Euclides da Cunha's Rebellion in the Backlands: the intervention of an intermedia and multimodal "technography"
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_9-1_5Keywords:
Rebellion in the Backlands, literary photobooks, intermediality, co-localizationAbstract
Rebellion in the Backlands (Os Sertões), by Euclides da Cunha, is an intermedia and multimodal project. Its “particular technography”, as Euclides foresees it in a letter to José Veríssimo, “embodies itself” in a “transgression of genres” (cf. Haroldo de Campos), and requires the use of maps and photographs. As a photobook of Brazilian literature, this is our most notable hybrid “expanded literature” experiment. In Os Sertões, there are at least two descriptive levels that should not be confused in the analyses. Its macrostructure, conceived as an intermedia project, which intersperses, over more than 600 pages, images by cartographers, and photos from the Flávio de Barros collection. This architecture depends on the microstructure of local text-image interaction, a property we call here co-location. Our focus, in this article, is on the work’s macrostructure. Five editions were directly compared (1902, 1903, 1905, 1933, 2016).
Downloads
References
ALMEIDA, Cícero Antônio (1997). Canudos: Imagens da Guerra. Rio de Janeiro: Lacerda Editores.
ALMEIDA, Cícero Antônio (1998). “O Álbum Fotográfico de Flávio de Barros: Memória e Representa-ção da Guerra de Canudos”. Revista História Ciência Saúde - Manguinhos 5: 305-315.
ALMEIDA, Cícero Antônio (2002). “O Sertão Pacificado ou o Trabalho de Flávio de Barros no front”. Eds. Antonio Fernando De Franceschi et al. Cadernos de Fotografia Brasileira. Rio de Janeiro: IMS. 270-299.
ANDRADE, Joaquim Marçal (2004). História da Fotorreportagem no Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier.
ANDRADE, Olímpio de Souza (2009). Caderneta de Campo / Euclides da Cunha; Introdução, Notas e Comentário de Olímpio de Souza Andrade. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional.
ANDRADE, Oswald (2002 [1943]). “Feira das Sextas Atualidade d’Os Sertões”. Sala Preta 2: 206-208. https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57091 [28 março 2021].
AZEVEDO, Aroldo (1950). “Os Sertões e a Geografia”. Boletim Paulista de Geografia n.5: 23-44.
BOSI, Alfredo (2003). História Concisa da Literatura Brasileira. 41.ª edição. São Paulo: Cultrix.
BRAGANÇA, Aníbal (1997). “Lendo a História Editorial de Os Sertões de Euclides da Cunha: as Edições Laemmert”. Ed. Marcos Cezar de Freitas. Horizontes: Dossiê Me-mória Social da Leitura. Bragança Paulista: Universidade São Francisco. 155-179.
BRAGANÇA, Aníbal (1999). “Revisões e provas: notas para a história editorial de Os sertões de Euclydes da Cunha: as edições Francisco Alves”. Revista de História das Ideias. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. v.20: 337-352.
BURGI, Sérgio (2015). “Guerra de Canudos pelo fotógrafo Flávio de Barros”. Enciclopédia Itaú Cultural. http://brasilianafotografica.bn.br/?tag=euclides-da-cunha [28 março 2021].
CAMPOS, Augusto de (1997). “Transertões”. Eds. Augusto de Campos e Haroldo de Campos. Os Sertões dos Campos: Duas vezes Euclides. Rio de Janeiro: Livraria Sette Letras. 11-34.
CAMPOS, Haroldo de (1997). “Da Transgermanização de Euclides: uma Abordagem Preliminar”. Eds. Augusto de Campos e Haroldo de Campos. Os Sertões dos Campos: Duas vezes Euclides. Rio de Janeiro: Livraria Sette Letras. 51-68.
CHAVES, Flávio Loureiro (1966). “Os Sertões: da Crise à Tragédia”. Eds. Guilhermino Cesar, Donaldo Schuler e Flávio Loureiro Chaves. Euclides da Cunha. Porto Ale-gre: UFRGS, Faculdade de Filosofia.
CLUVER, Claus (2007). “Intermediality and Interarts Studies”. Eds. Jens Arvidson, Mikael Askander, Jørgen Bruhn e Heidrun Führer. Changing borders: Contemporary Positions in Intermediality. Lund: Intermedia Studies Press 1. 19-37.
COUTINHO, Afrânio (1995 [1952]). “Os Sertões: Obra de Ficção”. Ed. Afrânio Coutinho. Euclides da Cunha, Obra Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar. v.2: 57-62.
CULLER, Jonathan (1999). Teoria Literária: Uma Introdução. São Paulo: Beca Produções Culturais.
CUNHA, Euclides (1902). Os Sertões 1.ª edição. Rio de Janeiro: Laemmert & C. – Editores.
CUNHA, Euclides (1903). Os Sertões 2.ª edição. Rio de Janeiro: Laemmert & C. – Editores.
CUNHA, Euclides (1905). Os Sertões 3.ª edição. Rio de Janeiro: Laemmert & C. – Editores. https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/5351 [28 março 2021].
CUNHA, Euclides (1933). Os Sertões 12.ª edição. Rio de Janeiro: Francisco Alves.
ELLESTROM, Lars (2019). “As Modalidades das Mídias: um modelo para compreensão das relações intermidiáticas”. Eds. Ana Cláudia Domingos et al. Midialidade: Ensaios sobre Comunicação, Semiótica e Intermidialidade. 49-100.
ERMAKOFF, George (2001). Juan Gutierrez: Imagens do Rio de Janeiro 1892-1896. Rio de Janeiro: Capivara.
ETCHEVERRY, Carolina (2016). “Depois da Fotografia: uma Literatura fora de si, Natalia Brizuela”. História: Debates e Tendências 16: 497-500.
