Alice Inanimada (episodio 1) y “Avó e neto contra vento e areia”, de Teolinda Gersão: Cómo leer legítimamente literatura digital en el actual plan de estudios de portugués para la educación secundaria
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_13Palabras clave:
literatura digital, educación literaria, plan de estudiosResumen
Alice Inanimada es un ejemplo único de la eficacia de la literatura electrónica en lectores jóvenes. En Portugal, el impacto de esta obra y la forma en que propone el contacto con la ecología de los medios digitales justifican el reconocimiento de sus méritos estéticos en la educación escolar, donde los trabajos electrónicos aún están ausentes. Sin embargo, el plan de estudios no es un sistema cerrado que impida cualquier acercamiento a obras artísticas que no figuren en la lista de lectura oficial, y está abierto a la inclusión de otros textos. Avó e neto contra vento e areia (Abuela y nieto contra viento y arena), cuento de Teolinda Gersão, es un excelente vehículo literario para facilitar esa inclusión, a través del diálogo temático y simbólico que se puede establecer con Alice Inanimada . Este diálogo implicó un experimento pedagógico en el que Alice Inanimada se leyó extensamente en estrecha relación con la historia de Teolinda Gersão. El informe del experimento muestra varias posibilidades para la exploración y el uso conjunto de estas obras.
Descargas
Citas
ALBUQUERQUE E AGUILAR, Ana (2018). “Alice nos bancos da escola: o trabalho com a personagem em Inanimate Alice.” Encuentros digitales: escrituras, colecciones, aprendi-zajes en español / Encontros digitais: escritas, coleções, aprendizagem em português. Ed. Adrián Menéndez de la Cuesta González. Madrid: Universidad Complutense de Madrid / Fundación BBVA. 73-105.
FERREIRA, Ermelinda Maria Araújo (2013). “Inanimate Alice: o Bildungsroman da era digital.” Intersemiose 2.4: 66-82.
FLEMING, Laura (2013). “Expanding Learning Opportunities with Transmedia Practices: Inanimate Alice as an Exemplar.” Journal of Media Literary Education 5.2: 370-377.
GERSÃO, Teolinda (2006). “Grandmother and Grandson against Wind and Sand.” Tr. Margaret Jull Costa. The Threepenny Review 107: 8-9. https://www.jstor.org/stable/4385554.
GUILLORY, John (1993). Cultural Capital. The Problem of Literary Canon Formation. Chicago: The University of Chicago Press.
HOVIOUS, Amanda (2013). “Exploring Inanimate Alice. A Playful Approach to Literacy and Learning.” EdTech Digest. 22 October 2019. https://edtechdigest.wordpress.com/2013/10/11/exploring-inanimate-alice/.
MACHADO, Ana Maria, Andy Campbell, Ian Harper, Ana Albuquerque e Aguilar, e António Oliveira (2018). “Alice inanimada. A estória da série e o seu impacto em Portugal.” MATLIT. Materialidades da literatura 6.3: 93-104. https://doi.org/10.14195/2182-8830_6-3_8.
MELLO, Cristina, Ana Paula Loureiro e Maria Armanda Duarte Pinheiro (2019). “Prá-ticas de escrita a partir da leitura de texto literário. Um estudo de caso no 7.º ano de escolaridade.” A formação inicial de professores nas humanidades. Reflexões didáticas. Coord. Ana R. Luís et al. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. 351-377.
PULLINGER, Kate (2015). “Inanimate Alice. How We Accidentally Created a Digital Story for Schools.” Digital Literature for Children. Readers and Educational Practices. Eds. Mireia Manresa and Neus Real. Brussels: Peter Lang. 213-220.
ROSENBLATT, Louise M. (1976). Literature as Exploration. New York: Noble and Noble.
SADOKIERSKI, Zoë (2013). “What Is a Book in the Digital Age?”, The Conversation 11.11. https://theconversation.com/what-is-a-book-in-the-digital-age-19071.
ZANDSTRA, Carly (2013). “Bringing Inanimate Alice to Life in the Classroom.” Words’Worth 46.1: 1-6.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.