Socialist allegorical-fantasist literature
DOI:
https://doi.org/10.14195/2183-847X_9_8Keywords:
Fantastic Literature, Ernesto da Silva, Portuguese Socialist Party, short story, theaterAbstract
Historiography has paid little attention to the literature produced by working-class intellectuals, either linked to socialist or to anarchist groups. This is the case of Ernesto da Silva (1868-193), a typographer, with a broad doctrinal and literary work. He became known after the impact of one of his plays, O Capital (Capital), but this socialist militant is also the author of a set of short stories, dramatic and theatrical texts published between 1893 and 1903. From our point of view, some of these short stories and dramas can be framed within the “fantastic genre.” In this article we intend to describe the differential features of what we call “fantastic socialist literature” analyzing the plots, characters, spaces and environments. Our objective is threefold: on the one hand, to value this literature, little-known in historiography; on the other hand, to claim its literary quality, since it was often disregarded for its purpose of doctrinal diffusion; finally, to establish the place of this new genre within the so-called fantastic literature.
Downloads
References
__ (1980). “La literatura fantástica: función de los códigos socioculturales en la constitución de un género”, in Keith McDuffie e Alfredo Roggiano (eds.), Texto/Contexto en la Literatura Iberoamericana. Memoria del XIX Congreso (Pittsburgh, 1979). Madrid: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana. 11-19.
Belevan, Harry (1976). Teoría de lo fantástico. Apuntes para una dinámica de la literatura de expresión fantástica. Barcelona: Anagrama.
Carneiro, Maria do Nascimento Oliveira (1992). O fantástico nos contos de Álvaro do Carvalhal. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
Coelho, Jacinto do Prado (1984). “Maravilhoso” in Jacinto do Prado Coelho (dir.), Dicionário de Literatura, 3.ª ed. Porto: Figueirinhas.
2.º vol.: 605-607.
Ferreras, Daniel F. (2003). “La poética del desorden: hacia la definición semio-crítica de un género fantástico”, in Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Actas de las 2as jornadas sobre literatura fantástica. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones. 11-23.
Marotta, Mirella (2017). “Remo Ceserani: La confianza en los estudiantes”. Cuadernos de Filología Italiana. 24: 227-237.
Peralta García, Beatriz (2017). “Los orígenes del teatro socialista en Portugal: O Capital (1895), de Ernesto da Silva”. Revista da Faculdade de Letras. História. IV série. 7. 2: 216-236.
Risco, Antonio (1987). Literatura fantástica de lengua española. Teoría y aplicaciones. Madrid: Taurus.
Roas, David (2011). La sombra del cuervo. Edgard Allan Poe y la literatura fantástica española del siglo XIX. Madrid: Devenir Ensayo.
Ruy (1894a). “Luz e sombra. (Phantasia)”. A Federação. Lisboa: n.º 9, 4 de março, 2-3.
__ (1894b). “O tio Cholera”. A Federação. Lisboa: n.º 23, 10 de junho, 2-3.
__ (1894c). “Um encontro. (Phantasia)”. A Federação. Lisboa: n.º 5, 4 de fevereiro, 3.
Silva, Ernesto da (1900-1901). “Folhetim de ‘A Obra’. Nova Aurora. Aproposito em 1 acto e 4 quadros representado no 1.º de maio de 1900. (Genero Symbolico)”. A Obra. Lisboa: n.º 292, 9 de setembro de 1900, 2; n.º 293, 16 de setembro de 1900, 2; n.º 296, 7 de outubro de 1900, 2; n.º 302, 18 de novembro de 1900, 2; n.º 303, 25 de novembro de 1900, 2; n.º 304, 2 de dezembro de 1900, 2; n.º 305, 9 de dezembro de 1900, 2;
n.º 306, 16 de dezembro de 1900, 2; n.º 309, 6 de janeiro de 1901, 2.
__ (1900a). “Degenerescencia e reacção”. A Patria. Lisboa, n.º 545, 31 de agosto, 1.
__ (1900b). “Notas da semana. Um critico tardio”. A Obra. Lisboa: n.º 296, 7 de outubro, 2.
Sousa, Maria Leonor Machado de (1997). “Fantástico”, in Biblos. Enciclopédia Verbo das Literaturas de Língua Portuguesa. Lisboa/São Paulo: Verbo, vol. 2: 468-471.
Todorov, Tzvetan (1974). Introducción a la literatura fantástica. 2.ª ed., Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in Antropologia Portuguesa journal.