FREITAS, Leopoldo (1904 [1902]). “Os Sertões”. Juízos Críticos: Juízos Críticos sobre Os Sertões. 8-9.
GALVÃO, Walnice (1977). No Calor da Hora: a Guerra de Canudos nos jornais, 4.ª expedição. 2.ª edição. São Paulo: Ática.
GALVÃO, Walnice (1985). Os Sertões: Edição Crítica de Walnice Nogueira Galvão. São Paulo: Brasi-liense.
GALVÃO, Walnice (2001). O Império de Belo Monte: Vida e Morte de Canudos. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo.
GALVÃO, Walnice (2016a). Os Sertões Campanha Canudos: Edição Crítica e Organização Walnice Nogueira Galvão. São Paulo: Ubu Editora / Edições Sesc São Paulo.
GALVÃO, Walnice (2016b). Variantes e Comentários Walnice Nogueira Galvão. São Paulo: Ubu Editora / Edições Sesc São Paulo.
GALVÃO, Walnice, e Oswaldo Galotti (1997). Correspondência de Euclides da Cunha. São Paulo: Edusp.
GUTIÉRREZ, Rafael (2015). “Formas Híbridas na Literatura Latino-americana Contemporânea”. Revista Landa 3: 94-115.
HACKING, Ian (2009). Ontologia Histórica. Vale do Rio dos Sinos: Editora Unisinos.
HICKS, Wilson (1952). Words and Pictures: An Introduction to Photojournalism. Nova Iorque: Harper & Brothers.
JÚNIOR, Araripe (1904). “Os Sertões (Campanha de Canudos por Euclydes da Cunha)”. Juízos Críticos: Juízos Críticos sobre Os Sertões. 33-71.
KIDDER, Daniel Parish, e James Cooley Fletcher (1857). Brazil and the Brazilians Por-trayed in Historical and Descriptive Sketches. Filadélfia: Childs & Peterson.
KITTLER, Friedrich (2002). Mídias Ópticas. Berlim: Merve Verlag.
MERQUIOR, José Guilherme (1979). De Anchieta a Euclides: Breve história da Literatura Brasileira I. Rio de Janeiro: Livraria José Olímpio.
OLIVEIRA, Franklin (1983). Euclides: A Espada e a Letra. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
OLIVEIRA, João Sócrates (2002). “Há 20 anos, a restauração por processo fotográfico ótico”. Eds. Antonio Fernando De Franceschi et al. Cadernos de Fotografia Brasilei-ra. Rio de Janeiro: IMS. 62-85.
PROENÇA, Manuel Cavalcanti (1971 [1966]). “O Monstruoso Anfiteatro”. Estudos Literários. Rio de Janeiro: José Olympio. 251-267.
QUEIROZ, João (2014). “Diagramas nos Sertões de Euclides da Cunha”. Colóquio v.187: 112-124.
RABELLO, Sylvio (1966). Euclides da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
RODRIGUES, Rogério Rosa (2008). “A Morte no front: Representações da Guerra na Fotografia''. Anais Eletrônicos do VIII Encontro Internacional da ANPHLAC. 1-11.
RODRIGUES, Rogério Rosa (2014). “Animatógrafo da Guerra: Canudos e Contestado e a Fotografia Militar no Brasil”. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas 9.2: 383-401.
SANTANA, José Carlos Barreto (1998). “Geologia e Metáforas Geológicas em Os Ser-tões”. Revista História Ciência Saúde - Manguinhos. v.5: 117-132. [28 março 2021].
SENA, Jorge (1963). “Os Sertões e a Epopéia no século 19”. O Estado de São Paulo. Su-plemento Literário. 4.
SILVA-FATH, Telma Cristina Damasceno (2016). “Os primórdios da foto-reportagem: a cobertura fotográfica da guerra de Canudos na Bahia”. Periódicos Estácio. http://periodicos.estacio.br/index.php/cienciaincenabahia/article/viewFile/2845/1259. [28 março 2021].
SIMON, Maria Lúcia (2002). “Características da Linguagem de Euclides da Cunha em Os Sertões”. Revista Philologus 23: 87-100.
SÜSSEKIND, Flora (1990). O Brasil não é longe daqui: o Narrador, a Viagem. São Paulo: Companhia das Letras.
TORAL, André (1999). Entre retratos e cadáveres: a fotografia na Guerra do Paraguai. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 19, no 38: 283-310.
VENTURA, Roberto (1998). “Visões do deserto: selva e sertão em Euclides da Cunha”. Revista História Ciência Saúde - Manguinhos 5: 133-147.
VENTURA, Roberto (2002). “Os Sertões Passo a Passo: Folha Explica Os Sertões”. Publifolha. https://feeds.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0112200212.htm [28 março 2021].
VENTURA, Roberto (2003). Euclides da Cunha: Esboço Biográfico. Orgs. Mario Cesar Carvalho e José Carlos Barreto de Santana. São Paulo: Companhia das Letras.
WANDERLEY, Andréa (2015). “Pequeno perfil de Flávio de Barros”. Revista Brasiliana. http://brasilianafotografica.bn.br/?p=3002 [28 março 2021].
WOLF, Werner (1999). The Musicalization of Fiction: A Study in the Theory and History of Intermediality. Amsterdã e Atlanta: Rodopi.
ZILLY, Berthold (1998). “Flávio de Barros, o ilustre Cronista Anônimo da Guerra de Canudos: As Fotografias que Euclides da Cunha gostaria de ter tirado”. Revista História Ciência Saúde - Manguinhos. 5: 316-317.
ZILLY, Berthold (2002). “A história encenada em Os Sertões de Euclides da Cunha”. Sala Preta 2: 193-205.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Luiza Fernandes, João Queiroz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
MATLIT embraces full open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution- 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.