Fragmentación y Edición en el Libro del Desasosiego

Resumo

El presente artículo sostiene que las diferentes ediciones del Livro do Desassossego son en cierta manera una desfiguración en la medida que toman decisiones que el escritor no tomó sobre variables textuales y selección de fragmentos. Dentro de la modernidad, donde el «Livro» acontece como horizonte utópico, Pessoa presenta una escritura que no cierra y que, por tanto, deja abierta a la interpretación. Asimismo, intentaré desarrollar cómo la mediación (interpretación) sobre un texto queda reflejada en elementos gráficos que crean significado. El proceso de escritura pasa por diferentes etapas desde el momento inicial en que el escritor plasma sobre el papel la primera letra hasta la publicación de lo escrito en el formato que sea. La edición digital puede ser concebida como una forma de poner de manifiesto que la escritura se basa en un proceso de selección.

Abstract
This article argues that the various editions of the Book of Disquiet represent some defacement. The editor makes decisions that the writer did not take on textual variables and selection of fragments. In modernity the "book" emerges as a utopian horizon. Pessoa's writing is not finished and, therefore, remains open to interpretation. Also, I'll try to show how mediation (interpretation) upon a text is reflected in graphic elements that create meaning. The writing process goes through various stages from the initial inscription of letters on paper to the moment of publication in whatever format. A digital edition can be conceived as a way to show that writing is based on a selection process.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.14195/2182-8830_1-1_3

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Biografia Autor

Diego Giménez, CLP, Universidade de Coimbra | Universidade de Barcelona

Diego Giménez é licenciado em Filosofia pela Universidade de Barcelona (UB) e possui mestrado em Estudos Literários pela mesma universidade. Tem realizado diferentes actividades relacionadas com a literatura e o jornalismo. Trabalhou na redação de La Vanguardia.com e co-fundou em 2008 Revista de Letras. Atualmente realiza um doutoramento em literatura e pensamento na UB, onde investiga o Livro do Desassossego de Fernando Pessoa, sob a orientação das Dras. Elena Losada e Isabel Soler. É também investigador na Universidade de Coimbra, onde trabalha no projeto financiado pela FCT «Nenhum Problema tem Solução: Um Arquivo Digital do Livro do Desassossego» PTDC/CLE-LLI/118713/2010.

Diego Giménez holds a BA in Philosophy from the University of Barcelona (UB) and an MA in Literary Studies at the same university. He has undertaken several activities related to literature and journalism. He worked as a journalist in LaVanguardia.com. In 2008 co-founded Revista de Letras. He is currently doing a PhD in literature and thought at the UB where he researches The Book of Disquiet by Fernando Pessoa under the supervision of Elena Losada and Isabel Soler. He is also a researcher at the University of Coimbra where he works in the FCT-funded project «No Problem Has a Solution: A Digital Archive of The Book of Disquiet» (PTDC/CLE-LLI/118713/2010).

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Publicado
2013-06-30
Como Citar
Giménez, Diego. 2013. Fragmentación Y Edición En El Libro Del Desasosiego. MATLIT: Materialidades Da Literatura 1 (1), 57-73. https://doi.org/10.14195/1613.
Secção
Secção Temática | Thematic Section