Identification of the parameters of a Miocene clay intersected by a tunnel of the Lisbon Metro
DOI:
https://doi.org/10.14195/2184-8394_102_1Abstract
Is applied back analysis algorithm is applied to the identification of geotechnical parameters of the ground involved by the surface terminus tunnel of the Alameda II Station of the Metropolitano de Lisboa. The finite element method is used, the study is two dimensional and the analysis is performed assuming a plain strain state. Two types of behaviour are considered for the ground massive: linear elastic with either isotropic and transverse-isotropic styles and hyperbolic with isotropy. The three dimensional effect of the front advance is simulated by the convergence-confinement method. The identification of the parameters is performed using field measurements and observations and then they are confronted with those obtained by means of the geothecnical characterization in situ and laboratory tests.
Downloads
References
Almeida e Sousa, J. Túneis em maciços terrosos - comportamento e modelação numérica. Tese de doutoramento. Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra, 1998. Almeida e Sousa, J.; Marques, F. E. R. e Lemos, L. L. Túnel do término da Alameda II. Análise do com - portamento. Revista Portuguesa de Geotecnia, Sociedade Portuguesa de Geotecnia, N.º 93, 2001. Beck, J. V.; Arnold, K. J. Parameter estimation in engineering and science. Jonh Wiley & Sons Inc., New York. 1977.
Geocontrole. Metropolitano de Lisboa E. P. – Plano de expansão da rede/ PERII Linha D – 1.ª Fase: Alameda – EXPO, Zona da Estação da Alameda, volume I – Reconhecimento Geotécnico e volume II – Ensaios de Laboratório. 1994.
Ledesma Villalba, A. Identificación de parámetros en geotecnia. Aplicación a la excavación de túneles. Tesis doctoral. Escola Tècnica Superior D’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona, 1987.
Lee, K. M; Rowe, R. K. Deformations caused by surface loading and tunneling: the role of elastic anisotropy. Géotechnique, Vol. 39, N.º 1, pp. 125-149, 1989.
Marques, F. E. R.; Almeida e Sousa, J. e Lemos, L. L. Túnel do término da Alameda II. Caracterização geotécnica da formação das “Argilas dos Prazeres” interessada pela obras. Revista Portuguesa de Geotecnia, Sociedade Portuguesa de Geotecnia, N.º 92, 2001.
Marques, F.; Langton, D. D.; Furtado, R. J.; Almeida e Sousa, J. Determinação das características de compressibilidade e de consolidação das Argilas dos Prazeres. 6.º Congresso Nacional de Geotecnia, Lisboa, vol. 1, pp. 179-188. 1997.
Marques, F. Análise do comportamento de um túnel aberto nas formações miocénicas de Lisboa. Tese de mestrado. Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra. 1998.
Moreira, C. Estimativa por retroanálise de parâmetros geotécnicos de maciços envolventes de túneis superficiais. Tese de doutoramento. Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universi da de de Coimbra, 2003.
Moreira, C., Almeida e Sousa, J. Aplicação de técnicas de retroanálise na identificação de alguns parâmetros geotécnicos de um maciço terroso interessado pela abertura de um túnel do Metropolitano de Lisboa. VI Congresso Nacional de Mecânica Aplicada e Computacional, Universidade de Aveiro, vol. 1, pp 625-634,2000.
Moreira, C., Almeida e Sousa, J. Identification of the soil parameters in the analysis of a shallow tunnel. Modern Tunneling Science and Technology. Adachi et al (eds). A. Balkema Publishers. Tokyo. Vol. 2, pp 685-789, 2001.
Ribeiro e Sousa, L. A observação no controlo da segurança de obras subterrâneas em meio urbano. Curso sobre túneis em meios urbanos. Sociedade Portuguesa de Geotecnia. Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra. Coimbra. 2001.
Sousa Coutinho, A. G. F.; Marques, M.; Costa, A.; Veiga, J. Ensaios pressiométricos na zona da estação da Alameda. Trabalhos realizados, interpretação e resultados dos ensaios. Relatórios 221/96 e 225/96 – NF, LNEC. Lisboa. 1996.