Além do Consumo Noticioso: o Papel da Televisão nas Audiências Jovens em Portugal

Autores

  • Mariana Scalabrin Müller Lusófona University, Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies (CICANT) https://orcid.org/0000-0002-3993-384X

DOI:

https://doi.org/10.14195/2183-5462_45_6

Palavras-chave:

televisão, audiências jovens, consumo de notícias, Portugal

Resumo

Este estudo explora a relação entre a televisão e os públicos jovens (dos 15 aos 24 anos) em Portugal, num contexto de crescente ascensão dos meios digitais. Através da análise de dados provenientes de um inquérito online a 1362 participantes e de 42 entrevistas semiestruturadas, os jovens são categorizados em sete perfis baseados nos seus hábitos de consumo televisivo e perspetivas críticas. Revela-se uma paisagem mediática com nuances, na qual a relevância da televisão se mantém em papéis transformados — de uma fonte tradicional de notícias para uma plataforma de conteúdo em streaming. Demonstrou-se que o envolvimento dos jovens espectadores com a televisão é moldado por dinâmicas familiares, percursos educativos e uma crescente preferência por plataformas digitais, indicando uma mudança para um consumo de media mais personalizado e interativo.

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Biografia Autor

Mariana Scalabrin Müller, Lusófona University, Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies (CICANT)

Mariana Scalabrin Müller is a Postdoctoral Researcher at YouNDigital - Youth, News and Digital Citizenship (DOI 10.54499/PTDC/COM-OUT/0243/2021) and Integrated Researcher at the Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies (CICANT/DOI 10.54499/UIDB/05260/2020). She holds a PhD degree from the University of Minho (FCT PhD Program "Estudos de Comunicação: Tecnologia, Cultura e Sociedade"). Over the years, Mariana has been researching media, cultural industries, and diversity in an array of projects. Her doctoral thesis was funded by the Portuguese Foundation for Science and Technology and focused on cultural journalism in Brazil and Portugal with a post-colonial perspective. In 2018/2019, she was a visiting PhD Candidate at Erasmus University Rotterdam. Mariana holds a Master's degree from the Federal University of Rio Grande do Sul (Brazil) with a thesis focus on coverage analysis of cultural journalism. Her master's thesis was funded by the Coordination of Superior Level Staff Improvement (CAPES-Brazil). She has worked as a journalist for over five years in Brazil focusing on topics such as culture, education, sustainability, and local news. Additionally, Mariana worked as a Science and Communication Manager at the Research Centre for Science and Technology of the Arts, Universidade Católica Portuguesa. Research interests include cultural journalism, media and creative industries, audience and reception studies, post-colonial studies, and gender studies. Currently, Mariana is a Communication Officer at the ECREA Audiences and Reception Studies Section.

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Publicado

2024-10-25

Como Citar

Müller, M. S. . (2024). Além do Consumo Noticioso: o Papel da Televisão nas Audiências Jovens em Portugal. Media & Jornalismo, 24(45), e4506. https://doi.org/10.14195/2183-5462_45_6