção especial para a presença do passado”. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, 2.3: 10-22. Trad. Bruno Diniz, Juliana Jardim de Oliveira e Oliveira, Valdei Araújo. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i3.68.

GUMBRECHT, Hans Ulrich (2011). Our Broad Present: time and contemporary culture. Nova Iorque: Columbia University Press.

LANGER, Susanne (2004). Filosofia em nova chave. São Paulo: Perspetiva.

LANGER, Susanne (1980), Sentimento e forma. São Paulo: Perspetiva.

MAZZILLI, Bruna (2020). O fotolivro como espaço de complexidade e potência para a fotografia documental, tese de mestrado apresentada à Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. 2020. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27164/tde-03032021-164516/publico/BrunaSanjarMazzilli.pdf [12 junho 2021].

MORA, Gilles, e Claude Nori (1983). L’été dernier: manifeste photobiografique. Paris: Éditions de l’Étoile.

PARR, Martin, e Gerry Badger (2004). The Photobook: a history, v. 1. Londres: Phaidon.

PEDROSA, Inês (1999). José Cardoso Pires: Fotobiografia. Lisboa: Publicações Dom Quixote.

PEDROSA, Inês (2009). Nas tuas mãos. Lisboa: Publicações Dom Quixote.

PIRES, José Cardoso (2003). E agora, José?. Porto: Círculo de Leitores.

PIRES, José Cardoso (1968). O Delfim. Lisboa: Livraria Moraes.

PREVEDELLO, Tatiana (2018). “Sob o signo de Chronos e Kairós: a narração do tempo em Lobo Antunes”. Revista de Estudos Literários 8: 275-300. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. DOI: https://doi.org/10.14195/2183-847X_8_11.

RAMOS, Marina (2017). Conhecer Fotolivros: (in) definições, histórias e processos de produção, tese de mestrado apresentada ao Centro de artes e Comunicação integrado no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Pernambuco. 25 out 2017. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/28352 [19 março 2021].

REIS, Carlos (2018). Dicionário de Estudos Narrativos. Coimbra: Almedina.

ROSADO, Sofia (2009). “Biografia”. E-dicionário de termos literários. 24 dez 2009. https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/biografia/ [19 março 2021].

ROUILLÉ, André (2009). A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac.

Published

2021-11-17

How to Cite

Mendes, Gabriella, and Rita Gomes. 2021. “Signatures of Gazes: An Analysis of the Photobiography of José Cardoso Pires”. MATLIT: Materialities of Literature 9 (1):61-78. https://doi.org/10.14195/2182-8830_9-1_4.

Issue

Section

Secção Temática | Thematic Section