The female body as social risk factor: spatial analysis of gender vulnerability among young students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/1647-7723_31-extra1_5

Keywords:

Geography education, vulnerability, gender

Abstract

This work discusses the contributions of geographic education to the spatial analysis of gender vulnerability among young students at a state school in São João del-Rei, Brazil. For this, a geographic educational path was developed, called 'Geoficinas', which takes into account the geographies, spatialities, and daily life of the students. This educational path is based on the principles of geographic reasoning and on the contributions of the epistemologies of feminist geographies. Using action-research methodologies and the reading of geosymbolic spaces, the speeches, perceptions, experiences and narratives of the young students were analysed in relation to the spatial dimension of social risk resulting from gender inequality. The results reveal that most students have already suffered or are suffering from gender violence and that they are engaged in safety and prevention actions. These facts underscore the importance of considering the school space as a place for dialogue and reproduction of the various elements that make up society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellan-Perpiñan, J. M. (2010). Los riesgos sociales y su percepción. Murcia: eysiec. Disponivel em: https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/12715/1/esyec%20investigacion%202010_05.pdf. acesso em: 15 de março de 2023.

Almeida, L. Q. (2011). Por uma ciência dos riscos e vulnerabilidades na geografia. Mercator, Fortaleza, v. 10, n. 23, 83-99.

Bauman, Z. (2014). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar editora.

Beck, U. (1998). Risikogesellschaft. Aufdem weg in eine andere moderne. Frankfurt: Suhrkamp, 1986. in: Alexandre, agripa f. A dinâmica da sociedade de risco segundo Anthony Giddens e Ulrich Beck. geosul, florianópolis, v.15, 0.30, 150-167.

Blaikie, P. (1996). Vulnerabilidad: el entorno social, político y económico de los desastres. Bogotá, la red.

Blaikie, P., Cannon, T., Davis, I., Wisner, B. (2004). At risk: natural hazards, people’s vulnerability, and disasters. 2. ed. London: Routledge, 471 p.

Butler, J., Miller J. (2017). Social risk and the dimensionality of intentions. Management Science, Março, 1-55.

Butler, J. (2018). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Editora José Olympio.

Callai, H. C. (2010). A geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. Moraes, emb; moraes, lb formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: Nepec, 15-37.

Canil, K. (2021). Vulnerabilidades, riscos e justiça ambiental em escala macro metropolitana. Mercator (fortaleza).

Canil, k., Lampis, A., Santos, K. L. dos (2020). Vulnerabilidade e a construção social do risco: uma contribuição para o planejamento na macrometrópole paulista. Cadernos Metrópole, v. 22, 397-416.

Castro, F. V. de, Fernandes, J. L. J. (2019). Territórios quotidianos, riscos sociais e vulnerabilidade da população: análise preliminar do conceito de urbicídio. In Lourenço, L., Vieira, A. (coord.) Catástrofes Antrópicas. Uma aproximação integral, volume VIII, Série Riscos e Catástrofes. IUC - Imprensa da Universidade de Coimbra, Coimbra, 413-433. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1867-8_9

Cavalcanti, L. de S. (2019). Pensar pela geografia: ensino e relevância social. Goiânia: com alfa comunicação, 121-139.

Cavalcanti, L. de S. (2016). Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, v. 1, 2002. O olhar geográfico em formação: jovens estudantes de geografia e desafios urbanos contemporâneos. Paula, af de assis, Cavalcanti, Lana de Souza, Pires, lm (org.) os jovens e suas espacialidades. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 121-142.

Cavalcanti, L. de S. (2012). A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3. ed. Campinas, sp: papirus.

Cavalcanti, L. de S. (2013). O ensino de geografia na escola. Campinas: papirus.

Cavalcanti, L. de S. (2002). Geografia e práticas de ensino. Goiânia: alternativa.

Corrêa, R. L., Rosendahl, Z. (2012). Geografia Cultural: uma antologia. Scielo-eduerj.

Crenshaw, K. W. (2002). Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, 171–188.

Foucher, M. (1989). Lecionar a geografia, apesar de tudo. in: vesentini, j. w. (org.). Geografia e Ensino: textos críticos. ed. Campinas, papirus.

