The social ascension in the historical novel of Alexandre dumas and Camilo Castelo Branco
DOI:
https://doi.org/10.14195/2183-847X_9_7Keywords:
Historical novel, Alexandre Dumas, Camilo Castelo BrancoAbstract
This article proposes an analysis of Alexandre Dumas’ best-seller The Three Musketeers (1844), focusing on the theme of social ascension represented by the protagonist d’Artagnan and the villain Milady. Then, it is sought to understand how the myth of meritocracy is questioned by the Portuguese writer Camilo Castelo Branco, in O Demônio do Ouro (1873), a historical novel that has a protagonist in search of social ascension, as in Dumas, and a similar villain, in many ways, to Milady. The objective of this study is to reflect on how the theme of social ascension is seen differently in France, one of the centers of capitalism, and in Portugal, a semi-periphery.
Downloads
References
Castelo Branco, Camilo (1987). “O Demônio do Ouro: romance original”, in Obras Completas, v. 7. Porto: Lello & Irmão. 325-619.
Dumas, Alexandre (1849). Les Trois Mousquetaires. Paris: MM. J.-B. Fellens et L.-P. Dufour Éditeurs, disponível em http://gallica.bnf.fr (consultado em 01/04/2018).
__ (2010). Os Três Mosqueteiros. Trad. André Telles & Rodrigo Lacerda. Rio de Janeiro: Zahar.
Garrett, Almeida (2010). Viagens na Minha Terra. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda.
Hobsbawm, Eric J. (2007a). A Era das Revoluções: Europa 1789-1848. Trad. Maria Tereza Lopes Teixeira & Marcos Penchel. 21.ª ed., São Paulo: Paz e Terra.
__ (2007b). A Era do Capital: 1848-1875. Trad. Luciano Costa Neto. 12.ª ed., São Paulo: Paz e Terra.
Lacerda, Rodrigo (2010). ”Apresentação”, in Alexandre Dumas, Os Três Mosqueteiros. Trad. André Telles & Rodrigo Lacerda. Rio de Janeiro: Zahar. 7-19.
Lukács, György (2011). O Romance Histórico. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo.
Oliveira, Paulo Motta (2011). “Cartografia de muitos embates: a ascensão do romance em Portugal”. Floema. VII.9: 249-282, disponível em http://periodicos.uesb.br/index.php/floema/article/viewFile/791/791 (consultado em 15/07/2017).
Pavanelo, Luciene Marie (2013a). “O Demônio do Ouro, de Camilo Castelo Branco: um outro romance histórico de (mais) um mestre na (semi)periferia do capitalismo”. Revista Letras. 87: 169-186, disponível em https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/31295/22016 (consultado em 15/01/2019).
__ (2013b). Camilo Castelo Branco e Joaquim Manuel de Macedo: convergências na ascensão do romance nas periferias do capitalismo. Tese de Doutorado – São Paulo: Universidade de São Paulo.
Petit-Rasselle, Roxane (2011). “Le problème du héros dans Les Trois Mousquetaires”. The French Review. 84.5: 978-990, disponível em http://www.jstor.org/stable/41151854 (consultado em 13/07/2017).
Queirós, Eça (1995). O Primo Basílio. São Paulo: Moderna.
Rodrigues, A. A. Gonçalves (1993). A Tradução em Portugal: 1851/1870. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
Santos, Boaventura de Sousa (1994). Pela Mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7.ª ed., Porto: Edições Afrontamento.
Schwarz, Roberto (2000). “A importação do romance e suas contradições em Alencar”, in Ao Vencedor as Batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34. 33-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in Antropologia Portuguesa journal.