Leila Danziger's compulsive photographs: reflections on the encounter between poetry and photography in “Robert Smithson”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/2182-8830_9-1_10

Keywords:

Leila Danziger, Robert Smithson, poetry, photography, visual arts

Abstract

This study aims to analyse the poem “Robert Smithson” from the book Três ensaios de fala (2012), by Leila Danziger. In the poem, we identified reflections on photographic making and the cultural and artistic uses of photography, based on references to the North American artist, which intertwine themselves with references about Leila's own artistic process. The purpose of this paper is, therefore, to reflect on the poem as a meeting place between different artistic practices, as well as a link between Danziger’s poetic-visual productions and Smithson's photographs and installations, evidenced by the poem itself. For this, we will trace a trajectory from Danziger’s artistic-photographic productions to her poetry, which will also lead us to reflections on the visual art of Robert Smithson himself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariane Pereira Rocha, Federal Institute Sul-rio-grandense (IFSul)

Professora de Literatura e Língua Portuguesa no Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul),
doutoranda em Letras pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). 

References

BRIZUELA, Natalia (2014). Depois da fotografia: uma literatura fora de si. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco.

COSTA, Luiz Claudio (2012). “A melancolia na arte: um artefato da vida pública”. Leila Danziger: Todos os nomes da melancolia. VV.AA. Rio de Janeiro: Apicuri.

DANZIGER, Leila [et al.] (2012). Leila Danziger: Todos os nomes da melancolia. Rio de Janeiro: Apicuri.

DANZIGER, Leila (2012.). Três ensaios de fala. Rio de Janeiro: 7 letras.

DANZIGER, Leila (2013). Diários públicos: sobre a memória e mídia. Rio de Janeiro: Contracapa; FAPERJ.

GARRAMUÑO, Florencia (2014). Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco.

LIMA, Pedro (2019). “Acervos como navios, frágeis não são apenas os migrantes.” MODOS — Revista de História da Arte, Campinas, 3.2: 297-304.

MACHADO, Arlindo (2015). A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili.

NAVAS, Adolfo (2017). Fotografia & poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu Editora.

ROUILLÉ, André (2009). A fotografia: entre documento e a arte contemporânea. Trad. Constância Egrejas. São Paulo: Editora Senac.

SMITHSON, Robert (2008). “Um passeio pelos monumentos de Passaic, Nova Jersey.” [1967]. Trad. Pedro Sussekind. Arte & Ensaios 17, PPGAV-EBA-UFRJ, 2008: 162-167. https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae22_-Robert_Smithson.pdf> . [17 setembro 2020].

SONTAG, Susan (2004). Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras.

SHAW, Debora, and Charles H. Davis (1983). “The Concept of Entropy in the Arts and Humanities.” Journal of Library and Information Science 9, (October 1983): 135-148.

TIETZ, Anelise (2019). “Percursos para achar-se: os deslocamentos de Robert Smithson.” Concinnitas 20.35: 53-77.

Published

2021-11-17

How to Cite

Rocha, Mariane Pereira, and Aulus Mandagará Martins. 2021. “Leila Danziger’s Compulsive Photographs: Reflections on the Encounter Between Poetry and Photography in ‘Robert Smithson’”. MATLIT: Materialities of Literature 9 (1):167-83. https://doi.org/10.14195/2182-8830_9-1_10.

Issue

Section

Secção Temática | Thematic Section