(Re)reading the past / (re)writing the future: digital literature and intangible heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_5

Keywords:

cyberliterature, experimentalism, digital literature, intangible heritage, folk narratives

Abstract

Presenting contemporary Portuguese digital literature within the context of prior experimentalist practices and authors, such as those identified as part of the PO.EX movement, in this article we intend to demonstrate the potential of artistic and literary (re)creation, namely through the exploration of constraint, as well as the use of combinatorics and generativity, in wreading processes, for the transmission and safeguarding of folk narratives as manifestations of Portuguese immaterial (literary) heritage. In addition, the examples analyzed in this paper, are to be considered in the light of an educational and participative strategy following the recommendations of UNESCO’s Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AARSETH, Espen (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.

BARBOSA, Pedro (2006). “Aspectos Quânticos do Cibertexto.” Cibertextualidades 1: 11-42. https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/863/1/cibertxt1_11-42_barbosa.pdf [17 Dezembro 2019].

BARBOSA, Pedro (1996). Teoria do Homem Sentado. Porto: Edições Afrontamento.

BARBOSA, Pedro (1996b). A Ciberliteratura: criação literária e computador. Lisboa: Cosmos.

BARBOSA, Pedro (1977). Literatura Cibernética 1: autopoemas gerados por computador. Porto: Ed. Árvore.

MELO E CASTRO, E. M. de (1981). “A Poesia Experimental Portuguesa.” [1977]. PO.EX: Textos teóricos e documentos da poesia experimental portuguesa. Org. Ana Hatherly & E. M. de M. e Castro. Lisboa: Moraes Editores. 9-12. https://www.po-ex.net/images/stories/textoscolectivos/emmc_poexttdpep_p9-15_26-27_258_apoesiaexperimentalportuguesa.pdf

MELO E CASTRO, E. M. de (1976). Dialéctica das Vanguardas. Lisboa: Horizonte.

GOMES, Maria dos Prazeres (1993). Outrora agora. Relações dialógicas na poesia portuguesa de invenção. São Paulo: EDUC.

HATHERLY, Ana (1983). Anacrusa. 68 Sonhos. Lisboa: & etc/Publicações Culturais Engrenagem.

HATHERLY, Ana (1995). A Casa das Musas. Lisboa: Editorial Estampa.

HATHERLY, Ana (1983). A Experiência do Prodígio: bases teóricas e antologia de textos-visuais portugueses dos séculos XVII e XVIII. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda.

HATHERLY, Ana (1975). A Reinvenção da Leitura. Lisboa: Futura.

MARQUES, Diogo (2018). Reading Digits: Haptic Reading Processes in the Experience of Digital Literary Works. Tese de Doutoramento em Materialidades da Literatura. Universidade de Coimbra. https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/81171 [17 Dezembro 2019].

Ministério da Educação (2018). Aprendizagens Essenciais - Articulação com o Perfil dos Alunos: Português — 3.º Ciclo do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/Consulta_Publica/3_ciclo/8_portugues_cp.pdf [17 Dezembro 2019].

PARAFITA, Alexandre (2006). “O que nos dizem os mitos? – O caso da Torre de Dona Chama.” Mitologia, tradição e inovação – (Re)leituras para uma nova literatura infantil. Coordenação Armindo Mesquita. Vila Nova de Gaia: Edições Gailivro.

PEIXOTO, Paulo (2004). “Identidade como recurso metonímico dos processos de patrimonialização.” Revista Crítica de Ciências Sociais de Coimbra 70: 183-204.

PORTELA, Manuel (2009). “Flash Script Poex: A Recodificação Digital do Poema Experimental.” Cibertextualidades 3: 43-57.

RAMADA PRIETO, Lucas (2018). Esto no va de libros: literatura infantil y juvenil digital y educación literaria. Universitat Autònoma de Barcelona.

TORRES, Rui, and Sandy Baldwin, eds. (2014). “Introduction by the editors.” PO.EX: Essays from Portugal on Cyberliterature and Intermedia by Pedro Barbosa, Ana Hatherly, and E.M. de Melo e Castro. Eds. Rui Torres & Sandy Baldwin. Morgantown, WV: Center for Literary Computing. xiii-xxiii. https://po-ex.net/taxonomia/transtextualidades/metatextualidades-alografas/po-ex-essays-from-portugal-on-cyberliterature-and-intermedia-by-pedro-barbosa-ana-hatherly-and-e-m-de-melo-e-castro/ [17 Dezembro 2019].

UNESCO (2003). Convenção para a Salvaguarda do Património Cultural Imaterial. Paris: UNESCO. https://ich.unesco.org/doc/src/00009-PT-Portugal-PDF.pdfhttps://ich.unesco.org/doc/src/00009-PT-Portugal-PDF.pdf[17 Dezembro 2019].

VV.AA. (2019). “Literatura eletrónica para crianças: o caso do projeto ‘Murais e Literatura: A Criação Digital em Contexto Educativo.’” Leitura: Teoria & Prática 37.75: 39-66.

WARDRIPP-FRUIN, Noah (2010). “Learning to read digital literature.” Reading Moving Letters. Digital Literature in Research and Teaching: A handbook. Eds. Roberto Simanowski, Jörgen Schäfer, and Peter Gendolla. Bielefeld: Transcript-Verlag. 249-260.

Published

2020-10-28

How to Cite

Marques, Diogo, and Ana Gago. 2020. “(Re)reading the past / (re)writing the Future: Digital Literature and Intangible Heritage”. MATLIT: Materialities of Literature 8 (1):87-103. https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_5.

Issue

Section

Secção Temática | Thematic Section