Education, risk and school curricula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/1647-7723_25-2_1

Keywords:

Geography, textbooks, reforms, educational innovation, citizenship

Abstract

In the school that emerged in the nineteenth century, territory is a justificatory and identifiable element, of which the fertility of the earth and the benign character of the climate are exalted. The complaint about environmental frailties and imbalances seems to be almost contra natura with respect to the ideological function of the school. In the 21st century references to risks appear in the school curricula, particularly in the subject of geography, and showed considerable development in the 2013/14 curricular goals. There is still a devaluation of the local scale of the students' territory. Risk teaching follows the tradition of memorizing concepts and rules. In line with the British school, it is important to challenge the student to solve concrete cases, to carry out simulations on problematic situations and to carry out fieldwork and research. Created in Portugal, the project Nós Propomos! (We Propose!), which now has a national and international dimension, has shown that it is possible to mobilize young people to solve socioenvironmental problems that mean something to them. By inviting concrete action, risk learning can and should also be a stimulus to the renewal of school practices themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Câmara, A. C., Ferreira, C. C., Silva, L. U., Alves, M. L., Brazão, M. M. (2002). Geografia. Orientação Curricular. 3º Ciclo, Ministério da Educação, Lisboa.

Cachinho, H. (2000). Geografia Escolar: orientação teórica e praxis didática. Inforgeo, nº 15, p. 69-90.

Canário, R. (2005). O que é a Escola?, Porto Editora, Porto, 208 p.

Castelão, R., Matos, M. J. (2015). Geografia 9º ano, Santillana, Queluz de Baixo, 200 p.

Claudino, S. (2018). Educação geográfica, trabalho de campo e cidadania. O Projeto Nós Propomos! In Feliciano Veiga, O Ensino na Escola de Hoje, Teoria, Investigação e Aplicação, CLIMEPSI Editores, Lisboa.

Claudino, S. (2017). The Project We propose! Young people discussing and building the territory. In L. Oosterbeek, B. Werlen & L. Caron, Sustainability and Sociocultural Matrices. Transdisciplinary contributions for Cultural Integrated Landscape Management, Apheleia, Erasmus+, Instituto Terra e Memória, Instituto Politécnico de Tomar, Mação, Vol. I, p. 175-18.

Claudino, S. (2001). Portugal através dos manuais escolares de Geografia. As imagens intencionais, Universidade de Lisboa, Lisboa (pol.), 799 p.

Claudino, S., Souto, X. M., Araya Palacios, F. (2018). Los problemas socio-ambientales en Geografía: una lectura iberoamericana. Revista Lusófona de Educação, 39, p. 55-72.

Costa, I. A., Barros, J. A., Motta, L., Viana, M. A., Santos, R. P. (2017). Viva a Terra! Ciências Naturais 8º ano, Porto Editora, Porto, 240 p.

Cuesta-Fernández, R. (1997). Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia, Ediciones Pomares-Corredor, Barcelona, 279 p.

d’Eça, V. de A. (1910). Noções elementares de Chorographia de Portugal, Portugal, Casa Editora de António Figueirinhas, Lisboa, 116 p.

Domingos, C., Lemos, S., Canavilhas, T. (2014). Sem Fronteiras – Geografia 7º ano , Plátano Editora, Lisboa, 204 p.

Ferreira-Deusdado, M. A. (1893). Corografia de Portugal Ilustrada, Guillard, Aillaud & Cia, Lisboa, 55 p.

Ferretti, J. (2013). Whatever happened to the enquiry approach in geography? In Lambert, David, Jones, Mark, Debates in Geography Education, Routledge, London and New York, p. 103-115.

Giraldes, J. P. C. (1826). Compêndio de Geografia-Histórica Antiga e Moderna, e Cronologia, para uso da Mocidade Portuguesa, Fantin, Livreiro; Rey e Gravier, Livreiros; Aillaud, Livreiro, Paris,203 p.

Gomes, J. M. (s.d.). Geografia para o Ensino Primário, Livraria Popular de Francisco Franco, Lisboa, 106 p.

Gomes, A., Boto, A. S. (2002). Fazer Geografia. Meio Natural. Geografia. 3º ciclo, Porto Editora, Porto, 141 p.

Graves, N. (1990). La Grande Patrie est la Communauté Européenne - Un entretien avec Norman Graves. The European Geographer, nº 2, December, p. 51-54.

Keating, A. (2014). Education for Citizenship in Europe. European Policies, National Adaptations and Young People’s Attitudes, Macmillan Publishers, London, 233 p.

Loureiro, L., Patrício, A. (1955). Compêndio de Geografia. 2º Ciclo dos Liceus. Volume II – 4º e 5º Anos, Porto Editora, Porto, 409 p.

Lindstedt, D., Lombardo, T. (2016). On continuity case studies. Journal of Business Continuity & Emergency Planning, vol. 10 (1), London, p. 93-100.

Mateus, D. (2018). A importância da educação geográfica para a educação ambiental. Uma experiência didática no 9.º ano, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa Lisboa, (pol.), 230 p.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (1991). Programa de Geografia – Plano de Organização do Ensino-Aprendizagem, Volume II, Editorial do Ministério da Educação, Algueirão, 16 p.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (2018). Aprendizagens Essenciais. Articulação com o perfil dos alunos. Geografia 9º ano. 3º ciclo de escolaridade. Documento para consulta pública, Ministério da Educação Lisboa (pol.), 14 p.

Martinha, C. (2011). A formação do cidadão geograficamente competente – aspectos da mundança de paradigma pedagógico em Didáctica da Geografia. Porto, Volume II, Editorial do Ministério da Educação, Algueirão, 424 p.

Morgan, J. (2012). Teaching Geography as if the planet matters, Routledge, London, 183 p.

Nunes, A. N., Almeida, A. C., Nolasco, C. C. (2013/14). Metas Curriculares. 3º Ciclo do Ensino Básico (7º, 8º e 9º anos), Geografia, Ministério da Educação e Ciência, Lisboa, 27 p.

Pery, G. A. (1875). Geografia e Estatística Geral de Portugal e Colónias, com um Atlas, Imprensa Nacional, Lisboa, 402 p.

Pingel, F. (2010). UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision, Paris/Braunschweig: George Eckert Institute for International Textbook Research, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris/Braunschweig, 83 p.

Rodrigues, A. (2016). Mapa-Mundo, 9º ano, Texto Editora, Lisboa, 175 p.

Rodrigues, A., Coelho, J. (2006). Viagens 7º ano, Texto Editores, Alfragide, 239 p.

Sá, M. V. (1921). Compêndio de Geografia elementar para o Ensino Oficial. II Parte – 4.ª Classe, Porto. Livraria Chardron, Porto, 848 p.

Shahin, M. (2016) - The Historical Review on the Process of National Identity Formation. Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol 7 No 1 S1, January 2016, p. 110-120.

Teles, S. (1906) – Elementos de Chorographia Portuguesa, Lisboa, Centro Typographico Colonial, Lisboa, 138 p.

Widdowson, J., Blackshaw, R., King, M., Oakes, S., Wheeler, S., Witherick, M. (2016). Geography. AQA GCSE (9-1), Hodder Education, London, 407 p.

Published

2018-06-01