Gird 10+ (2021). Caderno técnico de gestão integrada de riscos e desastres. Coordenação: Samia nascimento Sulaiman. 1 ed. brasília, df. Ministério desenvolvimento regional: secretaria nacional de proteção e defesa civil.

Gomes, P. C, da C. (2017). Quadros Geográficos. Uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Gomes, P. C, da C. (2013). O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, v. 2103.

Gomes, P. C, da C. (2009). Um lugar para a geografia: contra o simples, o banal e o doutrinário. Espaço e Tempo: complexidade e desafios do pensar e do fazer geográfico. Curitiba: associação de defesa do meio ambiente e desenvolvimento de antonina (ademadan), p. 13-30.

Gomes, P. C, da C. (2002). A condição urbana: ensaios de geopolítica da cidade. Bertrand, Brasil.

Gomes, P. C, da C. (1997). Explorações Geográficas: percursos no fim do século.

Guareschi, N. M., Reis, C. D., Huning, S. M., & Bertuzzi, L. D. (2007). Intervenção na condição de vulnerabilidade social: um estudo sobre a produção de sentidos com adolescentes do programa do trabalho educativo. Estudos e pesquisas em psicologia, 7(1), 20-30.

Haraway, D. (1995). Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, n. 5, 7-41.

Hooks, B. (2017). Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2ª edição.

Le Breton, D. (2010). A sociologia do corpo. 4.ed. Rio de Janeiro: vozes.

Lourenço, L. (2015). Risco, perigo e crise: pragmatismo e contextualização. in: Siqueira, A., Valencio, N., Siena, M., Malagoli, M. A. Riscos de desastres relacionados à água. Aplicabilidade de bases conceituais das ciências humanas e sociais para a análise de casos concretos. São Paulo: Rima Editora, 3-43.

Lourenço, L., Amaro, A. (2018). Riscos e crises: da teoria à plena manifestação, volume VI, Série Riscos e Catástrofes. Imprensa da Universidade de Coimbra, Coimbra, 523 p. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1697-1

Louro, G. L. (2010). Pedagogias da sexualidade. in: Louro, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 7-34.

Mendes, J. M. (2015). Sociologia do risco. Uma breve introdução e algumas lições, volume II, Série Riscos e Catástrofes, Imprensa da Universidade de Coimbra, Coimbra, 106 p. DOI: http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-1066-5

Moreira, R. (2015). Pensar e ser em geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto.

OMS - Organização Mundial da Saúde (2020). Estudio multipaís de la OMS sobre salud de la mujer y violencia doméstica contra la mujer. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topics/violence-against-women

Pereira, A. de O. M. (2023). Corpos femininos como fator de risco social: Eudcação Geográfica para a análise espacial da vulnerabilidade de gênero entre jovens alunas (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Geografia. Universidade Federal de São João del-Rei. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/ppgeog/CORPOS%20FEMININOS%20COMO%20FATOR%20DE%20RISCO%20SOCIAL%20EDUCACAO%20GEOGRAFICA%20PARA%20A%20ANALISE%20ESPACIAL%20DA%20VULNERABILIDADE%20DE%20GENERO%20ENTRE%20JOVENS%20ALUNAS.pdf

Pereira, A. de O. M., Giarola, L. L., Souza, C. J. de O. (2022). Contribuições do risco social na elaboração de um boletim geográfico educativo intitulado “vulnerabilidade e pandemia da covid-19”. Estudos geográficos: Revista Eletrônica de Geografia, v. 20, n. 2, 278-279

Richter, D. (2017). A linguagem cartográfica no Ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 7(13), 277–300.

Seemann, J. (2003). Mapas, mapeamentos e a cartografia da realidade in: Revista Geografares, n. 04, 49-60.

Silva, J. M., Ornat, M. J., Chimin, A. B. J. (2013). Geografias Malditas: corpos, sexualidades e espaço. Ponta Grossa: Todapalavra, 400 p.

Silva, J. M. (2009). Geografias Subversivas: discursos sobre espaço, gênero e sexualidades. Ponta grossa: Todapalavra, 313 p.

Veyret, Y. (2007). Os riscos: o homem como agressor e vítima do meio ambiente. in: Os riscos: o homem como agressor e vítima do meio ambiente. 319 p.

Published

2024-12-06