Estranhamentos: Materialidades da Escrita na Viena de 1900
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_1-1_8Palavras-chave:
Materialidades da Literatura, Fernando Pessoa, Viena de 1900, Karl Kraus, Hugo von HofmannsthalResumo
A partir de um conceito amplo de materialidades, percorrem-se alguns aspetos da modernidade vienense com vista a pôr em relevo dimensões da prática da escrita que oferecem paralelismos relevantes com a obra de Fernando Pessoa.
Abstract
Using a broad notion of materialities, the article touches upon some aspects of Viennese modernity with the aim of highlighting several dimensions of the practice of writing that offer relevant parallels to the work of Fernando Pessoa.
DOI: http://dx.doi.org/10.14195/2182-8830_1-1_8
Downloads
Referências
Canetti, Elias (1981). “Karl Kraus, Schule des Widerstands”, in E. Canetti, Das Gewissen der Worte. Essays. Frankfurt am Main: Fischer, 42-53.
Hofmannsthal, Hugo von (1979a). “Poesie und Leben”, in Reden und Aufsätze. Org. Bernd Schoeller. Frankfurt am Main: Fischer, 13-19.
_________ (1979b). “Ein Brief”, in Erzählungen, erfundene Gespräche und Briefe, Reisen. Org. Bernd Schoeller. Frankfurt am Main: Fischer, 461-72.
Kraus, Karl (1988). O Apocalipse Estável. Aforismos. Seleção, tradução e posfácio de António Sousa Ribeiro. Lisboa: Apáginastantas.
Martins, Catarina (2013). “Para lá da representação? Repensar a violência na prosa ensaística de expressão alemã do início do século XX”, in António Sousa Ribeiro (org.), Representações da Violência. Coimbra: Almedina, 65-81.
Moi, Toril (2004). “Ibsen, Theatre, and the Ideology of Modernism”, Theatre Survey, 45(2), 247-52.
Pessoa, Fernando (1982). Livro do Desassossego por Bernardo Soares. Org. Jacinto do Prado Coelho. Lisboa: Ática.
Ribeiro, António Sousa (1997). “Metamorphoses of the Flâneur: From Ringstrasse to Rua dos Douradores”, New Comparison, 21, 65‑77.
_________ (2007). “A Center that Can Hold. The Figure of Empire in Portuguese and Austrian Modernism”, in Vivian Liska e Astradur Eysteinsson (orgs.), Modernism. Amsterdam: John Benjamins, 561–72.
_________ (2011). “Modernist Confluences: Comparative Perspectives on Portuguese Modernism”, in Steffen Dix e Jerónimo Pizarro (orgs.), Portuguese Modernisms. Multiple Perspectives on Literature and the Visual Arts. London: Legenda, 250-63.
Voloshinov, V. N. (1973). Marxism and the Philosophy of Language. Transl. Ladislav Matejka and I. R. Titunik. Ney York / London: seminar Press [11929].
Zima, Peter V. (1992). Komparatistik. Einführung in die Vergleichende Literaturwissenschaft. Tübingen: Francke.
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.